Elitebruger
Tilføjet:
28-12-2012 19:15:32
Svar/Indlæg:
23132/740
Hey all
Jeg købte i sin tid flg. til min fatter:
Biostar TF7050-M2
AMD Athlon 64 X2 4200+ (Windsor)
2x Corsair CM2X-6400 (DDR2)
Samt en Seagate 7200.11 (320 GB)
Det lange af det korte er, at min fatter er fint tilfreds med computeren - men, det er jeg ikke. Ud over, at computeren sommetider opfører sig mærkeligt, så er den - som I kan se - ved at være af ældre dato, og det hjælper ikke, at han har en masse baggrundssoftware kørende.
Antivirus, add-ware, no-spam, google-translate, etc.
Han insisterer på, at have al den software kørende, og det gør mig sådan set heller ikke noget. Men computeren bliver bare enormt sløv af det, så jeg har i et stykke tid tænkt på at give den en tiltrængt overhaling.
Der er, som jeg ser det, to muligheder - reelt tre.
Mulighed nr.
1) Hele computeren bliver skiftet ud til en nyere, alá Shuttle DS61 Barebone. Ikke fordi det skal være kompakt, men det ville passe bedst ind på hans kontor.
2) Opgradere den nuværende platform til maks. kapacitet. Dvs. udskifte CPU, makse RAM ud og evt. skifte harddisken ud med en SSD.
3) Bare skifte harddisken med en SSD.
Jeg hælder mest til valgmulighed nr. 1, og det kunne for så vidt også være en iMac af ældre dato - da han har overvejet at skifte skærmen ud, og har set "de dersens såkaldte all-in-ones".
Prisen er, for så vidt, ikke så vigtig, men hvis man forestiller sig en computer til alm. kontorbrug, netbank og surfing. Han har en forholdsvis ny laptop (med en Core 2 Duo mener jeg det er), som er hurtigere og langt mere snappy end hans stationære.
Et budget kunne være noget i retningen af maksimalt kr. 5.000,- (det kunne eks. være ved køb af en brugt iMac el. lign.), men ellers omkring kr. 1.000-1.500,- for hvad der svarer til en moderat opgradering.
Et komplet Core 2 Duo system, burde vel kunne erhverves for under kr. 1.000,-
Mht. grafik, så er onboard fint tilstrækkeligt - så tænk gerne i integrerede løsninger?
Et forslag kunne evt. være:
Core 2 Duo E8500
Bundkort + GMA
+4 GB RAM
SSD
Og, så ville det sådan set være dét. Måske med undtagelse af et eksternt floppydrev og muligvis eksterne DVD-drev.
Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af NoNig d. 28-12-2012 19:17:59.