-> #7
Noget i den retning, ja.
Men det med backup, var mere fordi, backup af en SSD på ~500 GB er fint nok. Men jeg formoder, at det ville være langt nemmere at finde en brugt 128/256 GB'er, frem for en ny ~500 GB'er, som man ligeledes kunne finde til en fornuftig pris.
Jeg ville sige, at en brugt SSD på ~500 GB burde gå for (alt efter model) i omegnen af kr. 1.500-2.000,-
Måske, hvis det er en mega-awesome model, kr. 2.500,- Men især en given SSD's alder taget i betragtning, ville jeg mene, at kr. 1.500-2.000,- var særdeles fair.
Hvad får man så, for de op til kr. 1.000,- ekstra?
Ser man på den teknologi nyere SSD'er gør brug af, som man må formode forlænger SSD'ens levetid (samt almene ydelsesforbedringer), så står en ny SSD relativt godt, ift. en ældre SSD der gør brug af ældre teknik - især såfremt SSD'en skulle være blevet upålidelig grundet slitage, "gammel" teknologi, osv.
Var det mig? Så ville jeg måske overveje en SSD på 256 GB til det mest nødvendige (er selv i samme overvejelser på min laptop nemlig), og en ekstra disk til alt det knapt så nødvendige.
Det kommer naturligvis an på hvordan du er vant til at arbejde, men min umiddelbare vurdering, når nu der er tale om en stationær computer, ville være, om ikke en ekstern harddisk ville være den bedste investering?
Antager, at du er ved at have fyldt din computer med musik og billeder - da det netop er i den situation jeg selv står i? 🙂
Overordnet: Jeg tror, at du vil få svært ved at finde en fornuftigt prissat "gammel" SSD, ift. de fordele der vil være ved at købe en ny SSD - også selvom din computer ikke kan udnytte dens ydelse 100 % 🙂