-> #8
Jeg ville sige, at alt over 128 GB er lidt et luksusproblem. Man skal have en pæn samling musik eller film, før det reelt er et problem, og hvis det blot er til lytning/kiggeri, så er en SSD alligevel overkill og en alm. harddisk ville give mere fornuft 🙂
Som bonusinfo jeg kan fortælle, at min kæreste har kørt med en 60 GB SSD i ca. 3.5 år. Hun har lidt programmer, bl.a. Office installeret, foruden hele sin billed- (ca. 10 GB) og musiksamling (ca. 16 GB) liggende lokalt på disken. Hun kører pt. med ca. 10 GB ledigt.
Selv, så har jeg en 128 GB'er, som kører på 4. år, med ca. 30-40 GB ledig. Jeg har hele Adobe CS5 pakken liggende, alle mine billeder (ca. 18 GB) og div. dokumenter og en masse andet. Der kunne fint være plads til min musiksamling, men så ville jeg være nede på at have "kun" 15-20 GB ledig. Det er for så vidt også fint nok, men så har jeg også proppet den med alt hvad jeg kan.
Hvis man downloader i vildskab, og fred være med det, kan jeg godt se, at 128 GB ikke er særlig meget. Men til selv en simpel Windows installation, så ligger man allerede og bruger for 40 GB, med alt opdateret, og lad os bare sige 60 GB for at tilfredsstille selv de mest pessimistiske.
Så har man stadigvæk 60 GB ledig til, hvad? Musik, film, billeder, spil/programmer, og hvis vi nu skal være realistiske, så - synes jeg - at det er tåbeligt at snakke om at fylde en SSD med spil og dokumenter. Med mindre man arbejder med tung videoredigering (og selv da, ville en enkelt SSD ikke være fornuftigt) og andet arbejde i den tur - så jo. Så gå amok i SSD-kapacitet, men så betyder det også noget for dig.
Er du udelukkende på bærbar, så kan jeg godt forstå det. Men derudover? Nej.
I min nuværende "Workstation" (se evt. profil), sidder en 128 GB SSD, akkompagneret af en 500 GB harddisk (intern) og en 1 TB harddisk (ekstern). Jeg har henholdsvis:
SSD: 91 GB
500 GB HDD: 230 GB
1 TB HDD: 454 GB
- ledig lagerplads.
Og harddiskene er ellers fyldt godt op, hvad angår film i ProRes og stock-footage 🙂
Bare vælg den med den bedste dagspris, som din pengepung kan klare, så vil du ikke fortryde uanset hvad 🙂
Men, siger det bare, har selv kørt med 128 GB i godt 4 år, og har på intet tidspunkt manglet lagerplads 🙂