Opsætning af router til YouSee internet

Diverse d.  31. december. 2012, skrevet af speed six
Vist: 31769 gange.

speed

Elitebruger
Tilføjet:
31-12-2012 00:21:30
Svar/Indlæg:
786/83
Jeg vil gerne tilslutte min egen router til mit YouSee internet.

Jeg er dog lidt i tvivl om, hvad fremgangsmåden er.

Jeg har fået en åben konfiguration til min YouSee router, og jeg ved også, at jeg skal slå NAT funktionen fra for at køre den i bridge mode.

Er der andet jeg skal foretage mig i forhold til YouSee routeren, og hvad med min egen? Skal jeg sætte noget specielt op i min egen router?

/Henrik
Cocio21

Moderator
Tilføjet:
31-12-2012 03:13:03
Svar/Indlæg:
4983/48
NAT, DHCP og evt Firewall skal slukkes på den første router i ledet, medmindre den self har en switch-mode funtion i menuen, så bruger man self den 🙂

Mange routere slukker dog automatisk for DHCP og firewall når NAT deaktiveres, men det variere self.

Men udover dette skal man ikke fortage sig noget for manuel at sætte en router i switch-mode 🙂

martinta

Senior Skribent
Tilføjet:
31-12-2012 03:15:40
Svar/Indlæg:
2826/100

alternativet er at koble din nye router til din yousee router, lad være med at fjerne DHCP, NAT mm. og så lav en DMZ over på den IP din egen router får via yousee routerens DHCP 🙂

Så vil den sende alt videre til den som den skal plus der er mindre som skal konfigureres.

Cocio21

Moderator
Tilføjet:
31-12-2012 03:25:48
Svar/Indlæg:
4983/48

Nej det skal bare slukkes ordenligt, færdig 😛

Hehe men det er da klart en nemmere løsning, spørgsmålet er bare om det er en mulighed hvis det er deres TV net modem, hvilket det lyder til #0 har fået med en åben firmware eller lign 🙂

MadsAG

Elitebruger
Tilføjet:
31-12-2012 04:54:01
Svar/Indlæg:
5421/53
#2 Øh det er da mere besværligt at sætte DMZ op, end at flytte et hak fra on til off på yousee routeren.

#3 Der er en del options på den CG3000 modem/router som #0 nok har, dog langt fra noget voldsomt apparat. Kører selv med en DIR-855 på en yousee forbindelse.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af MadsAG d. 31-12-2012 04:54:25.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
31-12-2012 09:27:48
Svar/Indlæg:
23132/740
Nu spørger jeg lige, dum som jeg er: Kan man ikke bare sætte routeren til kabelmodemmet i WAN-stikket, og så er den hellige grav forvaret - eller misforstår jeg noget?

mime

Elitebruger
Tilføjet:
31-12-2012 09:30:43
Svar/Indlæg:
30/0
1.Fjern fluebenet i Turn NAT on
2.Gå til yousee.dk/aktiver
3.Klik Næste for at aktivere den seperate router
4.Følg vejledningen på skærmen
5.Nu har din nye Router tilsluttet

http://yousee.dk/Hjaelp_og_Sup...

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af mime d. 31-12-2012 09:33:18.

Frankness

Elitebruger
Tilføjet:
31-12-2012 14:11:40
Svar/Indlæg:
214/13
Er det enlig ikke bare at sætte yousee routeren i bridge mode? har jeg selv gjort ved min dansk kabel tv router

martinta

Senior Skribent
Tilføjet:
31-12-2012 14:28:13
Svar/Indlæg:
2826/100

Enlighten me 🙂

Under portforwarding, sæt flueben i aktiver DMZ og angiv IP på den nye router.. i Hvilken verden er det mere besværligt?

Kommer an på installationen, yousee har bruger i mange tilfælde en splitter på antænne kablet, hvilket betyder du ikke bare kan købe en hvilken som helst router at sætte på.

speed

Elitebruger
Tilføjet:
31-12-2012 15:30:07
Svar/Indlæg:
786/83
Tak for de mange input.

Jeg har internet via YouSee og har fået en Netgear CG3000 kombineret modem/router.

Det gode ved denne er, at den kan sættes i brigde mode, således at den kun fungerer som modem. Man har derfor nemt ved at tilslutte sin egen router, hvis man som jeg ikke synes, at den router YouSee leverer, er god nok.

Jeg kan forstå, at jeg egentlig bare skal slukke for NAT funktionen i Netgear routeren, og så er det ellers plug n' play for så vidt angår min egen router.

Selvfølgelig skal jeg lige aktivere min nye router hos YouSee 🙂

speed

Elitebruger
Tilføjet:
31-12-2012 15:34:16
Svar/Indlæg:
786/83

Ja, det kan man næsten.

Man kan slå NAT fra på YouSee routeren, hvilket gør, at den bare kører i bridge mode og derved kun fungerer som modem.

Herefter er det bare at sætte sin egen router i WAN stikket på YouSee routeren.

Man skal bare lige huske at bestille en åben konfiguration hos YouSee. Routeren har det nemlig med at resette sig selv med jævne mellemrum og derved gå tilbage til sine standardindstillinger.

Dette undgår man ved at bestille en åben konfiguration.

Kennedine

Nørd
Tilføjet:
06-01-2013 17:56:43
Svar/Indlæg:
2/0
speed six, du taler om en port til wan stikket på cg3000 routeren.

Har samme "problem"/ønsker som dig, nemlig at anvende min egen router. Troede ikke det var muligt at slå router delen fra i enheden fra Yousee.

Jeg kan umiddelbart dog kun finde de fire LAN porte på cg3000.

Hvis alt gøres korrekt så formoder jeg at min egen router får min eksterne ip?

speed

Elitebruger
Tilføjet:
06-01-2013 18:18:49
Svar/Indlæg:
786/83

My mistake.

Da der er tale om et kabelTV router/modem er der ikke en WAN port. Den port er jo tilegnet kabelTV stikket 🙂

Du skal bare følge denne guide, som der også er linket til oven for:

http://yousee.dk/Hjaelp_og_Sup...

Din egen router skal bare tilsluttes i et af de 4 porte i YouSee routeren.

Herudover skal du også bestille en åben konfiguration hos YouSee.

Det gør du her:

http://forum.yousee.dk/forumdi...

Årsagen til, at du skal bestille en åben konfiguration er, at routeren med jævne mellemrum resetter sig selv og går tilbage til standard indstillingerne, dvs. at den slår NAT funktionen til og således bliver til modem igen.

Dette undgår du ved at få en åben konfiguration.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af speed six d. 06-01-2013 18:22:07.

Kennedine

Nørd
Tilføjet:
06-01-2013 20:52:48
Svar/Indlæg:
2/0
Jeg fik løst problemet efter at have tænkt mig lidt om.
Har i forvejen en åben konfiguration da jeg har ændret flere ting i routeren tidligere.
Kunne ikke forstå hvorfor hver gang jeg ændrede noget så genstartede svinet og var nulstillet.
Så ringede til YouSee og fik dem til at give mig den åbne konfiguration.

Kom i mål med mit lille projekt som var at få aktiveret vpn serveren i min Asus rt-n56u. Så nu kan jeg se tv via yousee.tv andre steder end lige hjemme, se det er win :)

Tråden her var en stor hjælp i forhold til at finde ud af at jeg kunne slå router delen helt fra i cg3000, så mange tak herfra :)!