-> #0 + #3
Det kommer 100 % an på, hvad du mener med "HD ting" og "musik" som "som kræver en del".
Derudover, så kunne du hjælpe os ved at fortælle, hvad din nuværende Shuttle hedder (model), så det var nemmere at vurdere, hvorvidt det giver mening at arbejde videre med dén 🙂
Videoredigering kan kræve en del, og som #2 er inde på, kan et grafikkort aflaste CPU'en. Det gør sig mest gældende ved arbejde med dybt komprimerede formater (såsom h.264) eller effekter der understøtter det (det er meget få og meget specifikke effekter der så rent faktisk gør brug af GPU'en). Selv dér, kan det diskuteres, hvorvidt man gør sig selv en bjørnetjeneste, ved at investere i et hardcore grafikkort, alene til dét ene formål.
Skal man være lidt logisk omkring det, kan man sige, at CPU, grafikkort osv. er meget sekundært, ift. dit skitserede behov.
"...flere programmer på samme tid" - kan direkte oversættes til, skal bruge RAM, og meget af det. Hvis du så meget som overvejer at lege med programmer som After Effects, skal du op og have mindst 12-16 GB RAM, før det er noget ved - men dét afhænger så af CPU'en.
Dernæst, så kan musik også kræve en del. Mange samples, der skal læses/skrives gentagne gange fra harddisk/til RAM el. lign. - og på den måde, minder musikproduktion/arbejde, også en lille smule om videoredigering.
Så.
For at gøre vores svar langt mere kvalificerede, kunne du hjælpe os enormt meget, ved at give lidt flere hints til "hvad" du skal bruge computeren til, hvilke programmer du havde tænkt på, osv.
Derudover, så kunne det også være formålstjenesteligt, hvis ud fortæller hvilken hardware du ligger inde med nu.
Skulle jeg dog give et bud, ud fra de informationer du har givet på nuværende tidspunkt, på en computer, kunne det være noget i stil med:
Intel Core i7 2600K el. 3770K
12-16 GB RAM
SSD til operativsystem og programmer
Harddisk til lager (her hvor du har dit kildemateriale liggende)
Harddisk til eksport
For mig at se, har du reelt ikke behov for et dedikeret grafikkort. Jeg har en idé om, at du i langt højere grad vil eksportere filer (film), hvormed det kunne være langt mere interessant at kigge på Quick Sync.
Quick Sync supporter pt.: H.264, MPEG2 og VC-1
Dvs. de gængse formater, de fleste konsumer-kameraer leverer. Derudover, så har en række af de populære videoredigeringsprogrammer også support for Quick Sync. Både til import/eksport, men også på tidslinjen - dvs. behovet for OpenCL/CUDA (hvad angår den gængse bruger) falder drastisk.
Hvis du heller ikke spiller på computeren, ville jeg mene, at man burde - efter køb af relevant software - prioritere således:
- CPU (evt. en af ovennævnte)
- RAM
- SSD til operativsystem og programmer
- Harddisk(e) til arbejdslager og eksport
- Harddisk(e) til backup
Husk også at afsætte penge til støjsvag køling og et fornuftigt kabinet, hvad angår tilslutningsmuligheder af eksternt grej (eller løse kabler du kan have liggende på bordet, ført op, bag fra maskinen).