Ny maskine til at redigere video og grafik osv?

Bundkort / CPU d.  01. januar. 2013, skrevet af michaelnacho
Vist: 3213 gange.

michaelnacho

Superbruger
Tilføjet:
01-01-2013 13:38:26
Svar/Indlæg:
281/74
Hey gutter

Har i et stykke tid godt kunne tænke mig at redigere videoer fra min iphone5 og andre HD ting samt billeder og lave musik osv som kræver en del.

Kan godt lide at have mange ting åbne på samme tid da man tit bruger flere programmer på samme tid.

Det er efterhånden ved at være 5 år siden jeg købte min nuværende workstation som for det meste kun kan bruges til lidt surf og sådan inden det begynder at blive for meget for den. Den jeg har nu er en shuttle kabinet så tænker om det er muligt at beholde det kabinet eller om man skal ud og have noget andet? Den kører jo mini atx og det passer mig helt fint hvis jeg kan genbruge det det jeg ikke har lyst til at have et kæmpe kabinet.

Har tænkt mig at køre med en Intel i7-3930K 3,2GHz med 12MB cache. Mon ik det vil være fint nok?

Jeg har ikke planer om at skulle bruge computeren til at spille på, så mit spørgsmål er om jeg behøver et grafikkort også eller om onboard er nok? Men det er det vel ikke?

Nogen der har nogle idéer til noget motherboard og evt kan smide mig lidt i den rigtige retning?

Tak 🙂
Brander9400

Elitebruger
Tilføjet:
01-01-2013 14:27:57
Svar/Indlæg:
2231/97
http://www.computersalg.dk/pro...

dette bundkort, sammen med disse ram

http://www.edbpriser.dk/ram/co...

og et billigt gfx

Don

Elitebruger
Tilføjet:
01-01-2013 17:06:59
Svar/Indlæg:
644/8
Hvis du laver meget video så kan et grafikkort give rigtig meget. Jeg bruger selv adobe After Effects og Premiere og der giver et ordentlig grafikkort rigtig meget.

Se adobes supported grafikkort her, men tror ikke listen er helt uptodate. http://www.adobe.com/products/...

Hvis du bruger et andet redigeringsprogram kan du sikkert finde en liste af supporterede grafikort på producentens hjemmeside.

Det er antallet af cudacores der giver det største boost. Mit 580 gtx har 512 og et 680gtx har hele 1536. Men sørg for at købe et kort der er supporteret af redigeringsprogrammet.

michaelnacho

Superbruger
Tilføjet:
01-01-2013 20:51:10
Svar/Indlæg:
281/74
Tak for de hurtige svar.

Jeg har også læst lidt test herinde blandt andet på Shuttle XPC SX79R5 som kan fåes her til 3454kr http://www.edbpriser.dk/barebo...

Det ku være jeg sku invistere i den. Men mon jeg kan genbruge det gamle shuttle kabinet. Ved bare ikke om det bliver noget gøgl da jeg nok også får brug for en større psu til at køre de nye ting samt grafikkort der nok også kommer til at sku suge noget strøm. og hvis de andre ting heller ikke helt passer osv, kan det være jeg kommer til at bruge for meget energi på det og det så ikke kan betale sig at spare lidt på det punkt.

Jeg har ikke noget video redigerings program endnu så jeg skal også have undersøgt det samt finde et grafikkort der er supporteret. Godt du nævnte det Don Kam. Vidste ikke det skulle blive noget problem.

Er helt på bar bund hvad angår grafikkort, så det skal jeg også have sat mig ind i.

michaelnacho

Superbruger
Tilføjet:
02-01-2013 01:18:27
Svar/Indlæg:
281/74
Burde det her ikke være tilstrækkeligt? Synes det er lige vildt nok at smide 4-5k eller så noget efter et grafikkort. Synes det her virker rimelig billigt: http://www.computersalg.dk/pro...

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
02-01-2013 11:14:08
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0 + #3

Det kommer 100 % an på, hvad du mener med "HD ting" og "musik" som "som kræver en del".

Derudover, så kunne du hjælpe os ved at fortælle, hvad din nuværende Shuttle hedder (model), så det var nemmere at vurdere, hvorvidt det giver mening at arbejde videre med dén 🙂

Videoredigering kan kræve en del, og som #2 er inde på, kan et grafikkort aflaste CPU'en. Det gør sig mest gældende ved arbejde med dybt komprimerede formater (såsom h.264) eller effekter der understøtter det (det er meget få og meget specifikke effekter der så rent faktisk gør brug af GPU'en). Selv dér, kan det diskuteres, hvorvidt man gør sig selv en bjørnetjeneste, ved at investere i et hardcore grafikkort, alene til dét ene formål.

Skal man være lidt logisk omkring det, kan man sige, at CPU, grafikkort osv. er meget sekundært, ift. dit skitserede behov.

"...flere programmer på samme tid" - kan direkte oversættes til, skal bruge RAM, og meget af det. Hvis du så meget som overvejer at lege med programmer som After Effects, skal du op og have mindst 12-16 GB RAM, før det er noget ved - men dét afhænger så af CPU'en.

Dernæst, så kan musik også kræve en del. Mange samples, der skal læses/skrives gentagne gange fra harddisk/til RAM el. lign. - og på den måde, minder musikproduktion/arbejde, også en lille smule om videoredigering.

Så.

For at gøre vores svar langt mere kvalificerede, kunne du hjælpe os enormt meget, ved at give lidt flere hints til "hvad" du skal bruge computeren til, hvilke programmer du havde tænkt på, osv.

Derudover, så kunne det også være formålstjenesteligt, hvis ud fortæller hvilken hardware du ligger inde med nu.

Skulle jeg dog give et bud, ud fra de informationer du har givet på nuværende tidspunkt, på en computer, kunne det være noget i stil med:

Intel Core i7 2600K el. 3770K
12-16 GB RAM
SSD til operativsystem og programmer
Harddisk til lager (her hvor du har dit kildemateriale liggende)
Harddisk til eksport

For mig at se, har du reelt ikke behov for et dedikeret grafikkort. Jeg har en idé om, at du i langt højere grad vil eksportere filer (film), hvormed det kunne være langt mere interessant at kigge på Quick Sync.

Quick Sync supporter pt.: H.264, MPEG2 og VC-1

Dvs. de gængse formater, de fleste konsumer-kameraer leverer. Derudover, så har en række af de populære videoredigeringsprogrammer også support for Quick Sync. Både til import/eksport, men også på tidslinjen - dvs. behovet for OpenCL/CUDA (hvad angår den gængse bruger) falder drastisk.

Hvis du heller ikke spiller på computeren, ville jeg mene, at man burde - efter køb af relevant software - prioritere således:

- CPU (evt. en af ovennævnte)
- RAM
- SSD til operativsystem og programmer
- Harddisk(e) til arbejdslager og eksport
- Harddisk(e) til backup

Husk også at afsætte penge til støjsvag køling og et fornuftigt kabinet, hvad angår tilslutningsmuligheder af eksternt grej (eller løse kabler du kan have liggende på bordet, ført op, bag fra maskinen).

michaelnacho

Superbruger
Tilføjet:
02-01-2013 12:10:53
Svar/Indlæg:
281/74
Hej NoNig, tak for den gode kritik. Jeg skal prøve at besvare så godt jeg kan.

Jeg har for ca 10 år siden rodet med div musik programmer men mest som amatør agtigt. Har altid godt kunne tænke mig at have noget godt gear som uden problemer kan trække tingene. Når man skal være kreativ så gider man ikke sidde og vente på tingene loader alt for meget.

Jeg ved idag ikke hvad der er af musik programmer og videoredigerings programmer. Har jo hidtil brugt Windows movie maker men det er jo noget amatør gøgl og det kører mega slow på den her maskine. Det er en SD11G5 http://global.shuttle.com/prod...

Der sidder en Pentium M 2 GHz i den samt 2GB kingston ram og onboard grafikkort.

Så det er klart at det kan ikke trække det store og det var heller ikke meningen for mig for 5 år siden. Men har fået lysten tilbage for at rode med lidt musik og optage nogle videoer og redigere. Så fedt man kan optage HD fra sin iphone og lægge ind. Men kan ikke engang afspille det uden det hakker på den her computer hehe. Ville gerne redigere en masse fra mine seneste rejser osv.

Vil også gerne på et tidspunkt have et spejlrefleks kamera og har set de også kan optage i HD nu så det er jo fedt. Men starter lige med computeren i første omgang.

Jeg skal helt sikkert have en SDD til operativsystemet og programmer. Hvor mange GB skal man mon op og ligge på?

Jeg har en download server stående hvor jeg har alle mine ting på. Det er består af nogle Seagate 7200 diske og har gigabit lan. Kan jeg godt redigere video og musik direkte fra netværket? Kan fx sagtens se 1080 mkv film på min mediacenter pc direkte fra serveren over netværket. Men som sagt så skal jeg ikke lave bluray film om til mkv filer og sådan hvis du tror det. Det er alle mine egne små ferie videoklip jeg gerne vil sætte sammen og redigere.

Jeg fandt Intel i7-3930 3.2GHz med 12mb cache til kun $499 på amazon.com så da jeg alligevel har en mailforwarder og nogle andre ting liggende i usa jeg skal have hjem så har bestilt sådan en.

Men nu er jeg jo ny til sådan lidt mere "prof" system til video/lyd redigering. Så måske jeg skal droppe det shuttle kabinet da der jo ikke kan udbygges særllig meget. Men ved heller ikke lige hvad der skulle udbygges. Man kan jo idag få pænt fede lydkort integreret på motherboardet osv. Men måske bedste jeg får et større kabinet så hvis jeg får blod på tanden og ikke kun redigere lidt lyd på computeren men også vil tilslutte et keyboard eller noget andet tilbehør. Er lidt ny til det her, men ku bare være fedt at sidde og være lidt kreativ med en masse.

Kan se at 3930 cpuen kan tage op til 64gb ram. Det lyder meget fedt. Måske jeg ku starte med 32gb og senere opgradere hvis det skulle knibe lidt.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
02-01-2013 13:04:53
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #6

Det er i hvert fald en god CPU at bygge videre på, og den kan sagtens håndtere dine filer 🙂

Nu har du jo ikke afsløret et budget for maskinen, men jeg tillader mig (ud fra valg af CPU) at gå ud fra, at den gerne må koste mere end kr. 100,- 😉

Det bliver desværre lidt svært, at få samlet noget "fornuftigt", såfremt det skulle kunne være i (d)en Shuttle, skal du blot være opmærksom på, at den maksimalt kan tage 32 GB RAM. Det burde også være rigeligt til de flestes behov, men som ivrig bruger af CS5-pakken ved jeg, at jo mere RAM jo bedre.

Mht. systemdisk, så burde en 128 GB'er være rigeligt. Især hvis du ikke spiller, og (som jeg) har en NAS til alt det andet.

Jeg kan dog ikke anbefale dig at arbejde via netværk - med mindre du har en ret heftig løsning stående derhjemme. Grunden hertil skal findes i, at videoredigering og musikproduktion består af en række random og sekventielle søgninger. Især videoredigering kan være hårdt for computeren, men med komprimerede formater burde det ikke være så slemt. Men, dermed ikke sagt, at det ikke kan lade sig gøre - jeg synes bare det er voldsomt upraktisk.

Hvis jeg må foreslå et system, uden direkte hensyntagen til budget, ville det være noget alá:

Bundkort: kr. 1.500,-
Intel Desktop Board DX79TO ( http://www.edbpriser.dk/bundko... )

RAM: kr. 60/GB er ikke en unfair pris for et kit (+32 GB RAM).
Jeg anbefaler Kingston: http://www.edbpriser.dk/hardwa...

Grafikkort: Da du har valgt en 3930K'er, som ikke har integreret grafik, får du heller ikke Quick Sync. Derfor skal du ud og kigge på et dedikeret grafikkort - alt kan i princippet bruges, og det er dig der bestemmer. Jeg har selv et GTX 470, en lidt ældre sag, men det er et klippestabilt grafikkort der yder efter mit behov. Du kan selv vælge, om du vil købe nyt eller brugt, jeg anbefaler dog brugt, hvis man er på budget, og nyt, hvis man bare skal have det nyeste af det nye. Hvis budgettet er til det, kan du evt. overveje et Quadro-kort, men det er begrænset hvad du ville få ud af det ift. et alm. Geforce. Jeg går udenom AMD til workstation-brug, da deres eneste reelle alternativ, er FireGL-serien, der så ligger i samme prisleje som Quadro-serien fra nVidia.

Forslag til budget for grafikkort: kr. 700-1.400,-

SSD: Den evige traver, men Samsung 830'eren har været særdeles populær i workstation-miljøet, sammen med Intels SSD'er. Uanset hvilken du vælger, vil du få uovertruffen ydelse. Har du mod på det, vil jeg anbefale dig at kigge lidt på OWCs tilbud.

Harddisk(e): Det er også en smagssag, men eftersom de skal bruges til lager og eksport, ville jeg vælge 7.200 rpms diske. Gå langt udensom såkaldte "NAS" og "Green" diske. De kører ofte 5.400 rpms, og har en tvivlsom ydelse, hvad angår workstation-brug.

Kabinet: Endnu en smagssag, men som sagt, kig efter et med gode tilslutningsmuligheder - og så er designvalget jo sådan set bare op til dig.

Køling af computeren: Det er op til den enkelte. Jeg ofrer gerne et par grader på toppen, hvis maskinen larmer 3 dB mindre. Om CPU'en bliver 60-, 65-, eller 70 ºC gør ingen forskel for mig. Bare den er tavs når jeg sidder ved den, gerne op til flere timer i døgnet.

Af software: Gå efter en Windows 7 (64 bit), gerne "Enterprise" eller "Professional". Der er lidt bedre muligheder, hvad angår backup over netværk - som ikke er at finde i Home Premium (Ultimate kan dog også).

Videoredigering: Det kommer helt an på hvad du er til. Hvis dit erfaringsgrundlag er Movie Maker, er der en lang række naturlige valg som efterfølgere:

CyberLink PowerDirector
Corel VideoStudio Pro X5
Adobe Premiere Elements
MAGIX Movie Edit Pro
Sony Movie Studio Platinum Suite
Roxio Creator
VideoPad
AVS Video Editor
Pinnacle Studio
Sony Movie Studio Platinum
- bare for at nævne nogle få.

Hvis du primært kommer til at arbejde med video og lyd (musik), kunne Sony Vegas (Movie Studio) være et oplagt valg. Du kan sammenligne de forsk. udgaver hér: http://www.sonycreativesoftwar...

Hvad angår musikprogrammer, er jeg lidt mere ydmyg. Jeg har en lille smule erfaring med Cubase og ProTools.

Vælger du ProTools, kunne det måske være fordelagtigt at vælge Avids NLE også - men da jeg har megen lidt erfaring med Avids NLE, skal jeg ikke kunne sige det.

Ovenstående kommer nok til at stå dig i nogle knaster, men det er jo heldigvis helt op til dig, hvor meget du vil bruge på det.

Jeg samlede selv, her til sommer, en semi-workstation (se evt. i min profil), der fint håndterer arbejde med HDV (1440x1080@1920x1080 ProRes) og After Effects. Render-tider, går jeg ikke så meget op i. Om den er 45 min. eller 47 min, om en video, gør mig ikke det store. Og slet ikke når jeg arbejder i ProRes. Maskinen er bygget op omkring mit behov hvad angår After Effects, deraf også den "store" mængde RAM, men jeg har venner, som arbejder professionelt med musik/video-produktion, som mener, at mindre kan gøre det.

Vi plejer at drille hinanden med det, og min undskyldning er, at de jo ved hvad de vil lave - hvorimod jeg bare leger med det og måske også er lidt mere utålmodig (som i: arbejder mindre effektivt end de gør) 🙂

michaelnacho

Superbruger
Tilføjet:
02-01-2013 13:41:35
Svar/Indlæg:
281/74
Hehe jaeh mon ik det ender i lidt over 100kr. Måske endda 1000kr eller njahh mon ik det ender i omkring de 10000 😉 Men nej jeg har ikke sat noget budget for det. Vil ikke sætte mig fast på noget. har lidt elastik men gider heller ikke ofre mega kassen for noget der er langt over det jeg får brug for. Derfor behøver jeg heller ikke ofre 5k på et helt nyt geforce. Lidt ældre model må kunne gøre det. Hvad med det Club 3D GeForce GTX 660 2gb ram jeg linkede til længere oppe? Kan det mon bruges? 1600kr er ok.

Hehe fedt nok din sidste linje/pointe. Det er sgu nok også lidt sådan jeg har det. Kan godt lide at sidde og "lege" lidt med tingene og finde på en masse sjov og ballade. Det er jo som sagt lidt huobby amatør stadie det her, men vil da være rart hvis man godt kan lave lidt prof kvalitet også.

Nu har jeg Windows 7 home premium på den her. Der står på pakken at den både inkluderer 32 og 64 bit. Nu har jeg altid kørt 32 bit og ved egentlig ikke lige hvad det 64 bit er og om det er noget jeg skal bruge? Er det ikke noget med at ikke alle programmer så kan køre osv? Bliver det noget gøgl at rode med for en amatør som mig? Hvad er fordelen ved det? Men kunne jo være rart at jeg slap for at gå ud og købe ny windows og spare lidt der.

Den shuttle jeg har nu er med sådan et lydkorts modul for sig selv. Kan jeg hvis jeg genbruger det kabinet stadig bruge det lyd modul mon? det kommer vel an på motherboardet. kabinettet har også en udvendig strømforsyning ligesom en bærbar computer. Den er bare fysisk noget større. Den er på 220w men igen bliver den jo også sat til på bundkortet med et specielt stik som kun shuttle bruger sikkert. Så kan godt være det bliver noget gøgl at prøve at genbruge det, selvom det er lidt ærgeligt da jeg måske nok godt ku nøjes med det plads i første omgang. Tvivler lidt på om jeg nu også får brug for noget ekstra udbygning på længere sigt. Og ellers har jeg det sådan lidt at så må jeg tage det til den tid.

Mht ram så burde den da kunne tage 64 gb?? Eller er der noget jeg har misforstået. Det mobo du har linket til står der også 64gb.

Jeg kan også bedst lide at arbejde med en forholdsvis støjsvag computer. Og der har min pentium M shuttle maskine her jo været helt kanon. Kan nærmest slet ik høre den. Tænker også på at købe en vandkøle profil til cpu'en. Ved ikke om det måske er overkill.

Ang harddiske har jeg altid gået udenom de 5400rpm og green diske. Og må sige jeg har været rigtig glad i mange år efterhånden med de seagate diske jeg har. Kører ikke med andet mere da det har været det mest stabile for mig. Har prøvet en helt masse forskelligt førhen. Ligesom jeg nu også holder mig til Intel da jeg gerne vil være på den sikre side og have noget stabilt fremfor noget mega overclocket monster med neonlys i kabinettet. Den tid er ovre for mig 🙂

Du har helt sikkert fået nævnt en hel masse ting jeg skal have kigget nærmere på og undersøgt. Super fedt.

michaelnacho

Superbruger
Tilføjet:
02-01-2013 15:06:34
Svar/Indlæg:
281/74
Update. Bestilte lige en Samsung 840 250GB disk til 1422kr. Jeg kiggede også efter den gamle 830 serie men den er ikke rigtig til at få fat i. Og tænkte istedet for at give omkring 1000kr for en 128 så kan jeg ligeså godt sige 250 med det samme. Så burde der være nok at lege med 🙂 Er spændt på hvor hurtigt tingene loader. Tror det bliver lækkert.

Så er det jo "bare" resten jeg skal have fundet ud af hvad jeg gør med 😲

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
02-01-2013 17:12:38
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #8 + #9

Ifølge Shuttles hjemmeside, supporter den "kun" 32 GB RAM.
Kilde: http://www.shuttle.eu/products...

Memory support
Max. 8 GB per DIMM, up to a total size of 32 GB

Men, selv hvis det er, så er 32 GB også en god mængde. Som sagt, for ca. kr. 50-60 pr. GB, lander man på:

32 GB: kr. 1.600-2.000,-
64 GB: kr. 3.200-4.000,-

Jeg har selv købt mine 24 GB RAM for hvad der svarer til kr. 43,- pr. GB

Personligt, er jeg stor fan af kits, især hvis de står på producentens QVL. Selvom jeg tidligere har makket en del med computere og overclocket, så gider jeg det ikke rigtigt længere. Tingene skal bare fungere, og jeg magter ikke at skulle fejlsøge på RAM til computeren.

Et godt bud på et +32 GB kit, kunne være: KHX16C9K4/32X
http://www.edbpriser.dk/ram/ki...

De ligger godt nok på kr. 55,- pr. GB, men jeg synes ikke, at man kan være kræsen. Især når det gælder 8 GB stænger.

Godt valg af SSD. Desværre er markedet ved at være tømt for 830'eren. 840'eren er sikkert også et godt valg, men den har ikke samme track record som 830'eren, hvilket er grunden til, at "mange" går udenom den.

Din Windows 7 Home Premium er fin nok, det er ikke det. Men jeg bilder mig ind, at Enterprise/Professional, er mindre bloated. Det er garanteret placebo, men det betyder jo også en del 🙂

Grafikkortet er vist heller ikke så tosset 😉

10k for en workstation, bestående af mestendels nye dele, er ikke helt skidt. Jeg tror at min stod i omkring det halve (mestendels brugt), og så havde jeg nogle af delene i forvejen (optisk drev, strømforsyning*, harddisk(e), køler til CPU'en).

* Apropos: Så er strømforsyning vist også ret optional. Pt. tror jeg, at det er Corsair der fører det løb.

Uanset hvad, så skal du nok få samlet dig en fin computer 🙂

michaelnacho

Superbruger
Tilføjet:
02-01-2013 21:24:14
Svar/Indlæg:
281/74
Nååå du mener hvis jeg bruger shuttle boardet. Jeg tænkte nemlig på cpu'en som der vist stod noget om at den kunne klare at samarbejde med 64gb ram. Men nytter jo ikke noget hvis jeg ville købe den nye shuttle.

Men hvis jeg beholder mit nuværende kabinet så skal jeg alligevel have et ny mini itx mobo og det har jeg ikke engang fået kigget på endnu. Plus der jo bliver noget med strømforsyningen. Der er jo ikke noget plads i sådan en shuttle. Derfor den er ekstern på den jeg har. Ved heller ikke om 220w er nok for sådan et system her.

Derfor jeg tænkte på den nye shuttle der. Der er en 500w psu i og mobo der passer til psu med stik osv. Men ok så kan der kun være 32gb ram. Hmmm 😕 Havde nu været rart at kunne opgradere på et tidspunkt.

Hmm ang den ssd der, hvad mener du så med Track record? har ikke engang lige fået sammenlignet de nye med de gamle men gik bare ud fra de var hurtigere på nogle punkter. Ikke at det gik et skrid baglæns? 😲 Er sgu ellers spændt på at mærke hvor hurtigt det kommer til at køre i praktis. Det lyder jo lovene i "reklamerne".

Men lyder fornuftigt nok med omkring 2k for 32gb ram.

Starter med at bruge den windows7 jeg har. Ved så bare ikke lige om jeg skal installere 32 eller 64 bit. Hmm endnu en ting jeg skal have læst om.

Min kammerat har lige fået en ny billig bærbar hvor der er windows 8 på. Det chrashede fuldstændigt og kan ikke lige finde ud af om jeg kan lide det der genvejs "gardin" i fuldskærm. Måske er det meget godt til "almindelige" mennesker men når man er vant til noget andet og gerne vil have "kontrol" såå tror jeg bare jeg holder mig til windows 7 lidt endnu.

Jeg ville gerne bare have beholdt mit nu værende dvd drev men det er IDE connector så det kan jeg jo ikke engang. Pfff.. Bruger det aldrig. Nærmest kun når man skal installere windows.

Ang grafikkort så må det næsten blive det Club 3d GTX 660 selvom jeg intet kender til det firma der. Men det er jo ikke til at få fat i et Nvidia kort. Nogle gange må man satse.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
02-01-2013 21:39:54
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #11

Jeg tror ikke, at man sådan umiddelbart kan sætte et ITX-bundkort i sådan en Shuttle. De designer jo selv det hele; kabinet, bundkort, ledningsføring etc. - men skal ikke kunne afvise det.

Så snart dit system kommer op over 4 GB RAM samlet (grafikkortet, dem på bundkortet, det hele), bør man installere en 64 bit udgave af et operativsystem. Grunden hertil skal findes i, at 32 bit operativsystemer, maksimalt kan adressere 4 GB (2^32 = 4294967296 byte = 4 GB). 64 bit operativsystemer derimod, kan håndtere op til 2^64, altså hvad der svarer til 17.179.869.183 GB).

Det har, for så vidt, intet direkte at gøre med regnekraft eller kapacitet, men man skal bare forestille sig, at ens computer har et endnu større skrivebord at smide data på 🙂

michaelnacho

Superbruger
Tilføjet:
02-01-2013 23:59:51
Svar/Indlæg:
281/74
Har også siddet og luret lidt og kan ikke rigtig finde nogen mini itx board med lga2011 socket sååå enten skal jeg nappe den nye shuttle eller købe et andet større kabinet med mobo, psu osv. Synes bare de shuttle cubes der er lidt handy og rart man ikke har en kæmpe stående.

Men er nået langt nu så det er super. Jeg må prøve at installere 64 bit udgaven og se hvad der sker 🙂

michaelnacho

Superbruger
Tilføjet:
03-01-2013 00:28:36
Svar/Indlæg:
281/74
Bum. Ska der være fest så lad der være fest 🤡

Så er der bestilt:

Shuttle SX79R5: http://www.computersalg.dk/pro...

Ram, Kingston HyperX Predator Beast 32 GB : 4 x 8 GB : http://www.computersalg.dk/pro...

Club 3D GeForce GTX 660 - 2 GB GDDR5 http://www.computersalg.dk/pro...

Lite on Bluray drive: http://www.computersalg.dk/pro...

Fik shoppet for 7313kr. Plus den samsung disk til 1422kr og selvfølgelig cpu til ca 2800kr plus omkring 1000kr til told og fragt.

Så ender på ca 12500kr. Damn 😲 Men fuck it, tror det bliver et svedigt setup for mig, og kommer nok ikke til at løbe tør for hastighed lige med det samme 🙂

Tusind tak for hjælpen. Jeg vender lige tilbage med en update 😛

michaelnacho

Superbruger
Tilføjet:
11-01-2013 12:50:39
Svar/Indlæg:
281/74
Så fik jeg alt hjem og installeret. Computersalg.dk var sgu ikke de hurtigste.

Min CPU fra usa nåede at komme samme dag hehe.

Men fik samlet det hele. Kvaliteten på det shuttle kabinet er jo stadig i tip top så det var ligetil og lækkert at installere. Der er ikke meget plads når man skal have mange ting derind så det er med tungen lige i munden og planlægge lidt hvad for nogle ting der skal i først osv.

Fik den startet op og den kører perfekt. Installeret 64bit win7 osv. Dog synes jeg den larmede meget for blæseren så til sidst tænkte jeg det kunne ikke være nok. Fik spat af at den steg i omdrejninger bare ved man åbnede internet explorer og foretog sig det mindste. Så tænkte hmmm.. og så skilte jeg den ad igen og tog blæseren fra min gamle shuttle og satte over i. Det hjalp rigtig meget. Dog er der stadig den konstante blæserstøj fra lydkortet. Håber ikke jeg bliver alt for irriteret over det i længden. Håber også at den gamle shuttle blæser stadig kan følge med når der er fuld belastning på systemet.

Har ikke fået installeret så meget andet endnu, men vil igang med Sony vegas pro 12 nu her og se hvordan det kører.

Men den SSD disk er helt sikkert lækker. Det går super stærkt og virkelig en dejlig fornemmelse.

Mange tak for hjælpen allesammen 🙂

michaelnacho

Superbruger
Tilføjet:
15-01-2013 10:05:20
Svar/Indlæg:
281/74
Tænkte jeg lige ville informere andre hvis folk har lyst til at redigerer videoer fra deres iphone at de IKKE skal bruge Sony vegas. Det kan åbenbart ikke arbejde sammen med quicktime. Har prøvet at køre ældre quicktime versioner og programmet virker halvt og chrasher og skriver "Media offline". Så efter at have brugt en weekend på at få reddet det og få det til at virke måtte jeg give op og søgte så på hvad jeg kunne bruge af program istedet for.

Har brugt adobe premiere i to dage nu og selvom opbygningen af programmet er lidt anderledes. Jeg kunne egentlig godt lide at bruge Vegas, men adobe premiere kører bare rock solid og chrasher ikke overhovedet. Skal dog stadig bruge en ældre version af quicktime. Mærkeligt de ikke har lavet så det virker med det nyeste. Men må jo være apple der har fucket det op.

pekr

Elitebruger
Tilføjet:
15-01-2013 11:34:29
Svar/Indlæg:
119/2
#16 Jeg har ikke oplevet problemer med Quicktime. Hvilket codec bruger du?

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
15-01-2013 21:25:06
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #16

Nu er er "QuickTime" jo en masse ting. Har du transcoded til et andet format, eller?