Støjdæmpning

Luftkøling d.  02. januar. 2013, skrevet af macl
Vist: 19965 gange.

macl
 
Superbruger
Tilføjet:
02-01-2013 15:19:24
Svar/Indlæg:
38/10
Hej

Jeg ønsker at dæmpe støj-niveauet på min computer, men hvor er det bedst at starte, har selv overvejet nyt kabinet, blæserstyring eller Corsair vandkøling.

De fleste standard blæsere er skiftet ud med Noctua.

Maskine består af:

Intel Core i7 2600K
Corsair Vengeance 8 GB DDR3-1600
ASUS P8Z68-V PRO
Corsair Force 3 Series 120 GB
1 TB Samsung F3
HIS Radeon HD 7950 3 GB GDDR5
Thermaltake Spedo Advance Package
Noctua NH-D14

På forhånd tak
p0Pe
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-01-2013 15:29:52
Svar/Indlæg:
3100/53
find ud af hvad der støjer mest, og skift det ud:) Det er såmænd der det er nemmest at starte 🤣


Fritsen
 
Superbruger
Tilføjet:
02-01-2013 16:41:20
Svar/Indlæg:
37/2
helt enig med p0Pe..

Stik en finger i de forskellige blæsere en ad gangen, og se hvad der larmer mest :P

Mit gæt ville være grafikkortet eller strømforsyningen.. Måske harddisk, hvis ikke den sidder i gummi/silikone ophæng? :)


speed
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-01-2013 17:12:29
Svar/Indlæg:
786/83
Hvis du er villig til at udføre en lidt større operation, så er støjdæmpningsmåtter også en god start.

Ellers er jeg enig med de andre. Start med at kigge på blæserne.



Fritsen
 
Superbruger
Tilføjet:
02-01-2013 17:31:54
Svar/Indlæg:
37/2
Okay, jeg har hele indersiden af mit kabinet beklædt med støjdæmpnings måtter, og efter min mening giver det altså meget, meget lidt.. Der er meget mere at vinde andre steder, til meget færre penge.. :)


E2X
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-01-2013 18:49:30
Svar/Indlæg:
4018/217
Hvis du har lydløse blæsere er det ikke der problemet ligger. Og når du har isoleringsmåtter i kabinettet kan du jo ikke gøre så meget der ud over at kigge på din psu og dit gfx. Du kunne skifte til gummiophæng samt gummipakning på alle dine blæsere de plejer gerne at hjælpe på den lavfrekvente støj, samt du kan rykke de blæsere der suger luft ind lidt væk fra fx et gitter ved at bruger en spacer det fjærner en del "vindstøj".

Jeg har selv lige skiftet til et Fractal Design Define R4 og det er virkelig støjdæmpet. Men jeg bliver nød til at lade mine blæsere køre på en lavere spænding for at gøre det helt lydløs. Så en blæsercontroller er helt klart et must for dig. Du kan gøre det helt simpelt med en kontakt hvor du kan vælge imellem 5, 7 og 12v eller det helt avanceret med fx en aquaero fan controller hvor du kan placere temperatursensore forskellige steder i din computer såsom cpu´en, grafikkortet, i ind og udsugningen hvor den højeste værdi eller forskellen imellem ind og udsugningen eller begge dele bestemmer hvor hurtigt dine blæsere skal køre.

Jeg køre selv med den helt simple model (indbygget som standard i mit kabinet) og det virker helt fint for mig pga jeg ikke pt har clocket min computer og at jeg er ligeglad om at min cpu er 30 eller 40gr når den køre i tomgang. Det kan nemt ændre sig hvis jeg begynder at clocke igen fx når jeg kan mærke at jeg begynder at mangle ydelse. Så kan det være at den gamle aquaero kommer frem fra skuffen igen 😉


Svaret blev redigeret 5 gange, sidst af E2X d. 02-01-2013 19:02:04.


macl
 
Superbruger
Tilføjet:
02-01-2013 19:13:58
Svar/Indlæg:
38/10
Tak for hjælpen, jeg har ikke bestemt mig for en løsning endnu, men jeg satser på som minimum at købe en fan controller.

Nogen der har erfaringer med Corsair 650D eller H80?


p0Pe
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-01-2013 19:25:51
Svar/Indlæg:
3100/53
Oh my god, læs nu hvad folk skriver:P

Det hjælper ikke en flyvende skid at købe en fan controller hvis det er din strømforsyning eller dit gfx kort der larmer:)

Åben svinet op og stik en tommel i hver blæser indtil du kan lokalisere hvor larmen kommer fra og arbejd så ud fra det.

Hvis du har en noctua NH-D14 så er det nok næppe din cpu køler der larmer:)


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af p0Pe d. 02-01-2013 19:27:34.


Fritsen
 
Superbruger
Tilføjet:
02-01-2013 19:36:54
Svar/Indlæg:
37/2
#7 +1


macl
 
Superbruger
Tilføjet:
02-01-2013 19:51:16
Svar/Indlæg:
38/10
#7
Det har jeg gjort for længe siden, og mit grafikkort siger intet i idle og min psu høre jeg heller ikke noget til.
Den primære harddisk er en SSD, så det er også udelukket.
Jeg har svært ved at høre nøjagtigt hvad det er der (larmer).

Det gør mig ingen ting at den larmer i load, men vil gerne have at den ikke siger det store i idle.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af macl d. 02-01-2013 19:52:50.


#10
p0Pe
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-01-2013 19:53:05
Svar/Indlæg:
3100/53
Jamen hvis du ingen larm kan høre, hvad er problemet så:D ?

Forstå mig ret, hvis din strømforsyning intet siger, dit gfx intet siger, dine cpu blæsere intet siger, din hdd intet siger, så er der altså ikke så skidemeget tilbage:)


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af p0Pe d. 02-01-2013 20:00:22.


Fritsen
 
Superbruger
Tilføjet:
02-01-2013 20:08:30
Svar/Indlæg:
37/2
Jo, hans lager disk siger formentligt en del, bare ved at være tændt..

Hvis alle systemfiler ligger på en SSD, kan du jo evt. prøve at tage din lagerdisk fra, og se om det ændrer betydeligt på støjniveauet.. I mit system er harddiskene det der larmer mest i idle.. :)


#12
macl
 
Superbruger
Tilføjet:
02-01-2013 22:00:14
Svar/Indlæg:
38/10
#10

Jeg ved ikke med dig, men jeg har en del andre blæser i kabinettet, og jeg tror det ville hjælpe hvis de fik lidt mindre spænding.
Derudover tvivler jeg på at mit kabinet er designet til at være støjsvagt.
Det er ikke fordi min computer direkte larmer, synes bare den godt kunne være med støjsvag i idle, når jeg ikke lige bruger den.

#11

Det lyder som en god ide.


#13
p0Pe
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-01-2013 22:32:07
Svar/Indlæg:
3100/53
#12

Ja, men hvis du har haft dem slukket, og det stadig ikke larmer, så er det jo ikke dem der er problemet:)


#14
E2X
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2013 23:29:46
Svar/Indlæg:
4018/217
Kabinettet gør rigtigt meget mht støj. Jeg havde et Corasir Cosmos S kabinet før jeg skiftede til et Fractal Design Define R4.
Mit gamle kabinet var designet til airflow hvilket gjorde at det ikke kunne holde på støjen således at støjen kunne passere næsten uhindret.
Mit nuværende kabinet er designet til at være lydløst, det holder bedre på støjen så en mindre del af den slipper ud uden at blive reflekteret på en flade og da kabinettet er foret med støjabsorberende materiale er det en meget lille del af støjen der undslipper.

Så mit råd til dig er følgende. Få styr på dine blæsere. Dvs at alle kabinetblæsere skal være samme model således at de larmer lige meget (det er jo lidt surt at have en blæser der larmer lidt mere end de andre så du bliver nød til at regulere de andre blæsere længere ned end nødvendigt), få dig en fancontroller som kan trække flere blæsere på hver kanal (Jeg har fx fået en aquaero til at trække 9 low noise blæsere på en kanal med påmonteret køleprofil) og du har sikkert gættet rigtigt hvis du tror at jeg anbefaler en aquaero, kør dine blæsere i grupper således at du regulere flere blæsere på en gang i grupper såsom kabinet indsugning, kabinet udsugning, cpu mm...
Og så anbefaler jeg at du får et kabinet der er optimeret til at være lydisoleret men samtidig har gode køleegenskaber, her er et Fractal Design Define R4 et godt valg.

Og til sidst hvis du har en mekanisk lager harddisk kan du ændre tiden hvorefter den skal gå i standby til en lavere tid således at din harddisk ikke larmer unødvendigt og så er et antivibrations beslag altid en god ide med mekaniske harddiske.


Svaret blev redigeret 3 gange, sidst af E2X d. 03-01-2013 23:41:30.


#15
macl
 
Superbruger
Tilføjet:
03-01-2013 23:48:16
Svar/Indlæg:
38/10
Tusind tak
Endelig et svar jeg kan bruge til noget, jeg vil først og fremmest kigge efter en fan controller, og derefter et kabinet.

Hvor kan man få en fan controller der kan det du skriver om?


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af macl d. 03-01-2013 23:53:57.


#16
E2X
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-01-2013 00:09:13
Svar/Indlæg:
4018/217
Den model jeg har er denne her bare med sort front http://www.aqua-computer.de/e_...
Jeg har haft den i en del år efterhånden, men den kan alt lige fra at styre pumper, blæsere, holde øje med væskestand i et vandkølings system og har endda en relæudgang som kan programeres til at gøre en masse ting, bla slukke for computeren hvis pumpen stopper, cpublæseren stopper eller hvis temperaturen bliver for høj mm.
Problemet med disse controllere er at det tager lidt tid at sætte op, men man kan tilgengæld styre alt og lave div regler for hvordan kølingen skal opføre sig. Man kan endda sætte flere regler for en gruppe af blæsere så de køre efter den opsætning der er mest "kritisk".

Den nyeste version er desværre ret dyr http://www.coolerkit.dk/shop/a...
Og coolerkit har desværre ikke den gamle model. Men du kan altid gå på brugtmarkedet for at få den gamle model.
Forskellen på den nye og gamle model er ikke særlig stor da de styres med den samme software. Og når de først er sat op er det ikke så vigtigt at have den nye model med en stor skærm da det hele køre automatisk.


Her kan du se et testsetup hvor du kan se hvordan enheden ser ud når den er i brug: http://www.youtube.com/watch?v...

Her er en video hvor softwaren bliver gennemgået: http://www.youtube.com/watch?v...


Når det her er sagt så vil du sagens kunne køre med en langt simplere fancontroller.


Jeg har brugt et fansplitter kabel lige som det her http://www.coolerkit.dk/shop/3... jeg selv har loddet så der istedet for to stik sidder fx 4 stik. Ellers har jeg entel loddet kablerne sammen på blæserne så der har siddet et blæserstik til fx alle indsugningsblæserne. På mit første setup med vand havde jeg en mora 2 radiator med 9 120mm blæsere hvor jeg havde loddet alle blæserne sammen så de kunne sidde på en kanal. Hvis du ikke er god til at lodde kan du også bare bruge nogle skrueterminaler til at samle ledningerne fra blæserne med eller bare sætte flere fansplitter kabler efter hinanden.


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af E2X d. 05-01-2013 00:14:50.


#17
macl
 
Superbruger
Tilføjet:
05-01-2013 02:19:39
Svar/Indlæg:
38/10
Det lyder godt nok smart, men efter som jeg ikke har vandkøling synes jeg det er det er lige voldsomt nok.

Jeg vil klart have sådan en hvis jeg skal have vandkøling.

Overvejer at købe en NZXT eller zalman fancontroller og et kabinet med støjdæmpningsmateriale f.eks. Corsair 550D.

Tusind tak for hjælpen.


#18
whoa
 
Overclocker
Tilføjet:
05-01-2013 14:13:50
Svar/Indlæg:
428/18
Et lille indspark.. er der nogen man kan gøre hvis det umiddelbart er ens psu der larmer mest?

Det er en Corsair TX V2 750w psu


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af whoa d. 05-01-2013 14:15:13.


#19
E2X
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-01-2013 18:17:17
Svar/Indlæg:
4018/217
#17 Var så lidt 🙂

Ja det er nok lidt overkill, men så ved du i det mindste at det findes og du kan også sætte flere blæsere på en kanal på andre fancontrollere så længde du ikke overskrider controllerens maxstrøm 😉 Jeg har desværre ikke haft et Corsair 550D i hænderne før så kan ikke sige så meget om det kabinet desværre.


#18 Tit begynder psu´er at larme pga der er ophobet sig støv i blæseren og på køleprofilerne hvilket gør at blæseren bliver nød til at køre hurtigere, så hvis det er grunden så er en omgang komprimeret luft lige sagen.
Ellers er der ikke så meget at gøre desværre, psu´er er designet til et bestemt luftflow og hvis du skifter blæseren til en anden kan du risikere at dele i psu´en ikke får nok køling og brænder af. I det tilfælde er der ikke andet at gøre end at få en anden psu.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af E2X d. 05-01-2013 18:19:07.


#20
whoa
 
Overclocker
Tilføjet:
06-01-2013 14:13:51
Svar/Indlæg:
428/18
#19 okey.. nitten, men kan da prøve at pille den ud og tage den med på arbejde og få den blæst godt igennem :)

Er der egentlig en software måde man kan måle strømforbrug? eller hvor meget power psu´en bruger?


#21
E2X
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-01-2013 16:12:47
Svar/Indlæg:
4018/217
#20 Du skal have et stykke hardware til at måle den salgs. Et alm sparemeter kan gøre det. De billige måler ikke helt korret ved lave belastninger men når du sætter 50+W på så burde måle rigtigt.

Der er nogle software løsninger der også kan måle forbruget men de måler på ingen måde det korrekte forbrug.

PS husk at stikke en strips eller noget andet ind i blæseren på psu´en når du blæserne den igennem så den ikke spinner op på flere tusinde rpm som vil ødelægge lejerne.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af E2X d. 06-01-2013 16:14:43.