Nyt system - uden re-install af win7 med div. progr. + RAID-1 spørgsmål

Software d.  02. januar. 2013, skrevet af malkin
Vist: 18672 gange.

malkin

Elitebruger
Tilføjet:
02-01-2013 18:55:15
Svar/Indlæg:
1118/24
Hej gutter

Jeg skal have bygget et nyt system fra 1156 i5-7xx til 1155 i7-3770. På det gamle system er der mange følsomme data og programmer, som skal føres over til den nye maskine. Jeg ville godt kunne installere alt igen, men det var en hård kamp at få det hele til at spille sidste gang (certifikater med specielt printformat, sikkerhedskopiering til sky, C5 program som ikke er ligetil at installere igen, samt andre tidsrøvere).
Derfor håber jeg på at der er nogle, som lå inde med nogle gode brugbare tips til hvordan jeg kunne evt, clone den gamle harddisk uden at få ballade med ny hardware?
Jeg kunne selvfølgelig bare clone og håbe det virker, men ville gerne sørge for at få et stabilt system.

I det nye system skal jeg desuden kører med RAID-1.
Er der nogle programmer/fremgangsmetoder du kan anbefale?

På forhånd tak.

Martin.
Grymok

Superbruger
Tilføjet:
02-01-2013 19:31:22
Svar/Indlæg:
656/40
Kommer du fra raid 1 nu eller kun 1 disk.
Er du på rust metal eller ssd?.

Clonezilla eller HDclone fra Hirens boots kan jeg kun sige godt om.

Evt. et image af dit nuværende setup og så over på en ny.
Ellers kan en Clone også gøre det. Dog ved jeg ikke hvad der hvis man f.eks kommer fra 500gb disk til en 120gb ssd. Ved at nogle clone programmer, cloner bit for bit.

malkin

Elitebruger
Tilføjet:
02-01-2013 20:22:23
Svar/Indlæg:
1118/24
Det kører p.t med en HDD på 500 gb 7200rpm , jeg smider en 500gb mere i en af dagene for at køre raid. Når jeg så har samlet det nye system var min første tanke, at smide den ene disk fra RAID over i den nye maskine, for at se om det kunne køre, for så derefter sætte en 500gb mere i og køre RAID-1.
jeg vælger at køre med 500 gb igen, da plads ikke bliver et problem på den nye pc, og skrivehastigheder har ikke nogen betydning så derfor er SSD ikke med i overvejelserne.

Jeg vil kigge nærmere på de programmer du nævner. Hvordan ville du lave det image?

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af malkin d. 02-01-2013 20:24:04.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
02-01-2013 20:41:20
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0 + #2

Hvis det var mig, ville jeg prøve med en sekundær disk først. Jeg har selv, en del gange - og uden problemer, overført én installation af Windows fra én computer til en anden. Men, hvis du vil være på den sikre side, kan du prøve at klone den nuværende over til en anden harddisk.

Når du køber disk nr. 2, kan du prøve at klone din gamle disk (nr. 1) over til dén, sætte disk nr. 2 i den nye maskine og se om det vil starte op og fungere efter hensigten. Evt. prøve med disk. nr. 2 i din gamle maskine, bare for at være sikker på at kloningen overhovedet fungerer.

Hvis disk nr. 2 fungerer uden problemer i den nye maskine, kan du føre disk nr. 1 over, og se om det fungerer. På denne måde ved du, at du sagtens kan overføre din systemdisk - just in case.

Hvis der går noget tid imellem, og du vil køre RAID nu (sådan som jeg forstår dig), og se om du kan overføre den ene disk fra dit RAID til det nye system, ville jeg stærkt fraråde det.

Med mindre der er tale om samme fysiske controller (eks. til PCI-e), som du flytter over, burde der ikke være de store problemer. Men der kan være et utal af problemer med at føre en RAID-disk (om så det rent faktisk er fra samme chipsæt controller eller ej).

Hvis der er økonomi til det, ville jeg anbefale dig at prøve med tre diske.

Disk nr. 1 (din nuværende)
Disk nr. 2 (den du køber til dit RAID nu)
Disk nr. 3 (en spare, som altid er rart at have, selv når man kører med RAID 1)

Klon disk nr. 1 til disk nr. 2, tjek om den fungerer i dit nuværende system. Hvis den gør, fint. Tag disk nr. 1 ud, og kør med disk nr. 2. Tag disk nr. 3, og opret et RAID med disk nr. 2 og -3. Således ved du nu, at du har én fungerende disk med alle dine ting, og et eventuelt tab derfor vil være minimalt, skulle dit RAID gå i smadder.

Nu har du:
Disk nr. 1 - den gamle og fungerende
Disk nr. 2 - RAID på den gamle maskine
Disk nr. 3 - RAID på den gamle maskine

Du kan nu prøve at føre disk nr. 2 over i den nye maskine, og se om computeren vil starte fra den. Umiddelbart, så tror jeg ikke det vil fungere, men jeg tør ikke lægge hovedet på blokken.

Fungerer det, fedt! Fungerer det ikke, så gør det ikke noget, da du stadigvæk har disk 1.

Hvis RAID'et ikke fungerer i den nye maskine, ville jeg klone disk nr. 1 til disk nr. 2 (igen), sætte disk 2 i den nye maskine og se om det fungerer. Hvis det gør, fedt. Sæt disk nr. 3 i, og opret dit RAID 1.

Jeg ved godt, at det kan virke omstændigt, på skrift, men det er langt nemmere i praksis og ret hurtigt at teste efter. Det ville bare være pissetræls, at lægge alle sine æg i én harddisk [tøhø], og så opdage at:
a) det ikke fungerer
b) har fucket noget op, så den oprindelige disk nu er ubrugelig

Og, se det på den lyse side, det er trods alt bedre, end at skulle reinstallere hele møget på ny 🙂

Det var sådan jeg selv ville gøre det. Er selv ret småparanoid med den slags, men omvendt også for doven til at skulle igennem 1.700 opdateringer, genstarter og jeg ved ikke hvad 🙂

HM

Superbruger
Tilføjet:
03-01-2013 00:15:32
Svar/Indlæg:
213/53
Jeg troede at W7 var låst til motherboard ? selvfølgelig
kan en retail-version flyttes til en ny maskine, men er
dette ikke i forbindelse ny-installation fra bunden af ?

malkin

Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2013 21:24:59
Svar/Indlæg:
1118/24
Jeg køber 2 diske, og bygger det andet system op hjemme mens det andet arbejder. Så jeg vil gøre som i råder, og cloner den gamle disk og prøver at se hvordan det udvikler sig, jeg skal nok opdatere, og spørge om mere 🙂

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2013 21:28:13
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #4

Jeg har nu fint (og uden de store problemer) flyttet Windows fra én computer til en anden. Indrømmet, det er lidt nemmere nu end i Windows 98/XP-dagene, men det kan sagtens lade sig gøre 🙂

malkin

Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2013 21:32:46
Svar/Indlæg:
1118/24
Det er ikke låst til mobo, jeg har skiftet motherboardet da det stod af for 4 måneder siden, det gav ingen problemer

HM

Superbruger
Tilføjet:
13-01-2013 23:34:15
Svar/Indlæg:
213/53
#6 og #7

Undskyld det sene svar !!! og tak for reply !!!

Forstår det ikke at det skulle være så nemt, har læst igen
og igen om folk der ikke uden videre kunne flytte en komplet installation over på et ny MB, og har da også læst at MS bruger såvel MAC-adresse som CPU-ID til at låse

Ka I evt forklare, HVAD skal til for det lader sig gøre ?

Jeg er ved at opbygge et vigtigt setup til mit lydstudie,
jeg ønsker når-som-helst og hvor-som-helst at kunne genskabe mit setup via et drive-image, en reserve SSD,
og et reserve MB, jeg ønsker ikke at være afhængig af
hverken net-forbindelse eller MS heller 🙂

Ud over nævnte forhold handler det også om software der
er låst til maskinen via C/R, (challenge response), om
et sådant firma går konkurs, så har man jo reelt mistet
softwaren når MB dør, idet det ikke længere er muligt at få re-autoriseret på en ny maskine, og nej, softwaren ka
ikke bare "erstattes" da vi tale om lyd-biblioteker i et specielt format, 100-vis af timers arbejde,(Emulator X3)

Tak for enhver hjælp 🙂

freak_master

Redaktør
Tilføjet:
14-01-2013 04:04:36
Svar/Indlæg:
6368/477
Du skal nok passe på med at flytte fra en enkelt non-RAID disk til en RAID 1 setup. Kloner du over har Windows jo ikke driveren til din RAID chip, og hvordan man får det op at køre når Windows allerede er installeret ved jeg ikke lige.

Det er ihvertfald det eneste problem jeg lige kan se.

Cocio21

Moderator
Tilføjet:
14-01-2013 10:19:44
Svar/Indlæg:
4983/48

Det hedder sig vistnok at de bruger et Pc-ID nu, eller hvad det nu hedder, men du kan skifte en del ting uden problemer, men ved at gå fra en Pc til en helt anden (istedet for eks en ombygning hvor man gemmer ½ delen og genbruger dette) kan man skulle komme ud for at genregistere sit OS hos MS 🙂

Burde faktisk godt kunne lade sig gøre...

En alm partition kopiering > backup disk > nyt Raid 1 setup + manuel kørsel af Bootsect så skidtet kan boote også 🙂

Ser ganske simpelt ud jo her, men det kræver altså faktisk at du har win7 installert på 2 PC´er,(grunden er som freak nævner, drivers) og gider roder med diske frem og tilbage samt Bootsect via CMD 😉

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Cocio21 d. 14-01-2013 10:20:16.

HM

Superbruger
Tilføjet:
14-01-2013 15:28:24
Svar/Indlæg:
213/53
Tak for svarene igen 🙂

Ingen raid involveret i OS heldigvis ! (1 x samsung 830)

Overvejer dog at køre mit D: drev med "smart response"
via en 64 GB 330 SSD, dertil skal Bios godt nok opsættes
i raid-mode, men regner ikke med at det vil "forstyrre"
en senere genskabelse af systemet ??????????

(er det tilfældet vil jeg helt undlade smart-response)

VEDR. MOTHERBOAD:

Hvad angår identifikation af MB, (Z77V-LX), så regner jeg med at der kan gemmes en eksakt kopi af Bios ? og denne så indledningsvis kan flashes på det nye MB. Hvad angår
MAC-adressen så lader det til at denne IKKE registreres
af W7 ved den indledende installation HVIS lan disables
fra bios først, kan det passe ? Har lokaliseret realtek
8111 chippen, og vil om nødvendigt afbryde den fysisk ?

Endelig autorisation af min W7-retail vil jeg så bare
foretage med en USB bredbånds-stick, (uden mac-adresse),
hermed skulle jeg i det mindste have en autorisation
der ikke er befængt med noget "mac-stempel" 🙂

Regner med at kun mac-adr og bios er relavante for MB ?

VEDR. CPU-ID:

Såvidt jeg har læst mig til så ophørte Intel med UNIK
ID på cpu'erne omkring P3, (efter debat om overvågning).
Såvidt jeg kan se registrere W7 da også kun det unikke batch-nummer, ved egntlig ikke hvor stor vægt jeg skal
lægge på CPU'en, det er mit intryk at de altid kan skiftes frit, både i OEM og Retail, uden videre, hvor-
imod man ka, komme ud for at en check-sum af Ram bruges,
Oem og Retail er muligvis også lidt forskellig

GENNERELT I MIT TILFÆLDE:

Så handler det om Retail W7, og ombytning til identisk
reserve-hardware, (MB/CPU/RAM/SSD), som ligger klar på
hylden til samme formål

Tak for enhver hjælp 🙂

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af HM d. 14-01-2013 15:30:13.