-> #0 + #2
Hvis det var mig, ville jeg prøve med en sekundær disk først. Jeg har selv, en del gange - og uden problemer, overført én installation af Windows fra én computer til en anden. Men, hvis du vil være på den sikre side, kan du prøve at klone den nuværende over til en anden harddisk.
Når du køber disk nr. 2, kan du prøve at klone din gamle disk (nr. 1) over til dén, sætte disk nr. 2 i den nye maskine og se om det vil starte op og fungere efter hensigten. Evt. prøve med disk. nr. 2 i din gamle maskine, bare for at være sikker på at kloningen overhovedet fungerer.
Hvis disk nr. 2 fungerer uden problemer i den nye maskine, kan du føre disk nr. 1 over, og se om det fungerer. På denne måde ved du, at du sagtens kan overføre din systemdisk - just in case.
Hvis der går noget tid imellem, og du vil køre RAID nu (sådan som jeg forstår dig), og se om du kan overføre den ene disk fra dit RAID til det nye system, ville jeg stærkt fraråde det.
Med mindre der er tale om samme fysiske controller (eks. til PCI-e), som du flytter over, burde der ikke være de store problemer. Men der kan være et utal af problemer med at føre en RAID-disk (om så det rent faktisk er fra samme chipsæt controller eller ej).
Hvis der er økonomi til det, ville jeg anbefale dig at prøve med tre diske.
Disk nr. 1 (din nuværende)
Disk nr. 2 (den du køber til dit RAID nu)
Disk nr. 3 (en spare, som altid er rart at have, selv når man kører med RAID 1)
Klon disk nr. 1 til disk nr. 2, tjek om den fungerer i dit nuværende system. Hvis den gør, fint. Tag disk nr. 1 ud, og kør med disk nr. 2. Tag disk nr. 3, og opret et RAID med disk nr. 2 og -3. Således ved du nu, at du har én fungerende disk med alle dine ting, og et eventuelt tab derfor vil være minimalt, skulle dit RAID gå i smadder.
Nu har du:
Disk nr. 1 - den gamle og fungerende
Disk nr. 2 - RAID på den gamle maskine
Disk nr. 3 - RAID på den gamle maskine
Du kan nu prøve at føre disk nr. 2 over i den nye maskine, og se om computeren vil starte fra den. Umiddelbart, så tror jeg ikke det vil fungere, men jeg tør ikke lægge hovedet på blokken.
Fungerer det, fedt! Fungerer det ikke, så gør det ikke noget, da du stadigvæk har disk 1.
Hvis RAID'et ikke fungerer i den nye maskine, ville jeg klone disk nr. 1 til disk nr. 2 (igen), sætte disk 2 i den nye maskine og se om det fungerer. Hvis det gør, fedt. Sæt disk nr. 3 i, og opret dit RAID 1.
Jeg ved godt, at det kan virke omstændigt, på skrift, men det er langt nemmere i praksis og ret hurtigt at teste efter. Det ville bare være pissetræls, at lægge alle sine æg i én harddisk [tøhø], og så opdage at:
a) det ikke fungerer
b) har fucket noget op, så den oprindelige disk nu er ubrugelig
Og, se det på den lyse side, det er trods alt bedre, end at skulle reinstallere hele møget på ny 🙂
Det var sådan jeg selv ville gøre det. Er selv ret småparanoid med den slags, men omvendt også for doven til at skulle igennem 1.700 opdateringer, genstarter og jeg ved ikke hvad 🙂