RMA af Grafikkort

Grafikkort d.  07. januar. 2013, skrevet af morra19
Vist: 2637 gange.

morra19
 
Moderator
Tilføjet:
07-01-2013 13:16:56
Svar/Indlæg:
2672/468
Hej Hwt.

Jeg har købt et ASUS Geforce GTX 670 DC2T på Proshops demoshop. Da jeg modtog kortet konstaterede jeg, at det i nogle spil og programmer lavede fejl.
Jeg har siden fundet ud af, at kortet var clocket for højt i forhold til hvad det kan holde til. Clocker jeg kortet ned til 1100 mhz core i stedet for de 1137, så kører kortet fint.

Min tanke var at bruge kortet ved 1100 mhz core indtil det bliver bedre vejr uden for - (marts/april) - og så sende det til RMA til den tid. Jeg spiller stort set ikke i sommer halvåret, og generne af dette vil derfor være små, hvor i mod nu ville de være ret store.

Proshop siger at når jeg har konstateret fejl, så skal det sendes ind med det samme, ellers kan de afvise det senere - da det så er en gammel fejl. Kan de det? Ville være rigtig ærgerlig over at skulle undvære computer i flere uger på nuværende tidspunkt.

Hvis nogen kender et eller andet sted i noget lovgivning der omhandler dette, så vil det være super med et link til det.
Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
07-01-2013 13:26:45
Svar/Indlæg:
15982/637
Se at få kortet afsted. Du har 6mdr garanti fra købsdato og her skal du ikke bevise at fejlen ikke er skyldt pga mislighold,overclocking eller anden skade der ikke er omfattet af garantien.
Sender du et kort ind på garantien er RMA forløbet efter min erfaring ofte hurtigere end hvis det er pr reklamation dvs efter 6mdr.

Proshop har sådan set ret. Hvis du har gjort dem opmærksom på en fejl, så kan de ikke tages til ansvar for at de ikke har reageret rettidigt for at "udbedre" skaden.

Mit råd er at få kortet sendt ind og så har du måske et nyt kort om 2-3uger.


morra19
 
Moderator
Tilføjet:
07-01-2013 13:33:34
Svar/Indlæg:
2672/468
Tjoe, men kortet er købt den 21 december, så når jeg sender kortet ind i April, så er der jo stadig garanti på.


Volo
 
Superbruger
Tilføjet:
07-01-2013 13:33:42
Svar/Indlæg:
109/0
Som Gripen siger - så er man generelt forpligtiget til at sende varen ind indenfor 2 måneders tid, fra når man har opdaget fejlen, ellers er det ikke rettidigt.

Ovenstående er normalt beskrevet i forretnings betingelserne. Om det lovmæssigt også er sådan, ved jeg ikke.


Die_Happy
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-01-2013 13:36:33
Svar/Indlæg:
3385/80


morra19
 
Moderator
Tilføjet:
07-01-2013 13:48:12
Svar/Indlæg:
2672/468
Kan se at den skal sendes ind senest ultimo februar for at overholde de to måneders rettidighed.

Så må jeg lige lure hvornår jeg skal bruge kortet mindst.

Tak for svar alle sammen.


penol
 
Superbruger
Tilføjet:
07-01-2013 14:23:12
Svar/Indlæg:
570/21
Jeg ville også se at få det afsted. Der er vist lidt om,at lige netop GTX 670 DC2T har nogle problemer med at de ikke kan køre på det OC som er leveret fra fabrik, så derfor afsted med det så hurtigt som muligt. 🙂

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af penol d. 07-01-2013 14:23:38.


morra19
 
Moderator
Tilføjet:
07-01-2013 14:27:24
Svar/Indlæg:
2672/468
#6 Yeps, det har jeg også læst, og jeg kan også se at de er udsolgt alle steder. Derfor får jeg højest sandsynligt bare pengene igen, og jeg kan ikke rigtigt købe et nyt grafikkort for samme penge, da det var et demokort jeg købte.
Ved at vente en måned har de forhåbentligt fået dem på lager igen.


busser
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-01-2013 15:35:47
Svar/Indlæg:
1626/507
ind med det,har ikke å meget at gøre med dit problem, jeg har selv prøvet at sende mit 680 til ram, da det crased ved at spille BF3, de sgade så at det intet fejlet noget, så de ville sende det tilbage, men jeg sagde nej nu stopper i 😐 så sagde jeg teast det i BF3, BUM der var en fejl. sjovt hvis jeg ikke spillede bf3 havde jeg ikke opdaget fejlen i kortet 🙂


Swayde
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-01-2013 18:56:21
Svar/Indlæg:
2246/14
Efter du har fundet fejlen har du 2 måneder til at reklamere.
" Efter de nye regler vil en reklamation inden for 2 måneder fra det tidspunkt forbrugeren faktisk opdager manglen være rettidig, så længe reklamationen er fremsat inden 2-års fristens udløb." - http://www.glemsom.dk/love/koe...

Jeg er sikker på at jeg har læst 3 måneder et sted for nylig, men jeg kan ikke finde en reference.


morra19
 
Moderator
Tilføjet:
07-01-2013 19:53:23
Svar/Indlæg:
2672/468
Har skrevet til proshop, de siger jeg skal indlevere kortet med det samme, for ikke at gøre mere skade på kortet. Men den enste fejl på kortet er jo at den er clocket for højt fra fabrikken, det ændrer brugen af kortet ikke ved.

Overvejer nu stadig at beholde kortet til midten af februar - har ikke lyst til at mangle et kort lige nu.


laerling
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-01-2013 19:58:54
Svar/Indlæg:
922/13
jeg synes du skal sende det asap, få det ud af verden


slaske6
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-01-2013 20:14:32
Svar/Indlæg:
1571/39
kan jo også være de ombytter til et andet mærke en det asus kort , det er jo da heller ikke de bedste de kort der :no:


morra19
 
Moderator
Tilføjet:
07-01-2013 20:17:31
Svar/Indlæg:
2672/468
#12 Det giver jeg dig nu ikke ret i, det er klart den bedste køler på markedet, og det er vel stort set også det kort der er hurtigst.

Eftersom det er et demokort, så får jeg højest sandsynligt bare pengene retur.


D00den
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-01-2013 20:32:52
Svar/Indlæg:
90/3
da jeg havde et DOA gfx hos proshop gik der 2 dage fra jeg havde sendt det afsted til sagen var afgjort, så der behøver altså ikke gå 2-3 uger, som andre har skrevet.


morra19
 
Moderator
Tilføjet:
07-01-2013 20:35:47
Svar/Indlæg:
2672/468
#14 - problemet er også, at det er en demokort, havde jeg givet fuld pris var der ikke nogen "problemer" - men ved demokort får man bare pengene retur - og så står jeg uden grafikkort - eller skal betale 500 kr. ekstra for at få tilsvarende kort. Ville hellere bare spille med det som det er nu, og så indlevere det til RMA når det engang bliver forår, og jeg alligevel løber rundt uden for.