"Normalt bliver en processors strømforbrug nemlig opgivet som det maksimale strømforbrug under belastning, Thermal Design Power (TDP), mens Intel til de nye processorer opgav et beregnet gennemsnitsforbrug, som Intel har opfundet og døbt Scenario Design Power (SDP)."
10km pr liter kan være en ganske beskrivende måde at sige det på. Min bil kører fx 12,2km/L, men jeg siger da 12km/L, da det sidste jo ikke har noget at sige.
Men jeg giver dig ret i, at det er en smule unøjagtigt, i det, at man ikke aner hvor stor et udspring SDP'en har. Men det vil jeg jo så også sige, at TDP'en har. Det er jo bare maksimalt hvad den kan trække af strøm - hvilket den jo aldrig gjorde.
Jeg synes derimod det er ganske fint der er kommet en ny måde at sige det på. For den anden var jo ikke korrekt - altså i forhold til et dagligt forbrug.
Men jeg synes det er lidt ødelæggende, hvis de ikke forsat også beholder TDP. Ellers har vi jo ikke noget, at sammenligne med.
Jeg så gerne at de opgav strømforbruget på deres CPU'er i idle og full load så kunne folk bruge det til når de skal vælge PSU og for folk der er lidt grønne ville det også give mening ved valg af CPU model
Jeg så gerne at de opgav strømforbruget på deres CPU'er i idle og full load så kunne folk bruge det til når de skal vælge PSU og for folk der er lidt grønne ville det også give mening ved valg af CPU model
I sådan et tilfælde kan du nok finde en test af CPU'en på nettet og se idle og fuld load strømforbrug 🙂
#9 Jeg synes selv jeg har set en del på producentens hjemmeside og rigtig mange test af produkterne uden at støde på strømforbrug men jeg ser det ofte på HDD,SSD osv men hvis du ved hvor man skal kigge så er jeg frisk på et link 😎
Der er ingen tvivl om at Intel selvfølgelig stadig oplyser TDP - de sælger en elektrisk komponent, og vil selvfølgelig oplyse varmetabet præcis som alle andre. Selv små transistorer og MOSFETs har dette oplyst.
Hvis de ikke gør, så vil det være komplet umuligt for udviklere at dimensionere efter.
For lige at aflive eventuelle misforståelser - TDP er IKKE et udtryk for hvor mange Watt en CPU bruger.
Det er udelukkende en værdi der angiver hvor stor KØLEREN på CPU skal være for at være sikker på at holde temperaturen nede under en "normal" belastning - eller ved blandet kørsel for nu at blive i bilernes verden.
Intel har så indført en ny målestok, SDP, der beskriver hvor effektivt processoren arbejder. Så kan man jo mene om det hvad man vil.
Største problem her bliver nok at begge værdier angives som en "power" værdi, så det vil give noget forvirring, og det er ikke til gavn for forbrugeren i første omgang.
Det ku' godt ligne et stunt fra Intel's marketing afdeling : http://news.techeye.net/chips/... Det bliver spændende at se om det bliver en standard. Jeg kunne ikke lige finde noget om hvordan SDP måles....