#8 Det tvivler jeg stærkt på.
Asus' drivere virker pisse godt, har ikke haft ét eneste problem på mit Essence STX. Hvorfor virker Creatives så ikke lige så godt? 😛
Creatives drivere, er noget af det værste jeg har oplevet..
Ok. Sidder lige nu og døjer med driver problemer, på det indbyggede lydkort. Noget VIA High Definition Audio....
Det driller nemlig, derfor tænkte jeg på at smækket et lydkort i.
Jeg prøver at kigge på dem Asus.
Vildt nok at der bliver valgt lydkort ud fra den medfølgende software og ikke hvad lydkortet egentlig kan præstere.
Endnu mere utroligt er det at producenter virkelig gider at lave noget 2 dages sammensat software til deres voldsomme lydkort.
Problemet er, at det ikke er muligt at lave bedre lyd onboard. Du kan tage de bedste kredse og du får stadig dårlig lyd. Der er alt for meget støj onboard. Asus har taget konsekvensen af det og kræver power direkte fra PSU'en til deres lydkort - de virker ikke uden denne ekstra forsyning.
Det ville optage et halvt ATX-board at implementere acceptabel onboard-lyd. Så stor er forskellen på onboard og lydkort.
#19 Ej mon dog ikke alle er enige om, at et Bilka stereoanlæg spiller dårligere end et Denon ditto fra hifiklubben?
Denon-anlægget er så dyrere end Bilka anlægget, men et lydkort er jo også dyrere end onboard-lyd.
Onboard grafik er måske også (efter din mening) lige så god som et ATI/Nvidia grafikkort?
Dårlig lyd skabes først og fremmest af støj. Fnidder i lydbilledet der høres i stille passager. Susen i diskanten. Brummen i bassen.
Alt dette findes i samtlige onboard-setups. Man kan ikke designe sig ud af det problem. Det indstråles fra alle sider af bundkortets elektronik. Alle de digitale signaler der sendes frem og tilbage. Alle de strømforsyningslinier der pumpes med firkantbelastninger. Alt dette indstråles i audiodelen og det hele kan høres.
Selv et billigt 100,- lydkort fra begyndelsen af dette årtusinde er bedre end onboardlyden, da de følsomme kredsløb ikke sidder midt i det elektriske støjhelvede.
Uanset hvem der laver lydchippen, så er det placeringen der er altafgørende. Selv den bedste kreds fra Realtek placeret på bundkortet kan ikke måle sig med et billigt indstikskort hvad lydkvaliteten angår.
#22 Men så kan du spørge dig selv, hvilken almen bruger kan høre forskel på et onboard og et 100 kroner lydkort ? Tror næppe det er ret mange.