Valg af lydkort

Diverse d.  11. januar. 2013, skrevet af tocool
Vist: 5688 gange.

tocool
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-01-2013 14:57:50
Svar/Indlæg:
244/73
Hej. Er der nogen som kan anbefale et godt lydkort?
Krav: 5.1 udgang på lydkortet + mulighed for at tilslutte headset (høretelefoner og mic) på forsiden af pc(eller andre steder, bare nemt tilgængligt.)
Pga. problemer med onboard lyd driver, vil jeg nu havde et rigtigt lydkort i igen.
Anonym202158143552
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-01-2013 16:02:30
Svar/Indlæg:
3671/66
Budget ?


tocool
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-01-2013 16:04:30
Svar/Indlæg:
244/73
Har lidt kig på Creative Sound Blaster Zx, men syntes den er lidt dyr. Men den opfylder kravene.
Så ca. 1000kr (gerne billigere)


las
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-01-2013 16:58:03
Svar/Indlæg:
2151/51
De fleste lydkort opfylder jo de krav der?

Jeg vil dog klart købe noget Asus istedet for Creative. Creative er faldet meget af på den og Asus har efter min mening overhalet dem indenom. Asus bruger kvalitetskomponenter hvor Creative ofte bruger billige komponenter..

Så kig på Asus Xonar DX f.eks.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af las d. 11-01-2013 17:00:10.


Tenkin
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-01-2013 19:07:51
Svar/Indlæg:
3332/33
Jeg ville heller ikke vælge Creative.. Fik selv et Soundblaster her i julen og jeg er ikke videre imponeret.

Deres drivere er VIRKELIG under al kritik. Deres funktion som Crystalizer er også noget fis i en hornlygte.

Vil dermed tilslutte mig las, i det der Xonar kort. Mener at have læst det skulle være godt.


tocool
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-01-2013 20:03:35
Svar/Indlæg:
244/73
Ok. Sidder lige nu og døjer med driver problemer, på det indbyggede lydkort. Noget VIA High Definition Audio....
Det driller nemlig, derfor tænkte jeg på at smækket et lydkort i.
Jeg prøver at kigge på dem Asus.


McCleod
 
Superbruger
Tilføjet:
11-01-2013 20:10:34
Svar/Indlæg:
2470/41
Jeg har et Xonar DX og det kan helt sikkert anbefales. Især Dolby Headphone bliver du glad for. 🙂


Anonym202158143552
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-01-2013 20:12:57
Svar/Indlæg:
3671/66
efter at have ejet et Xonar DX, lyder det ikke som et dumt forslag.
Jeg kunne også sagtens have valgt Creative, men deres umodne drivers holdt mig tilbage.


Maximus
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-01-2013 20:25:47
Svar/Indlæg:
538/20
Xonar DX bliver anbefalet rigtig mange steder på nettet, så jeg tror ikke du går helt galt i byen, hvis du vælger en af disse.

#4
Nu er drivere jo det store problem hvad angår lydkort. Det findes meget få producenter som magter at fremstille ordenlige drivere til deres lydkort. Og sjovt du netop nævner Creative, for jeg mener bestemt Asus netop køber Creative til at fremstille deres drivere :)


McCleod
 
Superbruger
Tilføjet:
11-01-2013 20:37:33
Svar/Indlæg:
2470/41
#8

Asus' lyddrivere er ikke Creative-kvalitet (eller mangel på samme).


#10
las
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-01-2013 20:47:09
Svar/Indlæg:
2151/51
#8 Det tvivler jeg stærkt på.

Asus' drivere virker pisse godt, har ikke haft ét eneste problem på mit Essence STX. Hvorfor virker Creatives så ikke lige så godt? 😛

Creatives drivere, er noget af det værste jeg har oplevet..


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af las d. 11-01-2013 20:48:08.


McCleod
 
Superbruger
Tilføjet:
11-01-2013 21:01:50
Svar/Indlæg:
2470/41

#8 Det tvivler jeg stærkt på.

Asus' drivere virker pisse godt, har ikke haft ét eneste problem på mit Essence STX. Hvorfor virker Creatives så ikke lige så godt? 😛

Creatives drivere, er noget af det værste jeg har oplevet..

las skrev d. 11-01-2013 20:47:09


Og Auzentech, der anvender Creatives DSP, har heller ingen problemer med deres drivere. Det er Creatives software der stinker og intet andet. ☹


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af McCleod d. 11-01-2013 21:02:04.


Allan.
 
Overclocker
Tilføjet:
12-01-2013 01:30:57
Svar/Indlæg:
145/26

Ok. Sidder lige nu og døjer med driver problemer, på det indbyggede lydkort. Noget VIA High Definition Audio....
Det driller nemlig, derfor tænkte jeg på at smækket et lydkort i.
Jeg prøver at kigge på dem Asus.

tocool skrev d. 11-01-2013 20:03:35


VIA chip´en er virkelig elendig og den sidder desværre på de fleste nye Gigabyte bundkort. Jeg var ovenud glad for at det var Realtek lydkort som sad på mit ASRock bundkort. Ikke nok med driveren er meget bedre understøttet til chip´en, men selve lydchip´en er bare bedre, der er meget mere bund og fylde i lyden. Hvis det skal være onboard så gå efter dem med Realtek chip.

Jeg havde engang et Asus lydkort i en PC, kan dog ikke huske modellen, men det lignede et lille grafikkort og kostede på den gode side af 1500 kroner. Jeg monterede det kun fordi jeg ristede mit onboard lydkort på det daværende bundkort og skulle have en erstatning for denne. Det var bestemt et godt lydkort, men ikke bedre end de Realtek chips der anvendes i dag.


McCleod
 
Superbruger
Tilføjet:
12-01-2013 02:02:55
Svar/Indlæg:
2470/41
#12

Der er intet onboardlyd der kan måle sig med et rigtigt lydkort.

Onboardlyd benytter sig af de A/D- og D/A-konvertere der sidder i den anvendte lydkreds (det samme gør billige lydkort, uanset producent). Et rigtigt lydkort anvender separate A/D- og D/A-konvertere. Det kan høres. Tydeligt.

De Cirrus Logic konvertere der anvendes på Asus Xonar DX er på linie med bedre Hifi-grej (de anvendes også i meget Hifi-grej). De konvertere der anvendes på et kort som f.eks. Xonar Essence STX er i en liga for sig selv (Burr Brown-serien fra Texas Instruments). Der kan de fleste dyre CD-afspillere ikke engang være med.

Et billigt C-Media-kort kan f.eks. slet ikke følge med et Asus Xonar, selvom lydkredsen er den samme, alene fordi Asus anvender separate konvertere.

Derudover giver rigtige lydkort mulighed for et langt bedre hardwaredesign med en langt bedre støjimmunitet. Xonar DX (og større) skal forsynes direkte fra computerens strømforsyning. Det giver støjmæssigt set det bedste resultat.


Anonym202158143552
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-01-2013 02:25:51
Svar/Indlæg:
3671/66
#13,

Nu nævnte Allan. A ikke hvor mange år det er siden, eller hvor gammel det eksterne lydkort er/var. Jeg kan ikke forestille mig, at lydafdelingen er stået stille, selv på onboard-enheder.

Ikke for at irettesætte dig, men bare lige for at tage et andet perspektiv.


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-01-2013 03:26:38
Svar/Indlæg:
5874/1287
Jeg har et Auzentech X-Fi Forte som afløste et Creative X-fi Fatal1ty Extreme Gamer.

Hardwaremæssigt er Auzentech klasser bedre end Creative, men det kan stadig godt betale sig at kigge efter moddede drivere, da Auzentech benytter Creatives standard-driver. I hvert fald i Windows 7.

Skulle jeg købe i dag i samme prisklasse (ca 800,-kr) ville jeg nok kigge mig lidt mere omkring, netop pga driverne, som driller når man har SSD som systemdrev (tro det eller ej!!!)


freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
12-01-2013 04:18:13
Svar/Indlæg:
6368/477
Vildt nok at der bliver valgt lydkort ud fra den medfølgende software og ikke hvad lydkortet egentlig kan præstere.

Endnu mere utroligt er det at producenter virkelig gider at lave noget 2 dages sammensat software til deres voldsomme lydkort.


McCleod
 
Superbruger
Tilføjet:
12-01-2013 10:29:31
Svar/Indlæg:
2470/41
#14

Problemet er, at det ikke er muligt at lave bedre lyd onboard. Du kan tage de bedste kredse og du får stadig dårlig lyd. Der er alt for meget støj onboard. Asus har taget konsekvensen af det og kræver power direkte fra PSU'en til deres lydkort - de virker ikke uden denne ekstra forsyning.

Det ville optage et halvt ATX-board at implementere acceptabel onboard-lyd. Så stor er forskellen på onboard og lydkort.


McCleod
 
Superbruger
Tilføjet:
12-01-2013 10:37:10
Svar/Indlæg:
2470/41

Vildt nok at der bliver valgt lydkort ud fra den medfølgende software og ikke hvad lydkortet egentlig kan præstere.

Endnu mere utroligt er det at producenter virkelig gider at lave noget 2 dages sammensat software til deres voldsomme lydkort.

freak_master skrev d. 12-01-2013 04:18:13


Creative's drivere kan ikke præstere. Og Creative's hardware kan heller ikke præstere. Det er billige komponenter uden navn der sidder på et Creative-kort. Auzentech bruger kvalitetskomponenter. Asus bruger kvalitetskomponenter. Creative lever på deres navn, desværre.

Der er ikke noget voldsomt over Creative's lydkort (udover prisen). Ikke et eneste sted i Creative's dokumentation finder du oplysninger om de komponenter der er anvendt. Asus og Auzentech har ingen problemer med at oplyse hvad de har bestykket deres kort med. Desuden kan typerne aflæses på komponenthusene. På Creative's kort er der enten ingenting påtrykt eller også er der et internt Creative-nummer.


Anonym202158143552
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-01-2013 15:25:33
Svar/Indlæg:
3671/66

#14

Problemet er, at det ikke er muligt at lave bedre lyd onboard. Du kan tage de bedste kredse og du får stadig dårlig lyd. Der er alt for meget støj onboard. Asus har taget konsekvensen af det og kræver power direkte fra PSU'en til deres lydkort - de virker ikke uden denne ekstra forsyning.

Det ville optage et halvt ATX-board at implementere acceptabel onboard-lyd. Så stor er forskellen på onboard og lydkort.

McCleod skrev d. 12-01-2013 10:29:31


Mjoeh, altså... Jeg vil dog ikke mene, at man kan sætte et facit på hvad god lyd og dårlig lyd er. Det er vel helt og holdent en smagssag, som udgangspunkt.


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-01-2013 16:03:57
Svar/Indlæg:
5874/1287
#19 Ej mon dog ikke alle er enige om, at et Bilka stereoanlæg spiller dårligere end et Denon ditto fra hifiklubben?

Denon-anlægget er så dyrere end Bilka anlægget, men et lydkort er jo også dyrere end onboard-lyd.

Onboard grafik er måske også (efter din mening) lige så god som et ATI/Nvidia grafikkort?


Anonym202158143552
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-01-2013 16:24:17
Svar/Indlæg:
3671/66

#19 Ej mon dog ikke alle er enige om, at et Bilka stereoanlæg spiller dårligere end et Denon ditto fra hifiklubben?

Denon-anlægget er så dyrere end Bilka anlægget, men et lydkort er jo også dyrere end onboard-lyd.

Onboard grafik er måske også (efter din mening) lige så god som et ATI/Nvidia grafikkort?

Burgurne skrev d. 12-01-2013 16:03:57


Hvis du sammenligner det moderne AMD Radeon HD 7660D, som sidder integreret i en AMD 5800K-APU, med et Nvidia GeForce 6800 Ultra, så ja. Det onboard/integrerede er hurtigere end det ældre high-end kort.
Denne analogi kan dog ikke bruges i samme grad, idet at tal ikke er et subjektivt emne.

Min pointe er, at et budgetlydkort der blev lanceret i år 2000 ikke nødvendigvis er konsekvent bedre end et nyt onboard lydkort fra Realtek, bare fordi det er så priviligeret, at være et eksternt lydkort.


Der er forskel på, hvad man synes der er korrekt og hvad man ved, der er korrekt, du ved.


McCleod
 
Superbruger
Tilføjet:
12-01-2013 19:12:25
Svar/Indlæg:
2470/41
#19

Dårlig lyd skabes først og fremmest af støj. Fnidder i lydbilledet der høres i stille passager. Susen i diskanten. Brummen i bassen.

Alt dette findes i samtlige onboard-setups. Man kan ikke designe sig ud af det problem. Det indstråles fra alle sider af bundkortets elektronik. Alle de digitale signaler der sendes frem og tilbage. Alle de strømforsyningslinier der pumpes med firkantbelastninger. Alt dette indstråles i audiodelen og det hele kan høres.

#21

Selv et billigt 100,- lydkort fra begyndelsen af dette årtusinde er bedre end onboardlyden, da de følsomme kredsløb ikke sidder midt i det elektriske støjhelvede.

Uanset hvem der laver lydchippen, så er det placeringen der er altafgørende. Selv den bedste kreds fra Realtek placeret på bundkortet kan ikke måle sig med et billigt indstikskort hvad lydkvaliteten angår.


Anonym202158143552
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-01-2013 19:32:34
Svar/Indlæg:
3671/66

#19

Dårlig lyd skabes først og fremmest af støj. Fnidder i lydbilledet der høres i stille passager. Susen i diskanten. Brummen i bassen.

Alt dette findes i samtlige onboard-setups. Man kan ikke designe sig ud af det problem. Det indstråles fra alle sider af bundkortets elektronik. Alle de digitale signaler der sendes frem og tilbage. Alle de strømforsyningslinier der pumpes med firkantbelastninger. Alt dette indstråles i audiodelen og det hele kan høres.

#21

Selv et billigt 100,- lydkort fra begyndelsen af dette årtusinde er bedre end onboardlyden, da de følsomme kredsløb ikke sidder midt i det elektriske støjhelvede.

Uanset hvem der laver lydchippen, så er det placeringen der er altafgørende. Selv den bedste kreds fra Realtek placeret på bundkortet kan ikke måle sig med et billigt indstikskort hvad lydkvaliteten angår.

McCleod skrev d. 12-01-2013 19:12:25


Super og brugbart svar !

Jeg kan meget vel sætte mig ind i, og forstå, det med støjen, men for mig er der også andre faktorer der spiller ind, end den blotte, rå mængde støj - eller mangel på samme. Jeg synes ikke, at støjen er decideret altafgørende, for hvad der kan kaldes god lydkvalitet.


McCleod
 
Superbruger
Tilføjet:
12-01-2013 19:40:55
Svar/Indlæg:
2470/41
#23

Smid et par gode hørebøffer på ørerne (Sennheiser, BeyerDynamic, Grado eller lign.) så vil støjen hurtigt virke anmasende og øretrættende. Når du så tilmed kan høre støjen fra USB-portene (musens bevægelser kan registreres i lydbilledet) og CPU'ens arbejde, så bliver det først for alvor en pestilens. Og den eneste måde at komme problemet til livs på er, at smide et lydkort i computeren. Realtek har problemet. VIA har problemet. C-Media har problemet. Creative har problemet. Det er nemlig ikke lydkredsen der bestemmer om støjen skal være der eller ej. Det er printet og de øvrige komponenter på bundkortet der har det sidste "ord" i den forbindelse.


Tenkin
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-01-2013 21:14:41
Svar/Indlæg:
3332/33
#22 Men så kan du spørge dig selv, hvilken almen bruger kan høre forskel på et onboard og et 100 kroner lydkort ? Tror næppe det er ret mange.


McCleod
 
Superbruger
Tilføjet:
14-01-2013 23:00:07
Svar/Indlæg:
2470/41

#22 Men så kan du spørge dig selv, hvilken almen bruger kan høre forskel på et onboard og et 100 kroner lydkort ? Tror næppe det er ret mange.

Tenkin skrev d. 14-01-2013 21:14:41


Hvis man sidder med et par hovedtelefoner fra Tiger'en er der ikke meget forskel men tag en billig, lukket hovedtelefon til 150,- og der er forskel. Tydelig forskel, endda.

Men hvad ved du om det? Du har jo ikke prøvet det efter.


Tenkin
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-01-2013 17:50:57
Svar/Indlæg:
3332/33
#26 Hvad du om hvad jeg har prøvet ?

Du fatter jo heller ikke spørgsmålet. Det har ikke noget at gøre med at der er forskel, for selvfølgelig er der det.

IGEN, hvilken almindelig bruger kan HØRE forskellen ? Det er der ikke mange som kan.

Andre gange skal du jo også spille højt for at for noget ud af komponenten/enheden som forstærker. Går du ned i Thansen og prøver alle mulige kombinationer af fra deres højtalere og forstærkere, vil du finde at det lyder ens. Det er så indtil du kommer op i en vis volumen.

Ergo handler det altså ikke om nuancen fra en farve der lige er en tand mørkere. Det handler om hvem der kan se forskellen.

Ka' do fat' dét ?


McCleod
 
Superbruger
Tilføjet:
19-01-2013 20:10:47
Svar/Indlæg:
2470/41
#27

Udfra din kommentar kan jeg slutte at du ikke har prøvet det.

Forskellen er nemlig tydelig, så derfor vil alle der har normal hørelse uden problemer kunne høre det.

At du så tilsyneladende ikke kan er ikke mit problem!


Maximus
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-01-2013 20:59:02
Svar/Indlæg:
538/20
#27

Jeg kan sagtens forstå din tankegang omkring lydkort, jeg var af samme overbevisning inden jeg fik mine Sennheiser HD600 hørebøffer. Jeg var af den klare overbevisning, at lydkortet kun har marginal indvirkning på lydkvaliteten i forhold til en erhvervelse af ordentlige højtalere/hørebøffer.

Jeg kan dog konstatere efter afprøvning af onboard lydkort, Creative Audigy 2, Auzentech X-Plosion 7.1 DTS Connect, Asus Xonar Essence STX samt mit nuværende lydkort, Creative X-fi Platinum HD at der er STOR forskel på de forskellige lydkort. Nogle kort har en "kold" lyd, hvor andre præger lydbilledet med en mere "varm" lyd. Derudover er der simpelthen lydkort som ikke gengiver de små nuancer i lydbilledet.

Eksempelvis så jeg en film forleden, hvor jeg flere gange tog hørebøfferne af, for at høre hvad der lavede den stille lyd jeg kunne høre. Det gik dog pludselig op for mig, at lyden var et resultat af ventilationen fra afhøringsrummet i filmen. Denne sagte susen har jeg aldrig lagt mærke til før.

Men ligesom alt andet, så kommer det an på, hvorvidt man går op i den slags detaljer for er dette ikke tilfældet, så kan onboard være et fint alternativ. Men at påstå der ikke er forskel/ kun en lille forskel, det giver jeg dig absolut ikke ret i. 🙂



Tenkin
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-01-2013 18:11:32
Svar/Indlæg:
3332/33
#28 Hvis ikke jeg kan, hvorfor skulle så mange andre dødelige mennesker kunne ? Men du modsiger jo også dig selv. Du antager jeg ikke har prøvet at høre forskellen, men så antager du også at jeg ikke kan høre det selvsamme som du lige har konstateret jeg ikke har erfaring med.

Og IGEN, selvfølgelig er der forskel som #29 er inde på. Men den forskel behøver jo ikke være noget der gør lyden decideret bedre. Det kan bare være en anden nuance af lyden.
Det handler jo om, kan det betale sig for den enkelte bruger at invistere i et lydkort. Og svaret bliver jo så ofte; nej. Onboard er rigeligt til langt størstedelen, fordi de ikke vil lægge mærke til ændringerne alligevel.


#31
las
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-01-2013 19:02:45
Svar/Indlæg:
2151/51
#30 Så skal man godt nok være halvdøv, eller sidde med hovedtelefoner/højttalere til en hund eller to.


McCleod
 
Superbruger
Tilføjet:
23-01-2013 10:16:43
Svar/Indlæg:
2470/41
#31

Det er nok at være halvdøv. Selv med Philips SHP-2000 (der er et par billige hovedtelefoner i prislejet mellem 100,- og 200,-) er forskellen markant. Man kan uden problemer høre støjen.


McCleod
 
Superbruger
Tilføjet:
23-01-2013 10:22:25
Svar/Indlæg:
2470/41
#29

Et er detaljer, noget andet er egenstøj i hardwaren. Sæt hovedtelefonerne til onboard-udgangen. Skru op på et højt middelniveau (der hvor du vil lytte til dit yndlingsmusik). Undlad at afspille lyde (hverken Windows-lyde, musik, film eller spil) og flyt så musen rundt.

Grunden til, at detaljer ikke kan høres på onboardlyd er, at egenstøjen overdøver dem.


Allan.
 
Overclocker
Tilføjet:
23-01-2013 11:54:22
Svar/Indlæg:
145/26
Jeg kan kun sige, at jeg på mit nuværende ASRock bundkort har en meget bedre lyd med onboard lydchippen end jeg havde på mit dyere Gigabyte bundkort som kørte med en VIA lydchip.

Der er meget mere fylde i lyden på den Realtek lydchip som sidder på mit nuværende ASRock bundkort.

Så jo der er stor forskel på om det er Realtek, VIA eller Asus.

Det er omkring 3-5 år siden jeg havde en PC med Asus kortet, jeg var dog så stupid at sælge det lydkort med i pc´en da jeg solgte den.


Grymok
 
Superbruger
Tilføjet:
23-01-2013 15:59:05
Svar/Indlæg:
656/40
#27 Det med at lyden kun bliver bedre på dyrer anlæg når man spiller højt, er da det væreste bullshit?.
Jeg har f.eks et par Monitor Audio RX8 der spiller sammen med en Denon avr-1912. Problemet med dette, er at recieveren ikke kan leverer nok juice, til f.eks at kunne spille bassen op på lav volume. Det resulterer så også i, at recieveren ikke kan håndterer højtalerne ordentlig på et hvilket som helst volume.
Hvis derimod vil kunne få mere power på mine højtaler, vil det resulterer i, at lyden vil blive meget mere balanceret og præcis. Både under Lav og Høj volume :).

#0 Som flere nævner, Asus Xonar DX, vil være et godt bud.
Hvilket headset har du tænkt dig at spille sammen med lydkortet?.
Skal det kun bruge til musik eller også gaming? :)


McCleod
 
Superbruger
Tilføjet:
24-01-2013 18:35:25
Svar/Indlæg:
2470/41
#34

Alligevel er onboardlyd markant ringere end et lydkort, alene af den grund, at de elektriske forhold er for ringe onboard.