har læst den, men det er jo en 4 bay og skal kun bruge 2.
Det vil sige at dataen ligger på 2 diske i stedet for 1?
Skal diskene egentlig være ens?
D-Link DNS-320 fås til ca 600,- og med den nyeste sw-update tager den fint 2 stk. WD 3Tb Red, dvs. totat 6Tb. Det er nok det billigste set-up du kan få.
Den er bestemt ikke nogen Qnap eller Synology, men den har en velfungerende streaming server (jeg bruger den til at streame film til min iPad) og den kan serve filer til både Linux, Apple og Windows maskiner i et heterogent netværk.
Jeg har ikke prøvet alle de øvrige funktioner - web-server, ftp-server, iTunes-server, p2p osv og jeg kører heller ikke RAID med den. Men som en straight 6Tb netværks-disk uden dikkedarer er jeg godt tilfreds med den.
Jeg har ingen stumper liggende og gider heller ikke til at rode med et nas setup, det mere belejligt bare at købe en. Men synes godt nok den er lidt dyr den 413J og så skal der jo diske i også.
Du nævnte ZFS. 🙂
ZFS er det eneste filsystem der kan få noget fornuftigt ud af JBOD.
Desuden har du fuldstændigt ret. Det undrer mig bare, at du bruger RAID5.
Jeg kan varmt anbefale Synology DS212J 🙂
Som med alt andet Storage: Glem alt om fejltolerance. Vurder hvor meget dine data er værd, og lav BACKUP, BACKUP, BACKUP!
Din NAS VIL gå ned på et eller andet tidspunkt... som regel når du har allermest brug for at den spiller 😉 😢