Problemer med Pc efter RAM skifte

Diverse d.  13. januar. 2013, skrevet af olive^
Vist: 3027 gange.

olive^
 
Overclocker
Tilføjet:
13-01-2013 13:41:26
Svar/Indlæg:
36/6
Hej, jeg har fornyligt skiftet mine RAM da jeg mente at de gamle var ved at være godt slidte.

Men da jeg satte de nye RAM i, så kunne jeg ikke få noget signal til hverken skærm eller keyboard. Både blæsere og mobo-LED lys virkede.

Da jeg så satte de gamle RAM i igen, skete der det præcis samme.
Og det samme skete igen da jeg kørte uden RAM.

Har prøvet

1x gammel ram
2x gammel ram
1x ny ram
2x ny ram
2x gammel ram + 2x ny ram
1x gammel ram + 1x ny ram

Intet virker.

Så tog jeg mit grafikkort ud da jeg tænkte det måske ville hjælpe at få det ind og ud af systemet.
Men da jeg satte det ind igen kunne jeg slet ikke få strøm til computeren, der sker ikke noget når jeg trykker på tænd/sluk knappen. Og sidder ret meget fast nu.

Her er mit system:

CPU: Intel core2duo E8500
Grafik: ATI Radeon HD 4870
Gamle RAM: Mushkin Redline (DDR2 tror de var 1066 men ikke sikker)
Nye RAM: Kingston HyperX DDR2 1066
Mobo: Asus P5Q Pro
PSU: Corsair HX620W

Alt hjælp er meget velkommen.

På forhånd tak :)
slaske6
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-01-2013 14:01:38
Svar/Indlæg:
1571/39
pil batteriet ud i 5 min og clearmos den
tjek alle ledningerne sidder som de skal


McCleod
 
Superbruger
Tilføjet:
13-01-2013 15:41:29
Svar/Indlæg:
2470/41

pil batteriet ud i 5 min og clearmos den
tjek alle ledningerne sidder som de skal

slaske6 skrev d. 13-01-2013 14:01:38


Det hjælper ikke at pille batteriet ud. Bundkortet har en CLR_CMOS-funktion.

Piller man batteriet ud vil CMOS-backup'en stå med udefineret indhold under opstart. Bruger man CLR_CMOS-funktionen er alle data nulstillet på en fast defineret facon (specificeret af det firma der har designet kredsen).


McCleod
 
Superbruger
Tilføjet:
13-01-2013 15:43:38
Svar/Indlæg:
2470/41
#0

RAM bliver ikke slidt. 🙂

Enten virker det eller også er det defekt.

Hvilken fejlkode (bip) får du ved opstartsforsøgene?


olive^
 
Overclocker
Tilføjet:
13-01-2013 16:10:33
Svar/Indlæg:
36/6
#3

Kan ikke starte min pc mere, så ved ikke helt hvad lyd den laver :P

Men da jeg kunne starte den var der ingen bip lyd på noget tidspunkt, der var bare sort skærm og blæsere der kørte.

med hensyn til RAM, så var der et tidspunkt hvor min pc bsod'ede før den kunne starte helt op hver gang, tog ram ind og ud og så virkede den fint derefter, det er derfor at jeg gik ud fra at det er mine ram den er galt med.
Og er der den måde at jeg kan cleare CMOS nu når jeg ikke kan se min skærm? :P

EDIT: Ok rodede lige lidt, og kan få strøm til min computer igen og den kan tænde, der er dog stadig intet billede på skærmen, det er kun blæsere og mobo-led lys der virker og der er stadig ingen bip lyd.


EDIT2: Prøvede skubbe cd-holderen ud mens den kørte, den kunne ikke komme ud, men det lød som om at der blev sendt signal til at den skulle skubbes ud. Men som om de sad fast, ved ikke om det er noget der hjælper eller betyder noget, skriver bare alt hvad jeg finder ud af ned.


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af olive^ d. 13-01-2013 16:26:58.


McCleod
 
Superbruger
Tilføjet:
13-01-2013 17:39:34
Svar/Indlæg:
2470/41
#4

Der sidder en jumper bag de to PCI-slots. Sluk computeren (sluk for strømforsyningen eller hiv powerkablet ud). Kortslut ben 2 og 3 (det er de to ben tættest på bundkortet forkant) i 5-10 sekunder. Så er CMOS'en slettet.

Prøv at starte maskinen op uden RAM. Nu skal den brokke sig med en række bip-lyde (du har en højttaler på, ikk'?).


olive^
 
Overclocker
Tilføjet:
13-01-2013 18:24:41
Svar/Indlæg:
36/6
#5

Ok, er lidt i tvivl om jeg gjort det rigtige da pc'en stadig laver det samme.

Tog strømmen fra computeren.
Fandt jumperen (det er de 3 pinde hvor der sidder en lille blå hætte på ikke?)
Skiftede hætten fra at sidde på pind 1+2 til at sidde på pind 2+3.
Ventede 10sek. skiftede den tilbage (gjorde det 2 gange, hvor jeg har ventet 10sek med slukket pc. og 10sek med strøm til den - I forskellige forsøg)
Tog ram ud. og startede pc'en.
Intet resultat.

- Og ja har højtaler i, og har dobbelt tjekket om den sidder i den rigtige udgang :)

skriv endelig hvis det ikke giver mening.


olive^
 
Overclocker
Tilføjet:
13-01-2013 18:47:41
Svar/Indlæg:
36/6
kan ikke edite sidste post, så her kommer der lige en tilføjelse.

Tog også det lille batteri der sidder i motherboardet ud i 2 min, hvorefter jeg satte det tilbage igen og startede computeren, igen intet billede ingen lyd.


McCleod
 
Superbruger
Tilføjet:
13-01-2013 20:13:30
Svar/Indlæg:
2470/41

kan ikke edite sidste post, så her kommer der lige en tilføjelse.

Tog også det lille batteri der sidder i motherboardet ud i 2 min, hvorefter jeg satte det tilbage igen og startede computeren, igen intet billede ingen lyd.

olive^ skrev d. 13-01-2013 18:47:41


Som jeg skrev længere oppe, så har den manøvre absolut ingen positiv effekt what-so-ever.


McCleod
 
Superbruger
Tilføjet:
13-01-2013 20:18:40
Svar/Indlæg:
2470/41
#6

Når jeg skriver at du skal gøre det med meget slukket computer, så skal du naturligvis ikke gøre det mens computeren er tændt. :no:

Noget er definitivt dødt i din maskine. Den skal give lyd fra sig, hvis der ikke er RAM i under opstart.

Prøv CPU'en i et andet bundkort. Prøv en anden PSU.


olive^
 
Overclocker
Tilføjet:
14-01-2013 17:27:47
Svar/Indlæg:
36/6
Har ikke mulighed for at prøve mine ting i en anden maskine.
Så jeg takker for hjælpen og opmærksomheden, men jeg tror jeg går ud og investerer i en ny maskine snart :) føler ikke at den er stærk nok til at redde længere.

Endnu engang tak for hjælpen :)