Hej HWT! Jeg står og skal flytte i min egen lejlighed og vil gerne have lidt hjælp til valg af en god router. Jeg har behov for at åbne en del porte til spilserver osv. Den skal være stabil når man opretter forbindelse via trådløs.
Mit budget er 700 kroner max.
Jeg får 30/30 fiber fra Syd energi.
Tak :)
Tråden blev redigeret 2 gange, sidst af Rampage d. 13-01-2013 18:33:54.
Netgear WNR3500L kan snildt klare opgaven. Smid evt. DD-WRT på den, så løber du ikke tør for porte og får samtidig mulighed for at tweake sendeeffekten. Den virker problemfrit på en SE-linie.
#4. Kender ikke så meget til routere... Så det med at smide DD-WRT på den eller hvad det nu er må du uddybe lidt mere :D
Ellers ser buddene rigtig fornuftigt ud :) Tak alle sammen. 🙂
Den router vi har nu er også Netgear, de er super nemme at finde ud af. Så tror det bliver den :)
DD-WRT er en Linux-baseret open source firmware med en gennemført webinterface (man behøver ikke kendskab til Linux for at kunne bruge det).
Min Netgear WNR3500L er flashed med DD-WRT og jeg har sat den op, så den kun kan administreres over en kablet forbindelse på LAN'et. Der er med andre ord ikke mulighed for at tilgå opsætningen fra en trådløs forbindelse. Så selv hvis en angriber knækker WPA2-forbindelsen er der ingen mulighed for at ændre routerens opsætning. Man skal have en elektrisk forbindelse til boksen. I min opsætning er fjernadministration også slået fra. Man skal befinde sig på indersiden af routeren for at kunne administrere den.
Der er et utal af konfigutationsmuligheder i DD-WRT. Der er praktisk ikke det routeren ikke kan sættes op til. Skulle behovet for funktionalitet ændre sig, kan opsætningen blot tilpasses de nye krav. Der er endda mulighed for at afvikle cronjobs (cron er en scheduler til Linux, der kan udføre kommandoer på specifikke tidspunkter).
Jeg fik den i øvrigt anbefalet af en med SE-fiber. 🙂
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af McCleod d. 14-01-2013 00:22:04.
Her er proceduren for installation (hav en tilspidset tændstik parat til brug med reset-knappen):
For a brand new WNR3500L, installation goes like this:
1. Set a static IP such as 192.168.1.8 on the PC you will be using for the flash. 2. Connect the PC to the router (unplug everything else!) 3. Perform a 30-30-30 Reset http://www.dd-wrt.com/wiki/ind... on the router. 4. In Internet Explorer, go to http://192.168 .1.1 5. Cancel the router's automatic firmware update checking, then click on "Router Upgrade" in the menu at left. 6. Upload the special .chk firmware file. 7. Wait 5 minutes after the router says it is done, then perform another 30-30-30 reset. Make sure you clear your browsers cache between updating firmwares. 8. Repeat steps 4-7 with the .bin firmware file. 9. Login and start tweaking
Der findes en udgave af WNR3500L med mere end 8MiB flash. Dén kan ikke bruge DD-WRT. Det er altså kun udgaven med 8MiB flash der kan det (og det er også den WNR3500L jeg har linket til).