1. Ford Ka, 3 døre - 69 hk: 69.980 kr.
Det er den billigste og sammen med Spark og Twingo de eneste af de små biler med en 4-cylindret motor, og derfor ikke den lidt larmende lyd, som en 3-cylindret motor har. I mine øjne den smarteste af de små. Den kører super fint, og så har den lidt mere bundtræk i forhold til de andre pga den noget større slagvolume (1,25). Den har et fint størrelses bagagerum, som opvejer lidt, at den kun har 3 døre.
2. Renault Twingo, 3 døre - 75 hk: 74.900 kr.
Jeg kender ikke til bilen, men den har også 4-cylindret 1,15 motor, som er med til at gøre kørekomforten en smule bedre end en 3-cylindret. Tag en tur ud og se og køre i den - en god mulighed.
3. Toyota Aygo, 3 døre - 68 hk: 79.985 kr.
1,0 3-cylindret motor, som er noget hurtigere, end umiddelbart ventet. Den har et utroligt lille bagagerum, så man vil naturligt benytte bagsædet til bagage også. Den kører nøjagtigt ens som 107 og C1, da Toyota står bag dem alle 3. Interiøret er utroligt kedeligt, men det er jo kun udseendet.
4. Seat Mii, 3 døre - 60 hk: 79.900 kr.
Har jeg heller ikke selv prøvet, men hold da op et godt indtryk den giver, når man åbner og lukker dørene i den. Det lyder helt rigtigt, når det lukker i.
Interiøret i den er som det plejer i vw-familien. Enkelt og ligetil, som man forventer det.
5. Chevrolet Spark, 5 døre - 68 hk: 79.990 kr.
Den største af de små med plads til 5 i bilen. Et stort plus i mine øjne.
4-cylindret 1,0 motor, som ikke har det villige bundtræk. Den skal have nogen flere omdrejninger end resten, fordi der er noget mindre slagvolumen pr. cylinder.
6. Citroën C1, 3 døre - 68 hk: 79.990 kr.
Som skrevet ved Aygo, så overvej lige den 5-dørs en ekstra gang. Jeg har arbejdet for citroen frem til for en måned siden, og de havde rimeligt meget at kunne trylle med omkring prisen på den 5-dørs med a/c. Yderligere er der også radio i den, som der ikke er i den 3-dørs. Merprisen for de 5-døre vil du få igen den dag, du sælger bilen igen, da de står noget højere prissatte end den 3-dørs model. Kører nøjagtigt som Aygo og 107.
7. Peugeot 107, 3 døre - 68 hk: 79.990 kr.
Tag den 5-dørs. Den vil være mere værd i gensalgsværdi end den 3-dørs.
8. Peugeot 107, 5 døre - 68 hk: 79.990 kr.
Se svaret fra C1'eren. Priserne ved jeg ikke hvor meget de har at gøre med kontra C1. Kører nøjagtigt som Aygo og C1.
9. Suzuki Alto, 5 døre - 68 hk: 79.990 kr.
Den mest gammeldags bil at se på af de nævnte. Den kører fint og alt det der, men indtrykket af bilen er utroligt kedeligt. Der er lige så meget plads i den, som der er i de andre, så ved ikke lige hvor #14 får det fra med, at der hovedsagligt kun kan være 2 personer i den. Vi havde også Suzuki sammen med Citroen i huset, hvor jeg arbejdede frem til for en måned siden.
10. Skoda Citigo, 3 døre - 60 hk: 87.000 kr.
Tag en Seat Mii, da den er billigere. Ens biler i teknikken og mekanikken, men en meget lille forskel i designet udvendigt.
11. Kia Picanto, 5 døre - 69 hk: 87.899 kr.
Utroligt godt bud, som er blevet meget moderne at se på.
3-cylindret motor 1,0 motor. 7 års garanti fra fabrikken eller op til 150.000 km. Fint med plads til 5 personer, så også et stort plus på det område.
Det var lidt af, hvad jeg selv har af indtryk af de forskellige biler. Håber du kan bruge det. Mit råd er, at i skal tage ud for at se bilerne, og så plukker i de 3-4 pæneste ud, og så prøvekører i dem - gerne på samme dag, så det er samme forhold de kører under. Det giver den bedste sammenligning.