Elitebruger
Tilføjet:
20-01-2013 21:45:13
Svar/Indlæg:
1600/230
Jeg har læst om fænomenet - mest på psu calculator-maskinerne, når der skulle forsøges at presse nyt hardware ind på den trængte HX520, der blev købt i 2008.
Nu er egen erfaring landet for første gang på "den trofaste følgesvend".
Jeg forsøgte i weekenden at sætte den i et system, der iflg. en psu calculator blev anbefalet en 350w strømforsyning til. "Intet problem", tænkte jeg. Den solide, velfungerende HX520, jeg aldrig har ville skille mig af med, blev sat i systemet.
Blæserne spandt op i et par sekunder, og maskinen slukkede igen. Jeg tænkte, at det sikkert var en bøvs i bootsekvensen, men maskinen blev ved med at stå i en sløjfe, hvor den genstartede konstant.
Første tanke var, at psu var afgået ved døden, men ved nærmere eftertanke forsøgte jeg at sætte papirclips i og kortslutte strømforsyningen - efter at have taget de store strømstik til bundkortet ud. Ingen problemer. Der var lys i de tilsluttede blæsere og kontinuerlig strøm.
Jeg forsøgte nu med en nyere strømforsyning, der bootede systemet perfekt.
Det er ikke ligefrem en af de billigste strømforsyninger, så det næste bliver at måle udgangseffekten for at finde ud af, hvor megen effekt, den har mistet i løbet af dens levetid på 4+ år.
Måske en smule navlepilleri, men det undrer mig virkelig, at en kvalitetsstrømforsyning har så stor grad af tab af effekten!
Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af Toft123 d. 20-01-2013 21:50:22.