Raid med Samsung 830 og Corsair Force Series 3?

HDD/SSD/RAM d.  23. januar. 2013, skrevet af manley
Vist: 1730 gange.

manley
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-01-2013 14:01:11
Svar/Indlæg:
139/50
hej

har disse 2 SSDer som jeg ville prøve at køre raid med!

der er tale om en Samsung 830 og en Corsair force series 3 begge på 120gb

er der noget der taler imod køre raid på dem, eller skal jeg finde mig en samsung 830 mere?

eller er der andre faldgrupper jeg skal være opmærksom på??

grunden til raid er at få mere fart ud af maskinen :D
hvis man kan sige det på det måde!!

MVH
manley
Nittenti
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-01-2013 14:41:47
Svar/Indlæg:
1495/34
Normalt så anbefaler man at RAID laves med samme diske (mærke, firmware, størrelse, cache...osv), men har du 2 SSD på hver 120GB så kan det sagtens lade sig gøre.

"grunden til raid er at få mere fart ud af maskinen :D"

Laver du et RAID0 på de to, så vil du formentlig boote nogle sekunder hurtigere og dine programmer/spil vil starte en smule hurtigere op - på bekostning af sikkerheden.

Corsair Force 3 benytter Sandforce SF-2281 controller, og jeg ville ikke bruge en SSD med SF-2281 til noget RAID.

Du har ikke udfyldt din profil, så hvilket chipset vil du gøre det på ?


manley
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-01-2013 16:51:14
Svar/Indlæg:
139/50
hej

har et z68 bundkort fra gigabyte jeg vil bruge!

kan godt være jeg skulle vente med at lave det, til jeg finder en samsung 830 mere!

hvor mange MB i sec vil du tro jeg vil kunne få ud af det?


MVH
manley


freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
23-01-2013 17:42:45
Svar/Indlæg:
6368/477
Jeg ville ikke være bekymret. Opdater firmwaren på din corsair. Der er rigtig mange der stadig har fordomme mod sandforce controlleren, men den gør det faktisk ganske godt, og med de seneste opdateringer i firmwaren er risikoen for at der skulle ske noget uventet meget, meget lille.

#1
Hvilken sikkerhed? Så vidt jeg kan læse mig frem til kører #0 ikke RAID 1 i forvejen, så står hans SSD af har han mistet den data alligevel. Jovel, her er der to variabler der kan gå kludder i, men datatab vil forekomme om #0 kører med en enkelt disk uden RAID eller med 2 i RAID 0.