mystik omkring psu

Diverse d.  23. januar. 2013, skrevet af CuBic
Vist: 3920 gange.

CuBic

Superbruger
Tilføjet:
23-01-2013 15:53:39
Svar/Indlæg:
37/11
hej.

mystikken omkring psu handler om denne type http://www.lc-power.de/index.p...

jeg sider med disse dele, z77 - 3570k - ssd - hdd, når kortet sider i den her pc fucker grafik op i stor opløsning og detaljer.

den anden pc z68 - 2500k - ssd - 3 hdd, her kommer kortet kun til at køre med pci e 2.1 og køre fint uden grafik fejl med samme opløsning og detaljer.

kan det være de grafik fejl kommer på grund af kortet kommer til at køre pci e 3.0 og der med bruger mere strøm og den psu ikke kan levere nok med de 18a par +12 v

kan denne psu bruges, der er kun et gfx kort i og regner ikke med der skal et mere i.

http://www.edbpriser.dk/stroem...
Hediki

Elitebruger
Tilføjet:
23-01-2013 16:23:14
Svar/Indlæg:
1726/49
personligt kunne jeg ikke drømme om at vælge nogen af de mærker, du har der. synes ikke de er pengene værd.

brug lidt flere penge på en PSU, det er hjertet i maskinen, ryger den, ja så er der store chancer for andet ryger med.

ville nok kigge på sådan en her:
Corsair Enthusiast Series TX650 V2

Ciric

Elitebruger
Tilføjet:
23-01-2013 16:29:26
Svar/Indlæg:
1881/22
Den XFX kan #0 nu roligt tage. -det er en Seasonic, præcis som Corsair TX V2 psu'erne er 😉

http://www.jonnyguru.com/modul...

Jubasdk

Superbruger
Tilføjet:
23-01-2013 16:53:17
Svar/Indlæg:
246/38

Den ville jeg HELT klart foretrække.
Toppen af poppen inden for PSU'er.
Sølvstenene går man aldrig galt i byen med, og de er klippestabile, og har en enorm lang levetid.

Hold dig fra Corsair, OCZ, og de andre wannabe mærker :)

Som #1 er inde på, så er en go PSU alfa og omega, da du kan have den i MANGE år, uden at være forældet, og du kan derfor bruge den i mange systemer årene frem.

KlintMX

Elitebruger
Tilføjet:
23-01-2013 18:50:45
Svar/Indlæg:
259/5
Har du prøvet at sætte det tredje pci-e stik i frem for en af de andre? Måske der er en ustabil 12v-linje, som forårsager det.

McCleod

Superbruger
Tilføjet:
24-01-2013 18:44:14
Svar/Indlæg:
2470/41

18A er ikke meget. Det er faktisk fortvivlende lidt. Dårligt PSU-design (ikke at jeg er forundret, når der står LC-Power på den). Snup XFX'en i stedet.

Cocio21

Moderator
Tilføjet:
24-01-2013 20:11:58
Svar/Indlæg:
4983/48
Jeg kan sku heller ikke lige se hvor den LC skulle fejle henne ?

4x18A er rigligt til et trække et okay setup og et rimligt Gfx også.

ATX 2.2 samt 2.3 stiller krav til designet, det gør Plus80 certificeringen også, så nej det er ikke en designfejl at den "kun" giver 18A pr linie...

CuBic

Superbruger
Tilføjet:
25-01-2013 01:20:15
Svar/Indlæg:
37/11
vi forsøgte igen med at bytte kablerne rundt uden held, den dur bare ikke til at køre sådan et kort i pci e 3.0, så snart det ryger i 2.1 køre det bare.

valgte og købe xfx, så kan den altid skiftes ud senere.
den SilverStone er ret lækker.

mange tak for hjælpen :D

McCleod

Superbruger
Tilføjet:
25-01-2013 05:53:14
Svar/Indlæg:
2470/41

Problemet er fragmenteringen på +12V. Du kommer aldrig til at udnytte strømforsyningens fulde potentiale når der ikke er mere end 18A til rådighed på hver linie. Det er dér designbristen ligger. Der skal færre linier til, med mere strøm i. Ellers er den værdiløs.

Tiden er løbet fra ATX-specifikationerne. De specificerer store strømme på +3,3V og +5V. Det er bare ikke dér en moderne PC forsynes. Den forsynes primært fra +12V. Og Plus80-certificeringen fortæller kun noget om effektiviteten - intet andet.

Jubasdk

Superbruger
Tilføjet:
25-01-2013 07:30:42
Svar/Indlæg:
246/38
korrekt:)
få 12v+ linjer med så mange ampere som muligt.
alt under 80A er for mig lidt useriøst:) -og det ska helst være på en linje..

CuBic

Superbruger
Tilføjet:
25-01-2013 17:31:16
Svar/Indlæg:
37/11
den nye psu er kommet i, men der er stadig noget helt galt her.
smider lige et par billeder af wot hvor i kan se hvad der er galt.

billede fra pc med pci´e 3.0

billede fra pc med pci´e 2.1

jeg er helt lost, er der nogen som ved hvad der får det til at gå galt her.

CuBic

Superbruger
Tilføjet:
25-01-2013 18:02:28
Svar/Indlæg:
37/11
nu skete der noget, jeg tjekkede bios igennem og fandt ud af pci´e stod som auto. det burde jo være ok, men prøvede så at sætte den til 3.0 og så virkede det, grafikken fejler ikke.

der må testes igen om den gammel psu kan trække det kort eller om den skal tilbage igen :D

Cocio21

Moderator
Tilføjet:
25-01-2013 18:40:25
Svar/Indlæg:
4983/48

Okay så du siger simpelthen at 95% PSU´er på marked er værdiløse ? 😛

"Problemet" som du beskriver er ikke noget problem, det er en påstand som der ingen hold er i, stort set alle nyere PSU´er (ATX 2.2/2.3, som netop er skubbet mod 12V fremfor 3.3V/5V) er single-rail med Pwm modulering af linierne for bedre effektivitet og stabilitet, hvilket netop er konceptet bag Plus80...

Hvad skal jeg sige... boller fra koberg ? 😛

Dit valg hvis du vil have en 800-1000W true single-rail Psu med betyderlig dårligere effektivitet end en Plus80, så det smider du da bare i alle dine Pc´er hvis du har lyst, det er bare ikke korrekt at det er et krav eller en nødvendighed, og slet ikke til alm/mindre Pc´er jo, siger sig selv at effekten ville være overkill uden noget vildt SLI/CF 😉

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Cocio21 d. 25-01-2013 19:46:09.

E2X

Elitebruger
Tilføjet:
26-01-2013 11:54:24
Svar/Indlæg:
4018/217
Jeg købte for en måneds tid siden den omtalte XFX strømforsyning i stedet for en ellers fin, lydløs og dengang dyr 650W forsyning. Den gamle PSU havde fuldkommen det samme problem som der er omtalt her i tråden, den havde en masse 18A 12v linjer som er fuldkommen umulige at udnytte fuldt ud da man ikke på forhånd ved hvad for nogen stik der er forsynet fra hvilke linjer samt hvor meget strøm de forskellige stykker hardware suger fra hvert stik osv.

XFX´en er derudover næsten lydløs, føler nu at mit system er mere stabilt end før (måske placebo effekt) og så har jeg skåret 20W fra mit idle forbrug ved PSU skiftet. Før brugte computeren 92W direkte fra stikkontakten, nu bruger den 72W uden at jeg har ændret eller skiftet noget i computeren ud over psu´en selvfølgelig. Her skal det lige siges at den gamle psu havde et sølvfarvet 80 Plus skilt klistret på siden.

Og når #2 siger at det er Seasonic hardware der ligger i XFX psu´erne så bliver jeg jo bare endnu mere glad for mit valg.

Så kan ikke andet end at anbefale denne psu.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af E2X d. 26-01-2013 11:56:56.

Jubasdk

Superbruger
Tilføjet:
26-01-2013 12:10:19
Svar/Indlæg:
246/38

Det er ikke et krav, absolut ikke :)
Men nu er jeg meget bevidst omkring mine køb. Og jeg køber hellere en PSU lavet af kvalitetskomponenter, som jeg VED vil holde betydeligt længere end alt det andet på markedet.
Og jeg mener, at hvis man har flere +12 linjer i sin PSU, så har man også større chancer for, at en af linjerne vil brokke sig, under nogle forhold man ikke lige havde tænkt på.

Derfor går jeg udelukkende efter PSU'er med EN linje og med så mange AMP som overhovedet muligt.
Det vidner for mig om, at PSUen er lavet af kvalitetskomponenter, siden den kan levere sådan en specs. liste.

Nøjagtig det samme med en motor. Jo større og mere enkel udstødningskanalen er, desto lettere har den ved at trække "vejret" og komme af med det, den skal af med.
At det så larmer, og forurener, det er så en anden snak.

Men en helvedes kraftig PSU den sutter også nogle Watt. Sån er det, at være forrest i flokken :D

Cocio21

Moderator
Tilføjet:
26-01-2013 14:12:46
Svar/Indlæg:
4983/48

Men du erklærer jo her at man skal have en single-rail 800-1000W PSU for at købe kvalitet og at den kan forventes at holde et par år, hvilket ikke er korrekt jo.

Alle de "Jeg ved, syntes og tror" kan ingen her bruge til noget, det vidner blot om at du ikke helt ved hvad du snakker om. Ellers havde du vel begrundet dine udtalelser fremfor at komme med sammenligninger med motorstørrleser, som ganske rigtigt ofte er mere holdbare jo større de er, dog pga størrere sliddele fremfor mindre 😉

Uanset så er det ikke for at bashe dig eller noget, men det holder sku ikke at man påstår at single-rail eller 800W er nødvendigt til ethver setup, for det passer slet slet ikke jo...

Det kan sjovt nok ikke betale sig at lege bedrevidende når man ikke er det 😛

Man vildleder ikke andre brugere grundet personlige holdninger, også længe der er folk som gør dette, vil jeg forholde mig retten til at sige min mening omkring emnet 🙂

E2X

Elitebruger
Tilføjet:
29-01-2013 19:58:56
Svar/Indlæg:
4018/217
Det der plejer at gå først i stykker er "udglatningskondensatoren" der sidder på psu´ens primærside lige efter diodebroen. Tror det er ligegyldigt hvor stor psu´en er, det er mere kvaliteten af denne kondensator der bestemmer hvor lang tid en givet psu kan holde.