Jeg takker ydmygt 🙂
Det er en platform, jeg forventer at prøve af i min praktik her til efteråret. Så derfor skal eventuelle kinks rettes ud nu.
Næste trin er:
1) Praktisk brug
2) Oprettelse og link til "lokal" Wiki
Praktisk brug
Det jeg efterlyser hér, er om folk vil prøve sig frem, med at skrive kommentarer, komme med spørgsmål, kritik/ros, alle former for respons.
Jeg vil løbende opdatere på siden, og rette til.
Som udgangspunkt, skal I ikke tænke som en 9. klasses elev (skulle det dog forholde sig sådan, at der rent faktisk sidder en 9. klasses elev og kigger med, så kom endelig med indspark).
Idéen med siden er, ganske kort, at den skal fungere som en dynamisk læringsplatform.
Forestil jer en matematikbog, med opgavebeskrivelser, forklaringer, test, osv. - men som kan ændres løbende.
Er opgaverne for nemme/svære, kan de rettes til eller flyttes rundt.
Er opbygningen ulogisk, kan der rokeres rundt.
Men, og det er dét jeg selv er så fantastisk forelsket i, man kan selv lægge billeder, musik og video ind (gerne elevproduceret, men også ting de har fundet på nettet).
Selve læringsprocessen er tænkt som projektarbejde.
Lad os sige, at jeg laver et modul der hedder "algebra".
Så skal eleverne fylde modulet ud eller ændre i det.
Er der ord som de ikke forstår, opfordres de til at slå dem op og dele det med vennerne. Enten vha. kommentarerne, indlæggende, måske endda oprette en side/Wiki selv.
Når året så er omme, vil eleverne have en hjemmeside bestående af deres akkumulerede viden/arbejde - som de kan printe ud og bruge som noter til eks. eksamen eller terminsprøver.
Hvilket leder mig videre til næste punkt.
Oprettelse og link til "lokal" Wiki
Er der nogen af jer, der har direkte kendskab til arbejde med Wiki's, og hvordan det i så fald kan væves sammen med bloggen jeg linker til i #0?
Overordnet set, er sidens formål, at eleverne skal arbejde konstruktivt med viden.
Det er især deres formidlings- og tankegangskompetence jeg vil udfordre.
Derfor er siden, som udgangspunkt "tom".
Hvis der skulle sidde nogle derude, som kunne tænke sig at agere imaginær 9. klasse, henover de næste 6 mdr. ville jeg være jer yderst taknemmelig.
Der er absolut intet forpligtende i det.
Et presserende spørgsmål kunne med rette være, hvorfor jeg ikke spørger andre lærerstuderende om at deltage i projektet?
Det gør jeg også. Men ikke på nuværende tidspunkt.
Jeg vil gerne starte med en clean slate, uden didaktiske overvejelser, pædagogiske teoretikere og andet lærerfagligt gøjl.
Nu, handler det bare om at se om og hvordan det kan fungere.
Så hvis du/I skulle være interesseret, så gå i krig med siden. Skriv hvad der mangler, indsend kommentarer, prøv at oprette jer som brugere, lav links, find indhold.
På godt og ondt. Forestil jer, at det er et reelt brugergeneret læringsforum. Ligesom HwT - bare mere skolerelateret 🙂
Igen, på forhånd tak 🙂