Et sidste spørgsmål om NAS

Diverse d.  26. januar. 2013, skrevet af mcreiner
Vist: 1493 gange.

mcreiner
 
Superbruger
Tilføjet:
26-01-2013 23:17:48
Svar/Indlæg:
302/90
Så er tiden ved at være inde til jeg skal have købt mig en NAS server.

Jeg har kigget på en masse færdige løsninger, og kigget på en del bygselv løsninger.
Efterhånden har jeg fundet nogen billige færdige løsninger som kan håndtere 4 diske, samt køre RAID5.

Men jeg undrer mig tit over hvad man gør i et færdigbygget system hvis selve "maskinen" og ikke en disk går i stykker. Hvordan får man så alle sine data igen?

Jeg har derimod forstået at ved at bygge en selv og køre software RAID igennem fx. FreeNAS, kan man altid bare installere et nyt styresystem, og importere ens RAID setup igen.

Kan det på ingen måder lade sig gøre at genskabe sine data i et hardware RAID setup, hvis controlleren crasher?

EDIT: Tror selv jeg fik fundet svaret her:
Hardware vs Software Recovery

My personal experience - recovering from software RAID is easy. However, sometime finding out exact hardware RAID requirements can be a nightmare. A good backup can save from RAID hardware incompatibility problems. Software RAID allows you to mix different drive and sizes. You can not do something like this with hardware RAID cards. With software RAID you can swap the drives to a different server and read the data. There is no vendor lock in with software RAID solution.


Så er nok ikke ret meget i tvivl om at det bliver en hjemmebygget server med software RAID nu 😉


Tråden blev redigeret 2 gange, sidst af mcreiner d. 26-01-2013 23:34:48.
tatoo1956
 
Overclocker
Tilføjet:
27-01-2013 11:57:08
Svar/Indlæg:
1630/101
Det var en problemstilling, som jeg aldrig havde tænkt på, tak for input og løsning 🙂