Windows 8 tager lige så stille alt min Harddisk plads

Software d.  01. februar. 2013, skrevet af Valagar
Vist: 4390 gange.

Valagar

Overclocker
Tilføjet:
01-02-2013 00:05:43
Svar/Indlæg:
15/2
Ok... Jeg fik geninstalleret Windows 8 for et par dage siden Grundet ny Harddisk. Men bla. også fordi at jeg faktisk ikke havde mere Harddisk plads tilbage...
Jeg havde en 128GB gammel ssd disk i før. Efter installering af windows og div programmer plus lidt spil mindes jeg at jeg havde omkring 60GB ledigt. Men over tre måneder havde jeg pludseligt ikke mere plads på min Harddisk. Det var småting som jeg havde lagt ind på min computer. Slet ikke noget der fyldte 60GB. Så det må have været Windows der lige så stille fyldte harddisken med et eller andet.
Jeg har nu Geninstalleret Windows 8 på en ny og hurtigere SSD disk på 120GB. Det er fire dage siden. efter jeg havde installeret styresystem og programmer og lidt spil har jeg igen ca 60BG ledigt. Men her 4 dage efter der er pludseligt 55GB HD ledigt. Jeg har overhoved ikke installeret noget eller hentet store filer ned fra nettet. Er der nogen der kan fortælle mig hvorfor faen Windows 8 lige så stille æder alt mit Harddisk plads??? Jeg har tømt temp mappe og ryddet op i systemfiler. Det var kun omkring 100MB jeg fik frigjort ved det...

Ønsker gerne hjælp til dette...

Mange tak
martinta

Senior Skribent
Tilføjet:
01-02-2013 00:12:12
Svar/Indlæg:
2826/100

Hvor stor er din C:\Windows\winsxs??

Den plejer at være en rigtig satan i forhold til at stjæle plads.

Bruger du Modern UI i Windows 8? Kan forestille mig at den ligger en del ting cached et eller andet sted.

Valagar

Overclocker
Tilføjet:
01-02-2013 00:52:06
Svar/Indlæg:
15/2
Winsxs er fylder 10GB... Jeg ved ikke hvad den fyldte efter en frisk windows install...

Modern UI. Hvis det er metro du snakker om så ja det bruger jeg.

Men er der virkelig ikke nogen mulighed for at se hvor alt det lort windows fylder harddisken ud med bliver lagt hen så man kan slette det???...

Markere jeg alle mine mapper på C: så er der 40GB data. Altså der burde være 80GB ledigt. Plus minus det løse. Alligevel har jeg kun 55GB...

pekr

Elitebruger
Tilføjet:
01-02-2013 04:09:06
Svar/Indlæg:
119/2
Hibernation og Swapfil fylder sikkert en god sjat? Evt. slå hibernation fra, cmd : powercfg -h off

og ændre din swapfil størrelse.

p0Pe

Elitebruger
Tilføjet:
01-02-2013 06:52:01
Svar/Indlæg:
3100/53
Hent spacemonger og kør det engang på disken:) Så får du et lækkert overblik over hvad det er der suger din plads.

Nu har du ikke udfyldt din profil, så ved ikke hvor mange ram du har, men pagefile kunne også godt være et problem.

Blackwater

Elitebruger
Tilføjet:
01-02-2013 08:38:09
Svar/Indlæg:
869/100

#1 Kan man slette den winsxs ?

MazdaMadsen

Moderator
Tilføjet:
01-02-2013 08:47:58
Svar/Indlæg:
5039/109
Har du noget backup kørende? Min kones bærbare havde fået lidt af det samme problem. Der lå en fil på ca. 80 GB som så ud til at komme fra et backup program. Men hverken hun eller jeg havde installeret det program. Det var nok noget malware fra nettet hun var kommet til at installere.

Valagar

Overclocker
Tilføjet:
01-02-2013 11:20:10
Svar/Indlæg:
15/2
#3 Jeg ændrede swapfil størrelsen efter jeg geninstallere systemet.
Hibernation har jeg ikke set efter... Det var da helt sikkert noget jeg vil prøve...

#4 Jeg vil prøve at hente spacemonger. Jeg har 16GB RAM. Købte spritny computer i Oktober...

#6 Jeg skulle ikke mene at jeg har noget kørende i baggrunden. Det er kun småting som driver, Adobe, Avast antivirus og firefox jeg har installeret på computeren siden jeg geninstallerede. Da jeg startede computeren her til morgen havde systemet sQ lige nakket endnu 1GB HD.

martinta

Senior Skribent
Tilføjet:
01-02-2013 16:23:43
Svar/Indlæg:
2826/100

Microsoft kalder det ikke metro mere 😉 nu hedder det "Modern User Interface".

Nej, windows smider alle opdateringer som kommer ned i den mappe, og refererer så til filerne heri.

det vil sige inklussive de drivere mm. du ikke har behov for. Har ført oplevet (specielt på server 2008) at mappen lige pludselig fylder 30+ GB

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af martinta d. 01-02-2013 16:24:16.