Test: Asus Maximus V GENE

Litteratur d.  22. februar. 2013, skrevet af freak_master
Vist: 12944 gange.

freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
22-02-2013 08:00:00
Svar/Indlæg:
6368/477
Mini udgaven af Maximus V, kan det følge med sin storebror?

Læs mere her: http://hwt.dk/LiteratureDetail...
KleitusIV
 
Redaktør
Tilføjet:
22-02-2013 10:46:22
Svar/Indlæg:
4295/306
Fin test. 🙂

Jeg forstår ikke rigtig den sidste konklusion under pris. Du skriver det er funktioner man aldrig kommer til at bruge og at man alligevel aldrig vil overclocke og køle ordentligt.

Det er jeg ikke enig i. Jeg er stor tilhænger af mATX og kommer aldrig til at bruge 3 stk grafikkort så hvorfor skulle jeg have et kæmpe kabinet der blot består af tom luft? Dette bundkort er helt perfekt og netop fordi det har alt det "de store" tilbyder i overclock features. Det er masser af kabinetter til mATX der kan køles glimrende og fuldt på højde med de store. Bare tag Fractal Define Mini, Silverstone TJ08 osv.

Jeg bruger til fulde de features der findes på dette bundkort og kan også presse min CPU. Ja jeg bruger ikke tør-is eller flydende nitrogen, men er det nødvendigt for at få betegnelsen "presser CPU'en ordentligt"?

Ellers god gennemgang og test! Og fedt at du får 3770'eren op på 5ghz! 🙂


freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
22-02-2013 13:46:58
Svar/Indlæg:
6368/477
Det er muligt jeg fik formuleret mig forkert, og det er under overvejelse.

Problemet (mener jeg) er at du aldrig kan køle en 3770K CPU ved 1.55 volt i et mATX kabinet, og 1.55 volt var altså nødvendigt for de 5Ghz med den lidt dårlige chip jeg har fået udleveret. Det er ret urealistisk at smide en antec 920V4 køler i et mATX kabinet. Nogle kan, men det er ikke mange, og pladser bliver vandvittig trang.

Skal du under minus grader giver det heller ikke meget mening. Jo vist det kan da lade sig gøre, og er også en del bedre end de andre mATX kort til det, men læs den sætning igen, andre mATX kort. Det er stadig et mATX der ikke helt har de fulde funktioner som det større extreme kort (sub zero sense etc.) som jeg har brugt de gange jeg har haft minus grader på et extreme kort. Desuden kan jeg godt lide at have lidt plads at arbejde med.

Bruger du alle funktioner? Bruger du ROG connect dagligt? Har du ændre frekvensen på strømmen der går til CPU og RAM? Højere frekvens = mere ustabilitet, og er personligt ville jeg aldrig ændre dette hvis jeg skulle bruge et stabilt hverdagsclock.
Måler du med multimeter hvad spænding der løber til dine forskellige komponenter hver dag?
Jeg tror næppe du bruger alle funktionerne af det kort, det ville ihvertfald være underligt hvis du gjorde, men jeg skal selvfølgelig ikke dømme dig.

Jeg takker for rosen, og som jeg skriver i mit oc afsnit vil jeg give de 5Ghz til køleren, jeg er ret sikker på jeg kan nå det samme på andre Z77 bundkort 🙂


Thomasth
 
Superbruger
Tilføjet:
22-02-2013 15:22:56
Svar/Indlæg:
86/16
Hejsa vil også gerne sige fin test
Jeg har selv dette bundkort og er meget tilfreds med det
Til daglig dags brug tror jeg næppe at man vil køre med
5GHZ, køre selv med 4.6GHZ med 1.2v kølet med en H100,
i en cool Master advance II kabinet.
Idle temp 29 °C spille temps ligger på 34-35 °C 🙂