-> #13
Nu er jeg jo ikke grafiker, som sådan, men ivrig hobby-bruger.
Min erfaring er, at After Effects æder alt hvad du smider efter det. Men, bruger man andre programmer i CS-pakken samtidig med, giver det fint mening at have +12 GB i maskinen.
Nu er det ikke usædvanligt at jeg, ved "større" projekter, har både: Bridge, Photoshop, After Effects og Premiere Pro kørende, på samme tid.
Bare til fotobrug, kan Photoshop godt hive lidt tænder ud - og så snart man laver grafisk arbejde, bliver man glad for meget RAM i computeren.
Derudover, så er det bare altid rart med en spand RAM.
Havde jeg valget mellem eks. 32 GB "langsomme" (eks. 1.600 MHz) RAM vs. 16 GB "hurtige" RAM, havde jeg klart taget 32 GB. Færre RAM giver aldrig mening, med mindre man - som sagt - benchmarker i vildskab.
Jeg vil vove den påstand, at du ikke kan mærke forskel på om du kører med 2.000 MHz RAM eller 1.600 MHz RAM (med mindre du ved det). Men du kan tydeligt mærke forskel på, om du kører med 8, 16 eller 32 GB RAM. Det ændrer simpelthen dit brugsmønster.
Jeg ville ikke sætte en SSD i RAID. Igen, du vil ikke kunne mærke forskel, og hvis du kan - var du heller ikke tvivl om hvorfor de skulle have været i RAID til at starte med (eks. ukomprimeret 4k, men hvem - ud over Hollywood, arbejder med den slags?!).
Nu kan du jo se mit system i min profil, og gøre op med dig selv, om det er noget der er værd at tage udgangspunkt i.
CPU betyder mest, når man renderer eller arbejder med hårdt komprimeret video. Med mindre der dukker en god handel op på en hexa-core CPU, bliver jeg på min quad-core. Den kører fint til mit behov.
- og, hvad er mit behov egentligt?
Jamen. Jeg arbejder primært med HDV video, som jeg importerer i ProRes (100 mbps). Det lægger lidt mere pres på mine harddiske, men det er ikke mere end hvad de kan klare. Det kræver ikke det vilde af computeren, at arbejde med den slags video (og andre lign. codecs, såsom DNxHD).
Det der trækker tænder ud, er:
- mange åbne programmer
- mange (og/eller store) stocks
- komprimerede formater
- animation/simulation
Jeg kan lave noget forholdsvist "let" motion graphics eller animationsarbejde, uden det kræver det vilde. Men selv lidt lir i After Effects kan trække tænder ud - men så er spørgsmålet nok snarere funderet i arbejdsrutiner.
Den slags tankegang fungerer, efter min bedste overbevisning, ikke når man arbejder med eks. 3DsMax eller Cinema4D.
Der må gerne sidde en "ok" CPU i maskinen, men eftersom din kammerat køber computer (plus skærm) for kr. 15.000,- ville jeg hellere prioritere således:
- Skærm
- RAM
- SSD (operativsystem)
- Harddiske (lager, dokumenter, stocks, etc. - helst en disk til hver)
- Harddiske til backup (for Guds skyld, husk backup)
- Kabinet
- CPU
- Grafikkort (evt. et af de mindre Quadro-kort? Men, Geforce kan også gøre det)
- Tastatur/mus
- Andet tilbehør
Jeg kan simpelthen ikke forstå, hvordan en grafiker kan vælge at tænke to skærme + computer for kr. 15.000,-
Enten er hans (CPU) behov meget lille, eller så har han intet begreb skabt om, hvor meget en god skærm betyder.
Stod det til mig, og havde jeg kr. 15.000,- at købe "computer" for, så smed jeg de første kr. 7-10.000,- efter en god skærm. Jeg skulle nok kunne samle mig en ok workstation for kr. 5.000,-
- hvilket så også er præcist det jeg har gjort.
Om det var en "gammel" LGA1366 eller en nyere LGA1155 (kiggede længe efter noget Core i7 2600K), var mig ligemeget. Jeg går mere op i støjsvag køleløsning og kabinet, frem for 2-3 minutter i en eller anden latterlig benchmark.
Om den er 2 timer og 10 minutter eller 2 timer og 23 minutter, er mig ligemeget - når jeg sidder ved den op til 10 timer ad gangen og redigerer video, laver grafisk arbejde i Photoshop eller leger med After Effects.
Så skal oplevelsen være smooth. Alt andet er enormt sekundært i min bog.
Derfor køber jeg også "last gen.", da man så kan læse sig til, hvad der fungerer og hvad der ikke fungerer. Det er også den direkte årsag til, at jeg har valgt eks. en Samsung 830, som var på vej ud da jeg købte den.
Mit GTX470, er ganske udmærket til mit beskedne behov, og jeg er ret overbevist om, at det nok også passer til de fleste andres.
Om man er amatør eller ej, handler det ikke om hvad ens hardware scorer i benchmark, men hvad man kan udrette med det. Af samme grund, tager div. producenter (HP, Lenovo, Dell, Apple, etc.) sig også godt betalt, for noget der "bare virker" - frem for en omgang plastik der ræser af sted og går i stykker efter målstregen 🙂