TX950 PSU coil whine hvad nu? LØST

Diverse d.  05. februar. 2013, skrevet af Silent Sniper
Vist: 7393 gange.

Silent
 
Skribent
Tilføjet:
05-02-2013 21:34:22
Svar/Indlæg:
3223/205
Nu var det åbenbart min tur til at få lidt "defekt" hardware igen igen, anyway ville køre en test af det nye 3D Mark som der har været linket til her:
http://hwt.dk/Forum/325880/Ben...

Men da jeg tilfældigvis netop i dag har pillet siden af kabinettet, så man kan glo på det lækre hardware 😛

Får jeg installeret 3D Mark, og i gang med testen det forløber også ganske fint de første par minutter efter at 3D Mark skifter test og altså uden lyd igennem ens højtalere hører jeg sådan en "hyle tone" fra enten min PSU eller gfx (HD7970) men synes at mene lyden kommer fra min Corsair TX950 men måske i kloge hoveder kan give et praj herom?

Evt. hør den lille amr fil jeg har optaget, hyletonen høres fra ca 20sek og frem.
Husk at tilføje S i linien altså https
http://www.dropbox.com/s/u4h9g...

Er det Coil Whine?
Strømforsyningen er fra d.2011-01-11 ikke just alderen som trykker.

Har søgt lidt på nettet, og været på Corsairs forum
http://forum.corsair.com/v3/sh...

Eller er det bare at udfyle RMA formularen herfra:
http://www.corsair.com/support...

Tænker bare hvis den skal over "atlanten" eller hvorfra de nu afsender vil tage mega lang tid?







Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af Silent Sniper d. 13-02-2013 11:27:19.
Brander9400
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-02-2013 23:19:16
Svar/Indlæg:
2231/97
Hvilket mærke og model er dit grafikkort?


Silent
 
Skribent
Tilføjet:
05-02-2013 23:37:57
Svar/Indlæg:
3223/205
#1 Det er et AMD HD7970 GHz Edition, må prøve et mindre HD7750 kort i morgen samt onboard grafikkort for at se om den hyletone stadigvæk er der 🙂

Meeeen måske man skule overveje af de lækre SeaSonic som f.eks. denne

Seasonic X-1050X-Series 80+ Gold 1050W
http://www.mm-vision.dk/produk...

Det som tiltaler mig ved nævnte model, er at den er 100% modulær + muligheden for fanless mode ❤


Die_Happy
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-02-2013 23:53:31
Svar/Indlæg:
3385/80
Du skal køre RMA gennem den butik hvor du har købt den - husk at de skal betale al fragt.


Silent
 
Skribent
Tilføjet:
05-02-2013 23:56:10
Svar/Indlæg:
3223/205
#3 Må ringe til Komplett.dk of høre hvad de siger 🙂


Die_Happy
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-02-2013 00:00:25
Svar/Indlæg:
3385/80
#5 De siger "Vi opretter en RMA sag og så skal du bare sende strømforsyningen ind til os"

Gør det lettere for dig selv: http://www.komplett.dk/k/k.asp...


vanovich
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-02-2013 00:08:34
Svar/Indlæg:
3972/242
Prøve evt med den anden gfx, for at være sikker. Er det ikke kun i 3dmark test den går det? Jeg havde ligne problem engange, og den gjørt det også kunne når jeg belastede gfx i 3dmark.
Især i 3dmark 03.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af vanovich d. 06-02-2013 00:09:30.


Silent
 
Skribent
Tilføjet:
06-02-2013 10:25:22
Svar/Indlæg:
3223/205
-> #5 Smukt 😀

-> #6 Pørver med andet gfx kort og anden strømforsyning når jeg kommer hjem fra job 🙂 har kun testet i 3D Mark må lige prøve heaven benchmark.

Ellers er jeg lidt hooked på den Seasonic 😳


Silent
 
Skribent
Tilføjet:
06-02-2013 11:45:10
Svar/Indlæg:
3223/205
Fik snakket med Komplett.dk generelt tager det ca. 2-3 dage at få ombyttet strømforsyningen så det kan da kun gå for langsomt med at få pillet den ud af systemet 😀


Die_Happy
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-02-2013 16:50:28
Svar/Indlæg:
3385/80
Et generelt råd: ALTID ALTID ALTID kør RMA gennem den butik hvor du har købt varen. ALTID. Også selvom butikken selv forslår at du tager direkte kontakt til producenten, så skal du blankt afvise og bede dem om at gøre det (det er de forpligtiget til), også selvom de siger at det tager længere tid.

De skal afhjælpe problemet inden for hvad man kalder "rimelig tid" - hvilket normalt anses for at være 2-3 uger. Herefter bør sælger enten ombytte varen til en ny af samme model eller en tilsvarende, eller kreditere købsbeløbet.

Sælger kan dog bruge længere tid end 2-3 uger, såfremt det er noget du ikke bruger ofte.

Igen: Husk at du skal holdes skadesfri i forbindelse med reklamationen, hvilket vil sige at sælger skal afholde alle udgifter til fragt.

Og husk også at du er berettiget til fornyet garanti på hele produktet såfremt det ombyttes eller du får et nyt udleveret. Hvis f.eks. blæseren udskiftes, vil du kun være berettiget til ny garanti på blæseren.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Die_Happy d. 06-02-2013 16:52:09.


Silent
 
Skribent
Tilføjet:
06-02-2013 18:14:24
Svar/Indlæg:
3223/205
-> #9 Fedt med den information, normalt vil jeg køre RMA udenom butikkerne hvis det er muligt, da dette som regel er hurtigere.

Er allerede i gang med at fejlsøge, så den kan komme retur allerede i morgen 🙂


Silent
 
Skribent
Tilføjet:
06-02-2013 18:41:51
Svar/Indlæg:
3223/205
Lige prøvet med et HIS HD7750 kort, hvor hyletonen dog er markant mindre/lavere, formoder dette skyldes at det lille HD7750 ikke trækker så meget strøm.

Anyway ud med TX950'eren og ind med min Toriano Striker 1100 for at se om den laver samme nummer eller om den holder k*ft 😎


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Silent Sniper d. 06-02-2013 18:42:10.


#12
E2X
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-02-2013 18:49:16
Svar/Indlæg:
4018/217
Jeg oplevede også en hyletone under den første test uden lyd i 3dmark.
Har ikke oplevet at få sådan en lyd andre steder end i denne test.

Vil lige undersøge om det er min psu eller mit gfx 😕


Silent
 
Skribent
Tilføjet:
06-02-2013 18:57:19
Svar/Indlæg:
3223/205
-> #12 Ja det er sku nederen, min lyd kom også i Heaven Benchmark selv med det lille 7750 kort 😕


Silent
 
Skribent
Tilføjet:
06-02-2013 22:02:36
Svar/Indlæg:
3223/205
Øv også kablet fra min Striker er desværre forkort til mit "kæmpe" store 800D kabinet argh! (til 8 pin 12V power connector) 😩

Derfor er jeg på nippet til at bestille den Seasonic X-1050X-Series 80+ Gold 1050W selvom den er lidt halvdyr men kablerne skulle være lange nok, andre gode bud på en god strømforsyning?


Die_Happy
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-02-2013 23:31:19
Svar/Indlæg:
3385/80
#14 Så lad den hænge.. gør den fast til et eller andet. Der er jo ingen der siger at den SKAL være skruet fast ;)


#16
E2X
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-02-2013 15:45:15
Svar/Indlæg:
4018/217
#13 Så har jeg målt med SpectralPro Analyzer programmet på min SGS3 hvor jeg holder telefonen 5cm fra grafikkortet og 5cm fra psu´en og det er mit gfx der volder problemer.



Venstre side er målt ved mit gfx. Højre side er målt ved min psu.


Silent
 
Skribent
Tilføjet:
07-02-2013 15:50:08
Svar/Indlæg:
3223/205
-> #16 Spændende, må jeg sige 🙂
Må jeg vist hellere lige kigge på når jeg kommer hjem, selvom jeg har bestilt en Seasonic X-1050X-Series 80+ Gold 1050W (kan ikke vente 1-2 dage på RMA nummer fra komplett samt yderligere 2-3 dage mere på at modtage en ny)

Kan jo sagtens tænkes at det er grafikkort kortet som er synderen, selvom jeg har prøvet et andet gfx kort.

Men tak for informationen, det skal helt klart prøves 😀



Silent
 
Skribent
Tilføjet:
08-02-2013 16:47:54
Svar/Indlæg:
3223/205
Så kom der en pakke fra GLS 😛




😲


#19
E2X
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-02-2013 18:55:51
Svar/Indlæg:
4018/217
#18 Det var sku hurtigt :D

Hvordan køre den? Er du sluppet af med lyden?


Silent
 
Skribent
Tilføjet:
08-02-2013 20:06:36
Svar/Indlæg:
3223/205
-> #19 Ja det gik sku pænt hurtig med levering fra MM-Vision selvom prisen 1599,- er i den høje ende 😳

Fik laaaaaangt om længe sat den nye SeaSonic i dyret, måtte konstatere at coil whine stadig var tilstede 😕 undersøgte det nærmere og viste sig heldigvis at det IKKE var fra den nye SeaSonic psu pyha, men fra selve grafikkortet, derfor tænkte jeg om det var penge ud af vinduet hvis min nuværende TX950 stadigvæk virkede optimalt.

Eneste måde at finde ud af dette var "blot" at sætte min TX950 til igen igen og sørme om den ikke lider af coil whine som først antaget (men man bliver alligevel i tvivl når det er det samme med ny psu)

Herunder et par grafer lavet med SpectralPro Analyzer som du henviser i #16

SeaSonic



Corsair TX950



HD7970 med Seasonic



Så det var faktisk to ting som lider af coil whine, selve grafikkortet er der ikke så meget at gøre noget ved, men er da "glad" for at det ikke var spildt at købe den SeaSonic 🙂

mht. kvaliten af SeaSonic virker den til at være god, synes dog at kablerne er liiige korte nok til mit 800D lige før at 8pin stikket til bundkortet ikke var lang nok med mindre man laver ninja tricks, eneste negative synes jeg indtil videre. Edit


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Silent Sniper d. 08-02-2013 20:12:08.


Silent
 
Skribent
Tilføjet:
13-02-2013 11:09:00
Svar/Indlæg:
3223/205
Thumbs up for hurtig behandling hos Komplett.dk

Fik afleveret min Corsair TX950 i mandags og blev ringet op i dag af teknikeren om at han ikke umiddelbart ikke kunne fremprovokere fejlen sendt ham derfor lydfilen som der linkes til i #0 samt de to grafer i #20 han ringede efterfølgende tilbage efter 1 time om at "ja den var en ombytter" men han kunne desværre ikke krediteret beløbet (havde jeg nu heller ikke regnet med pga. af alderen) men da de ikke have flere TX modeller på lager ville han sende mig en Coolermaster Silent Pro m2 1000w i stedet for hvis det var i orden, hvilket jeg sagde det var helt okay

🙂


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Silent Sniper d. 13-02-2013 11:10:13.


#22
E2X
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-02-2013 14:36:54
Svar/Indlæg:
4018/217
#20 og #21 Ja det er et smart program 😉 Har brugt det et par gange til at udelukke div støjkilder som fx tidligere i tråden med min psu og mit gfx. De to ting ligger så tæt op ad hinanden at man ikke kan høre om det er psuen eller gfxet der støjer. Har også brugt det til at finde defekte blæsere og alt muligt andet. Så kan kun anbefale alle selvbyggere at hente det her program hvis de har støjproblemer.

Det var sku god service af komplett! Kan godt lide at de bruger dine resultater fra din fejlsøgning i deres fejlsøgning 🙂 Fandeme god stil.


Beholder du din nye psu du får tilbage fra RMA? I så fald vil jeg gerne høre om den også lider at coil whine 🙂


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af E2X d. 16-02-2013 14:46:29.


Silent
 
Skribent
Tilføjet:
17-02-2013 00:13:49
Svar/Indlæg:
3223/205
-> #22 Han (teknikeren) skrev følgende retur i en mail

Tak, det er første gang jeg ser de 2 "lydbilleder" nogensinde, giver sikkert mere mening for en audiofil

Han var endvidere inde på at fejlen hos mig måske skyldes "uren" strøm men holdte ikke længe da min PC selv sidder på en UPS 🙂

Har ikke helt besluttet mig for om jeg skal beholde Coolermaster'en eller sælge den 😕



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Silent Sniper d. 17-02-2013 00:14:19.


McCleod
 
Superbruger
Tilføjet:
17-02-2013 12:24:05
Svar/Indlæg:
2470/41

Et generelt råd: ALTID ALTID ALTID kør RMA gennem den butik hvor du har købt varen. ALTID. Også selvom butikken selv forslår at du tager direkte kontakt til producenten, så skal du blankt afvise og bede dem om at gøre det (det er de forpligtiget til), også selvom de siger at det tager længere tid.

De skal afhjælpe problemet inden for hvad man kalder "rimelig tid" - hvilket normalt anses for at være 2-3 uger. Herefter bør sælger enten ombytte varen til en ny af samme model eller en tilsvarende, eller kreditere købsbeløbet.

Sælger kan dog bruge længere tid end 2-3 uger, såfremt det er noget du ikke bruger ofte.

Igen: Husk at du skal holdes skadesfri i forbindelse med reklamationen, hvilket vil sige at sælger skal afholde alle udgifter til fragt.

Og husk også at du er berettiget til fornyet garanti på hele produktet såfremt det ombyttes eller du får et nyt udleveret. Hvis f.eks. blæseren udskiftes, vil du kun være berettiget til ny garanti på blæseren.

Die_Happy skrev d. 06-02-2013 16:50:28


Når det drejer sig om RMA på Western Digital-diske, så anbefaler jeg direkte kontakt med WD.
Ligeledes med Plextor.