Hvor meget strøm bruger en PSU? Forstået på den måde at hvis jeg f.eks. bruger en 500 W PSU i et system der kan køre på kun 300 W, hvor meget koster det så ekstra at have en for stor strømforsyning?
Hvis det er en 80+ Bronze, så er der ca. 15% svind. Ved 50-80% belastning af psu´en.
er det en normal 80+(plus) tror jeg der kan være ca. 20% svind. Ved 50-80% belastning af psu´en.
ved 80+ Silver, så er der 12% svind. og ved 80+ gold er der ca 10% svind. Ved 50-80% belastning af psu´en. ved 80+ Platinium, er der ca. 6-8% svind. Ved 50-80% belastning af psu´en.
Så det kommer meget an på hvor meget du belaster din psu, + om du har en 80+ osv psu.
Regne stykket kan være rimeligt svært ,da du skal ind og finde ud af hvad du bruger igennem snit + i max load på dit system.
Detsuden skal du huske at et system der bruger 300watt så vil bruge + 20% (af 500watt) fra vægen , altså 300 watt + 500/100 *20 = 100watt (i spild). altså vil du ha et forbrug på 400watt med 300watts continuelt forbrug på din 500watt´s psu, med en 80+ plus psu.
Nogen gange synes jeg et svar kan være lidt magert uden de oplysninger jeg behøver, men her får jeg da så hatten passer. :yes: Jeg forstår bare ikke svaret. 😢
Kan du koge det ned til noget i retning af: Hvis man bruger en større PSU end påkrævet giver det et øget forbrug i størrelsordenen... sådan cirka.
Hvorfor tror du ellers at div psu calgulaters, + anbefalet gfx system watt ratings ligger så højt.
Du får jo ikke ekstra Watt i en psu, Du mister derimod da den ikke kan udnytte 100%. Lidt li som der er en overheadder på din Internet/ADSL forbindelser. Du betaler/får en 20mbit, men du kan kun regne med ca 18mbit. Man få ikke bare extra speed/ting for sine penge for at dække et loss, detsværrer.
ellers ville man jo ikke anbefale 450-550watt psu´er til moderne systemer med 80-100watt max TDP gfxs.
Jeg sådan set ikke brug for de helt fine detaljer i denne sag. Jeg vil bare gerne vide om jeg smider mange penge ud af vinduet ved at anvende en større PSU end nødvendigt.
Moderator
Tilføjet: 07-02-2013 09:09:36
Svar/Indlæg:
4983/48
Det er så helt ukorrekt det du selv siger der 😛
Divs udregnere, sætter netop ratingen højt, da hardware jo sjovt nok ikke bruger den samme mængde strøm alt sammen.
Mht effekttab, så er det ikke tilstede i en PSU før den bliver meget gammel.
Yder en 500W PSU med 80+ ca 200W i forbrug, trækker dette ca 240W ud af kontakten, dog har dette spild ingen "overhead" effekt, det er et simpelt spild grundet effektiviteten netop ikke er 100%, men derfor for man nu ikke mindre ydelse af sin PSU af den grund.
Enhver 80+ PSU er bedst lige omkring de 50% af dens effekt, der er også stadig ofte en god effektivitet op til og nogen gange over 80% 🙂
Så hvis du har dig en 80+ nu og din watt måler siger 300W, ja så svarer det til en belastning på ca 240W før effektivitets tabet, og det er jo pænt indefor de optimale 50% (hvor du kun spilder ca 20%)
Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Cocio21 d. 07-02-2013 09:18:17.
Det er svært at give et tydelit svar på, eftersom vi skal vide hvor mange timer du bruger computeren.
Hvis det er fire timers daglig brug, skal du regne med, at du i forhold til Cocio21's udregning, smider 240 watt ud af vinduet om dagen, det giver 87,600 watt om året omregnet til Kwt giver det 87,6 Kwt og en gennemsnitlig udgift på 177 Kr om året. Jeg har regnet med en KWt pris på 2,04 kr.
Det koster som udgangspunkt ikke mere strøm om du bruger en 1000W hvor en 300W kunne dække forbruget. Såfrem begge PSUer har samme effektivitet ved samme belastning.
Evt kig nogle reviews her igennem, så kan du se at PSUen med den bedste effektivitet vinder uanset om den er på 400 eller 1500Watt. http://www.jonnyguru.com/modul...
Det jeg var i tvivl om var om en PSU ville stå og knurre strøm af for at holde sig selv i gang, og så ville en stor jo tage mere end en lille.
Konklusion(sådan cirka): PSU'en har ikke et væsentligt strømforbug i sig selv. Der forbruges kun den mængde som de tilsluttede dele trækker + de %'er der mistes.
Det kan altså være bedre at købe en god PSU på 500W end en halvgod på 300W. Ikke sandt?
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Villads d. 07-02-2013 19:12:21.
Tak skal du have, men det er endnu ikke helt afgjort. Derfor ønsker jeg en viden jeg selv kan bruge når tiden kommer.
Jeg har kig på to forskellige fra Corsair på henholdsvis 300 og 450 watt. Den skal trække et mediecenter og jeg er ret sikker på at 300 w er rigeligt, men den på 450 W er modulær, for at nævne en fordel. Derfor betyder det noget om en større PSU spilder mere strøm end en mindre.
Hvorfor tror du ellers at div psu calgulaters, + anbefalet gfx system watt ratings ligger så højt.
Du får jo ikke ekstra Watt i en psu, Du mister derimod da den ikke kan udnytte 100%. Lidt li som der er en overheadder på din Internet/ADSL forbindelser. Du betaler/får en 20mbit, men du kan kun regne med ca 18mbit. Man få ikke bare extra speed/ting for sine penge for at dække et loss, detsværrer.
ellers ville man jo ikke anbefale 450-550watt psu´er til moderne systemer med 80-100watt max TDP gfxs.
Opgivelserne på PSU'er er den afgivne effekt, ikke den optagne. Hvis en PSU er opgivet til 500W, så er det den effekt der kan trækkes ud af den.
Årsagen til den vilde "overdimensionering" på PSU-beregnere er, at producenterne skal tjene nogle penge. Af samme årsag er uafhængige beregnere ofte mere konservative end dem PSU-producenterne præsenterer.
Det sagt, så er der jo også forskel på PSU'er. En crap-PSU fra Energon skal overspecificeres voldsomt for at kunne følge en kvalitets-PSU fra Corsair eller XFX.