Noctua og 3-ledning-fans med attituder

Luftkøling d.  09. februar. 2013, skrevet af Burgurne
Vist: 1533 gange.

Burgurne

Elitebruger
Tilføjet:
09-02-2013 01:25:40
Svar/Indlæg:
5874/1287
Hej.
A fatter hat af det her. Samler en lidt ældre PC, ASUS P7P55D-E, Core i7 860 med en helt ny Noctua NH U9B køler, hvortil hører 2 fans.
Begge fans har kun 3 ledninger. På mobo'et er der 2 4-benede stik, et til CPU-fan og et til chassis-fan. Begge disse 2 stik kan sættes til at kontrolleres med Q-FAN i BIOS.

HAHA, sikke et kvaj, der tror at de kan hastighedsreguleres, tænker I nu. Ja, det gjorde jeg faktisk til at begynde med, men nu kommer pointen med mit spm.

Den fan der sidder til CPU-stik mosler derudaf for fulde omdr uanset BIOS-indstilling. Forventeligt.

MEN den fan der sidder til det 4-benede fan-stik, den drosler den ondelyneme ned til ca 50% hastighed, når den sættes til Q-FAN styring i BIOS, og den øger omdr, når "systemet" presses med Prime95 ... Hvabar??!! Dette burde i.flg. min lærdom IKKE virke, da denne fan også kun har 3 ledninger.

Hvad er nu det? Og hvorfor fa.... er det chassis-fanstyringen der virker, og ikke CPU-fanstyringen? Chassisfan-styringen er jo noget længere tid om at blive lunere end CPU'en, så den når at blive godt varm med en stresstest fra Prime95 (når op på 69°).

Klog som jeg jo er, har jeg prøvet at bytte forbindelser på de 2 fans for at se om det ændrede noget. Det gjorde det ikke. Der er stadig styring af chassis-fan men ikke af CPU-fan.

Nogen der har en god ide/forklaring??

Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af Burgurne d. 09-02-2013 01:26:08.
morra19

Moderator
Tilføjet:
09-02-2013 09:23:50
Svar/Indlæg:
2672/468
Har præcist samme problem - forstår ikke at den kører på fuld hammer på CPU0 - har prøvet at drosle i bios, men der sker ikke noget.

Kosire

Superbruger
Tilføjet:
09-02-2013 10:40:03
Svar/Indlæg:
540/29
Jeg vil tro at dine chassis fans bliver styret med volt hvor imod CPU fan bliver styret med PWM hvilket din CPU fan ikke har, og du derfor skal bruge Noctua's U.L.N.A kabler.

http://www.noctua.at/main.php?...