Elitebruger
Tilføjet:
09-02-2013 01:25:40
Svar/Indlæg:
5874/1287
Hej.
A fatter hat af det her. Samler en lidt ældre PC, ASUS P7P55D-E, Core i7 860 med en helt ny Noctua NH U9B køler, hvortil hører 2 fans.
Begge fans har kun 3 ledninger. På mobo'et er der 2 4-benede stik, et til CPU-fan og et til chassis-fan. Begge disse 2 stik kan sættes til at kontrolleres med Q-FAN i BIOS.
HAHA, sikke et kvaj, der tror at de kan hastighedsreguleres, tænker I nu. Ja, det gjorde jeg faktisk til at begynde med, men nu kommer pointen med mit spm.
Den fan der sidder til CPU-stik mosler derudaf for fulde omdr uanset BIOS-indstilling. Forventeligt.
MEN den fan der sidder til det 4-benede fan-stik, den drosler den ondelyneme ned til ca 50% hastighed, når den sættes til Q-FAN styring i BIOS, og den øger omdr, når "systemet" presses med Prime95 ... Hvabar??!! Dette burde i.flg. min lærdom IKKE virke, da denne fan også kun har 3 ledninger.
Hvad er nu det? Og hvorfor fa.... er det chassis-fanstyringen der virker, og ikke CPU-fanstyringen? Chassisfan-styringen er jo noget længere tid om at blive lunere end CPU'en, så den når at blive godt varm med en stresstest fra Prime95 (når op på 69°).
Klog som jeg jo er, har jeg prøvet at bytte forbindelser på de 2 fans for at se om det ændrede noget. Det gjorde det ikke. Der er stadig styring af chassis-fan men ikke af CPU-fan.
Nogen der har en god ide/forklaring??
Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af Burgurne d. 09-02-2013 01:26:08.