Kan der gå ild i pc hvis den bliver for varm?

Diverse d.  13. februar. 2013, skrevet af plokken
Vist: 4416 gange.

plokken

Erfaren rotte
Tilføjet:
13-02-2013 00:47:11
Svar/Indlæg:
222/90
hej jeg har en pc som bliver en del varm, den har ikke slukket pga. varmen endnu men jeg vil høre om der Kan gå ild i pc'en hvis den bliver alt for varm?

det er en gammel Dell 510m med intel!

den køre 24/7 som media center så den er aldrig slukket.

jeg er ikke bange for om den går i stykker men bare om der kan gå flammer i?

mvh
freak_master

Redaktør
Tilføjet:
13-02-2013 00:51:07
Svar/Indlæg:
6368/477
Alt der bliver varmt kan jo bryde i brand. Alt kan desuden brænde, bare det er varmt nok. Det første der vil ske på sådan en er sikkert at printbladen CPU'en sidder på vil smelte og systemet vil stoppe med at virke. Jeg vil gætte på en 150 grader før skidtet bryder i brænd, hvis CPU'en kan holde så længe.

Dog burde den lukke ned før den når 100 grader.

jønner

Elitebruger
Tilføjet:
13-02-2013 01:38:08
Svar/Indlæg:
1084/13
Det mest alm. er at grafik kortet eller cpu lukker systemet ned
man skal aldrig sige at det ikke kan lade sig gøre men den er minimal
50 grader føles faktisk varmt når man mærker på plastic

Fearless

Elitebruger
Tilføjet:
13-02-2013 01:52:25
Svar/Indlæg:
4536/104
#0 hvis systemet/cpu/gpu´erne er gamle nok, så kan de sagtens bryde i brand, har set flere video´er af gamle XP chips og vist også et par P3/P4´ere der brød i brand/Smeltede grundet overclocking, eller folk der lejede med dem og pillede køleren af dem ind til de overophedede osv.

MEN når så det er sagt, så har alle maskiner (læs alle nyere cpu´er) indbygget failsafe/afbrydere som lukker pc´en ned hvis de bliver for varme. Så envher cpu der er nyere end P3/P4/XP dagende, bør lukke ned af sig selv hvis det er et problem.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Fearless Angel d. 13-02-2013 01:53:43.

MadsAG

Elitebruger
Tilføjet:
13-02-2013 01:58:22
Svar/Indlæg:
5421/53
#0 Din største fare er nok den skod PSU der garanteret sidder i din HTPC.

Men altså din telefon kan gå i brand, alt elektronik, specielt når vi snakker batterier, kan bryde i brand.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af MadsAG d. 13-02-2013 01:59:21.

ZeNoX

Overclocker
Tilføjet:
13-02-2013 10:10:31
Svar/Indlæg:
26/0
Hvis der går ild i den, vil det nok typisk være grundet støv. Så sørg for at den er ren indeni.. Men der kan faktisk også godt gå ild i den alligevel.. Det kan både jeg og Freak_master skrive under på.. Freak_master har prøvet at der stod gnister ud af hans strømforsyning, men det er jo så ikke så meget på grund af overophedning, som grundet kortslutning.. Jeg selv har prøvet at der spontant gik ild i mit grafikkort mens jeg sad og spillede til et LAN jeg holdt engang.. Jeg kunne se at der var ild i det, da jeg har blæsere i toppen, og vindue i siden, men ville ikke have at Freak_master vandt over mig i Need for speed Underground 2, drift event! Så jeg spillede videre, dog gik der ikke ret mange sekunder før min computer gik ud.. Jeg tog siden af, men der var på det tidspunkt kun gløder derinde, og ikke længere direkte ild, så det er ikke sådan det spreder sig i vildskab hvis det sker. 😀

KEFiR-

Elitebruger
Tilføjet:
13-02-2013 12:54:02
Svar/Indlæg:
274/69
Jeg tvivler på der kommer direkte ild, måske røg udvikling.

Mig bekendt vil de fleste metaller smelte før der går ild i noget og hvis det kom så langt der er noget der smelter tror jeg du får en kortslutning og så springer der en sikring i PSUen, måske enda i HPFI hvis det er i selve PSUen det går galt.

Tror også man skal langt højer op før f.eks. Aluminium brander, så vidt jeg ved skal man over 500 grader før det smelter.

Jeg er ikke sikker på noget at det jeg skriver, men det er mit bud 🙂

Tror den eneste brandfare der er skulle være hvis noget bliver så varmt de evt. antænder træ møbler eller Parpirt der ligger i nærheden. men helle ikke dette tror jeg vil ske.

plokken

Erfaren rotte
Tilføjet:
13-02-2013 15:18:30
Svar/Indlæg:
222/90
okay. mange tak for jeres svar :)

freak_master

Redaktør
Tilføjet:
17-02-2013 01:25:14
Svar/Indlæg:
6368/477

Hvis der går ild i den, vil det nok typisk være grundet støv. Så sørg for at den er ren indeni.. Men der kan faktisk også godt gå ild i den alligevel.. Det kan både jeg og Freak_master skrive under på.. Freak_master har prøvet at der stod gnister ud af hans strømforsyning, men det er jo så ikke så meget på grund af overophedning, som grundet kortslutning.. Jeg selv har prøvet at der spontant gik ild i mit grafikkort mens jeg sad og spillede til et LAN jeg holdt engang.. Jeg kunne se at der var ild i det, da jeg har blæsere i toppen, og vindue i siden, men ville ikke have at Freak_master vandt over mig i Need for speed Underground 2, drift event! Så jeg spillede videre, dog gik der ikke ret mange sekunder før min computer gik ud.. Jeg tog siden af, men der var på det tidspunkt kun gløder derinde, og ikke længere direkte ild, så det er ikke sådan det spreder sig i vildskab hvis det sker. 😀

ZeNoX skrev d. 13-02-2013 10:10:31

Og du vandt alligevel ikke 😎

E2X

Elitebruger
Tilføjet:
17-02-2013 14:38:03
Svar/Indlæg:
4018/217
#5 En alt for fed historie haha, på nær at du fik brændt noget hardware af 😲

ZeNoX

Overclocker
Tilføjet:
17-02-2013 14:48:08
Svar/Indlæg:
26/0
#8 Jaaaamen dog! Min computer gik jo ud! Ellers kan du jo umuligt vinde over mig! Vi må lige tage om "omkamp" en dag så!

#9: Ja, jeg har overvejet at få lavet den som tryk bagpå min yndlings t-shirt, så kan der ikke gå længe før jeg får mig en kæreste! 😀