Lav selv bærbar??

Diverse d.  14. februar. 2013, skrevet af thias-
Vist: 3867 gange.

thias-

Superbruger
Tilføjet:
14-02-2013 09:44:26
Svar/Indlæg:
396/229
Hej Hwt

Jeg kunne godt tænke mig at lave min egen bærbar, jeg har kigget lidt og det ser ud til at man kun kan konfigurere på de hjemmesider jeg har besøgt.
Så hvis jeg rigtig gerne vil lave min egen bærbar hvor skaffer jeg så delene??? går ud fra at fx zepto fik deres dele fra en speciel leverandør, så de kan speciel bygge deres maskiner. Men er der nogle af jer der ved hvor man får disse specielle komponenter fra??
@ngler

Redaktør
Tilføjet:
14-02-2013 11:06:18
Svar/Indlæg:
4033/364
mange bærbare laves direkte hos en underleverandør som fx. Clevo (nogle af Zeptomodellerne havde dårligt nok lavet det om). Da mange af komponenterne er loddet fast er det begrænset hvad man kan ændre..

hvis du køber dele som reservedele kan du måske lave din egen.. men som det er med biler.. den koster nok 3x hvad en hel bærbar koster hvis du laver den ud fra delene alene. en mulighed er at finde en model med de rette spes og bygge den ud fra den....

mange af delene kan købes hos Ebay - husk at køling ofte er udviklet specielt til den model, så den kan køle GPU, CPU, chipsæt nok..

Alienwannabe

Superbruger
Tilføjet:
14-02-2013 11:07:35
Svar/Indlæg:
278/28
Vil tro den bærbar kommer til at koste minimum 4x så meget som en tilsvarene bærbar.

Capiz

Elitebruger
Tilføjet:
14-02-2013 12:19:57
Svar/Indlæg:
1498/226
Jeg kender leverandørerne man bruger - som @ngler nævner så fint (Clevo) - og det koster kassen, hvis du skal have 1 stk. plus fragt. Hvis du mener, du selv vil skaffe alt fra chassis, bundkort, skærmpanel og alt indhold i maskinen, løber det fra dig.

Du kan gå herind : http://www.clevo.com.tw/en/ind...

Søg og find den model der lige passer på det du gerne vil bygge op - snak med dem der er "leveringsdygtige" af disse clevo maskiner - og find en god "færdig" pris - hvis du kigger på en af M- modellerne til laptops (CPU) - ser du hurtigt, det SLET ikke kan betale sig selv at købe disse unikke produkter og samle selv !

/Rasmus

PS: Giv lyd, hvis du vil vide mere om Clevo maskinerne - jeg har lige købt en, og jeg er ganske overrasket (POSITIVT)

thias-

Superbruger
Tilføjet:
14-02-2013 12:49:28
Svar/Indlæg:
396/229
hvilke dele skal man selv installere på clevo maskinerne??
altså mangler den cpu, ram harrdisk, grafikkort, skærm osv?

@ngler

Redaktør
Tilføjet:
14-02-2013 13:34:08
Svar/Indlæg:
4033/364
Compal er også en af underleverandørerne..

Man skal typisk ikke installere noget selv.. man vælger selv delene.. men man kan godt købe bærbare uden RAM og Harddisk.. men RAM, Harddisk, Optisk drev og wifi kort kan man normalt selv skifte på en bærbar - resten er noget mere tricky (CPUen kan også nogle gange skiftes, hvis BIOS mm. understøtter det).

Men da kølingen skal passe til GPU og CPU, så er den normalt leveret med disse. (nok den største udfordring, medmindre du er super hardcore til at beregne nødvendig køling)

I modsætning til stationær så er der ikke meget standard over en bærbar.. Så det der er i er måske "standard" komponenter, men alt uden om er tilpasset - så motherboards er ikke samme størrelse, skærmen hvor der ligger antenner til wifi er nok heller ikke samme størrelse etc.

bare nysgerrig, hvordan havde du egentlig tænkt dig at lave chassiset?

Capiz

Elitebruger
Tilføjet:
14-02-2013 19:18:43
Svar/Indlæg:
1498/226
Jeg valgte en maskine uden grafikkort, derfor jeg så også selv kunne installere, CPU,HDD og RAM samt Wifi.

Men jeg valgte nu en færdig "samlet" løsning, for CPU kostede næsten 3000 i løs salg.. og så blev det alt for dyrt.

/Rasmus

ZeNoX

Overclocker
Tilføjet:
14-02-2013 20:24:18
Svar/Indlæg:
26/0
Jeg ved at Zepto altid var gode til at lave deres computere med "løse dele" naturligvis fordi at man kunne "skræddersy" dem på deres hjemmeside.. Men det var jo også rart selv at kunne skifte grafikkort, cpu og RAM, hvilket i mange andre computere, som nævnt, er en del af bundkortet..

Deres danske produktionsomkostninger skulle så have været for høje, og de måtte dreje nøglen om. Desværre, da de trods deres ry, alligevel havde mange gode detaljer, som man ikke ellers finder, og så var det jo dansk🙂

Men jeg synes for sjov skyld at du skal se http://www.zeptoghana.com/cust... Som er deres nye produktion i ghana.. Man kan nu også vælge slet ikke at få installeret CPU, RAM, og HDD.. Det er lidt fedt synes jeg. 😀

Men god jagt, jeg havde også selv en drøm om at bygge min egen, jeg vurderede dog at der var for meget besvær ved det:P