-> #7 (o.a)
Den kan godt have ligget et eller andet obskurt sted og så være købt som ny - selvom jeg tvivler på det.
-> #0
Ud fra de informationer du giver, er det svært at sige noget præcist om Atom vs. Pentium M. Der er en stor del Atom CPU'er, der kører 1.6 GHz, hvoraf nogle yder bedre (eller tilsvarende) en Pentium M på 1.8 GHz, nogle yder ringere.
Men ydelsen er, så vidt jeg kan se, ret lig hinanden. Det er snarere muligheden for at køre 64-bit og andre fancy instruktionssæt der bør være begrænsningen.
Hvorom alting er, så tror jeg, at jeg ville blive gladere for en kr. 900,- Thinkpad, frem for en kr. 900,- tablet (af whatever obskur producent) - hvis det er dét rationale vi skal følge.
Jeg ved ikke helt om jeg tror på, at computeren kun er et år gammel. Selve CPU'en du beskriver, er i hvert fald ældre, og som nogle af de andre er inde på, er T43-modellen heller ikke just ny. Hvis jeg ikke husker helt galt, var netop T43-serien en af de sidste som IBM lavede, ikke Lenovo, tilbage i 2005 - men jeg kan huske galt.
Derudover, hvis den vitterlig kun er ét år gammel, så burde du også kunne få en kvittering eller servicenote med fra sælgeren.
I mine øre, så lyder det mere som en der:
a) Ikke har forstand på hvad vedkommende sælger.
b) Forsøger at sælge dig en varm computer, og bilder dig ting ind.