SSD/mobo fejl - boot tid fra 17 til 47 sek???!?

Diverse d.  14. februar. 2013, skrevet af cibasprite
Vist: 3351 gange.

cibasprite

Enthusiast
Tilføjet:
14-02-2013 17:30:57
Svar/Indlæg:
28/6
Hej

Jeg fik i søndags samlet mit nye setup:

MOBO: ASRock Z77 Extreme3
RAM: Kingston HyperX blu 2 x 8 GB, 1600 MHz, CL10
SSD: Samsung 840 Series MZ-7TD250 250 GB
CPU: Core i7 I7-3770K 8 MB

Alt var fint og samlingen gik som smurt. Boot-tiden med alle de programmer jeg nu engang skulle bruge inkl anitivirus var fra tryk på powerknap til logon-skærm i alt 17 sek.

Da jeg ville tilslutte anden HDD (alm 2 TB) og lave partitions opdeling på denne, fulgte jeg denne guide: http://technet.microsoft.com/e...

Det gik så galt (mener jeg) da jeg trykkede enter efter at have skrevet diskmgmt.msc i comandoprompt'en (step 1 fra guiden).
Lige så snart at jeg trykkede enter lukkede PC'en ned og genstartede. Et DOS-billede poppede frem med en masse data hvoraf den på sidste linie talte enten ned eller op(varede max 2 sek). Den sluttede billedet af med det jeg vil beskrive som en PC fejl-lyd Et bip på ca 1-2 sekunder (kan ikke findes i bip-codes).

PC'en genstartede og fortalte nu:

BOOTMGR is missing, press ctrl+alt+delete to restart. Dette blev den ved med. Jeg forsøgte med repair med OS-DVD, uden held og måtte genindstallere OS forfra.

Deværre har det ikke hjulpet, boottiden til windows er nu på 47 sekunder. PC'en hænger længere tid ved bios OG ved windows.

Alle andre devices er slået fra, så det kun er en SSD tilsluttet og tastatur og mus.

Jeg har forsøgt at cleare CMOS ved hjælp af at flytte pin's i 5 sek. Dette hjalp ikke.

Har genetableret UEFI-setting i bios, hvilket jeg går ud fra betyder en form for resetting.

ACHI, kan jeg ikke se i min bios oversigt.

Jeg er lost.

Nogen som har bud på hvad jeg kan forsøge mig med?

Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af cibasprite d. 14-02-2013 17:37:03.
Selas

Elitebruger
Tilføjet:
14-02-2013 18:35:53
Svar/Indlæg:
2845/91
Lyder som om du har haft harddisken i da du installerede windows og din usynlige boot partition er landet på den frem for din SSD.

Da du fik BOOTMGR fejlen tjekkede du at din UEFI ikke havde sat sig selv til at starte op fra en forkert drev?

Jeg ville installere forfra uden den HDD tilsluttet..

Her kan du læse lidt om bootpartitionen og se andre fede windows optimeringer. :)
http://www.overclock.net/t/115...

cibasprite

Enthusiast
Tilføjet:
14-02-2013 18:43:20
Svar/Indlæg:
28/6
#1 Jeg tjekkede bios om SSD'en var sat til boot device, ja (hvis det er det du mener).

Jeg startede jo forfra med ny installation af OS hvor kun SSD var tilsluttet og ingen andre. Men lige meget hjælper det på opstartstiden. Windows loader fint, men som sagt men mega forsinkelse ift. før. ☹

cibasprite

Enthusiast
Tilføjet:
14-02-2013 19:29:50
Svar/Indlæg:
28/6
Update: Fandt omsider AHCI i bios. Den ER valgt.

Kørte firmwareupdate på SSD og optimzer, så SSD kører med disse tal:

sequential read: 545 Mb/s, write: 259
Random read: 92285 Iops, write: 61712

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af cibasprite d. 14-02-2013 19:30:06.

cibasprite

Enthusiast
Tilføjet:
14-02-2013 20:23:54
Svar/Indlæg:
28/6
Intet hjælper so far.

Kan man nulstille et mobo på andre måder end ved at cleare cmos direkte på kortet samt i bios ved at "enable uefi settings" ?

klods1962

Newbie
Tilføjet:
15-02-2013 01:40:23
Svar/Indlæg:
1/0
Har du noget siddende i USB porte ved boot, udover mus/tastatur?
Har erfaret, at eksterne diske, USB nøgler el. lign., kan give forøget boottid, afhængig af boot setup i bios.

freak_master

Redaktør
Tilføjet:
15-02-2013 03:07:08
Svar/Indlæg:
6368/477
Problemet er at når du har flere harddiske sat til når du installerer Windows (gjorde du ved rep af Windows) kan det nemt ske at boot filen kommer til at ligge på en anden disk end den du faktisk installerer Windows på.

Jeg troede det ikke selv før det skete for mig selv. Jeg prøvede selv, da jeg fik mine SSD'er at installerer Windows på dem, men boot filen havnede på mine RAID 0 harddiske istedet, hvilket betød at hvis jeg koblede dem fra ville den faktisk slet ikke boot fra SSD'erne.

Jeg har målt opstartstid, og der er faktisk noget af en forskel på denne om boot filen ligger på mine harddiske eller mine SSD'er.

Det er sikkert samme problem du har.

Først fjerner du alle harddiske med undtagelse af SSD, derefter køre du en Windows rep. og får Windows startet op igen. Mål evt. start tid, for at se om den er forbedret uden at have andet end SSD'en i.

Er din start tid forbedret kan du roligt sætte dine andre harddiske til. Er den ikke, ja så er problemet et andet sted.

cibasprite

Enthusiast
Tilføjet:
15-02-2013 09:11:35
Svar/Indlæg:
28/6
#5 Har holdt andet end mus, tastatur og skærm siddende i. Kun SSD er tilsluttet af harddiske.

#6 Jeg forsøger en ren installation kun med SSD i lørdag, når jeg er hjemme igen. Jeg vender tilbage med resultatet.

cibasprite

Enthusiast
Tilføjet:
16-02-2013 16:31:59
Svar/Indlæg:
28/6
Hej igen

Har nu forsøgt et par ting yderligere og er desværre ikke blevet klogere på hvad der kan være i vejen 😩

Opstartstiderne er præciseret:

1. Har forsøgt med ny ren installation af win 7 ultimate på SSD.

2. Har forsøgt at skifte SATA3 kabel ud mellem mobo og SSD med at andet.

3. Har disconnected pc fra strøm, taget batteri fra mobo ud i 1 min.

4. Har flashed bios med seneste update af bios fra asrocks site. (bios var i øvrigt flashed til seneste version inden problemet opstod).

5. AHCI er aktiveret i bios.

6. Kun SSD'en er sat som boot device, optisk drev er deaktiveret.

7. Internet-kabel er forsøgt taget fra.

8. Kun mus, keybord og skærmkabel er tilsluttet eksternt. Internt er det kun SSD, optisk drev og PSU.

Har tænkt mig at resette SSd til fabriksindstillinger, hvis jeg kan finde ud af det.

Er der ellers nogen som har et bud på hvad jeg kan forsøge?

PFT.

cibasprite

Enthusiast
Tilføjet:
16-02-2013 17:56:57
Svar/Indlæg:
28/6
Okay. Det hjalp en smule at resette SSD til factory settings 🙂

I hvertfald er windows 7 x64 boot tid tilbage til samme niveau inden "uheldet" - nemlig 16 sekunder.

Desværre er POST - inden windows loader - stadig langsom i optrækket på 18-20 sekunder, hvor den før var på 1-1½ sekund.

Umiddelbart jeg så mene, at problemet ligger på MOBO(?)

Kender nogen et diagnoticeringsprogram til MOBO's?

cibasprite

Enthusiast
Tilføjet:
25-02-2013 22:39:44
Svar/Indlæg:
28/6
Forresten til andre som måtte støde på den modbydelige og tidskrævende problem så var løsningen.... at disconnecte optisk drev. Jeg havde 2 drev tilsluttet et gammelt ide-baseret og et nyere sata optisk drev. ide-drevet var tilsluttet delvist via en converter (til 100 kr) så snart den blev disconnected, var boot tid lige så hurtig som den burde være 🙂

Med for helvede jeg fik mange grå hår i løbet af den fejlretningsproces...