Det er nok 4-5 år siden jeg satte min CPU i, men her igår lagde jeg mærke til den begyndte at larme meget og lagde så mærke den throttlede ned til 2400-2600 MHz fra 3166 da den blev 99 grader varm(!). Jeg rodede lidt med den og da jeg skiftede køle pasta på CPU køleren ligger den nu på omkring 55 grader ved full load.
Jeg forstår bare ikke hvorfor den pludselig går i ged, kan nogle give en forklaring på det? Jeg fjernede nok også lidt støv men intet jeg ville mene bør give så store problemer, jeg havde en større rengøring af indersiden en lille måned siden.
Den har jo nok været højt oppe i lang tid, og på et eller andet tidspunkt skal det jo gå galt, at det så bare lige skete nu er da bare en tilfældighed.
#2 Aarh! Du kan sagtens bruge kølepasta i længere tid.. Det bliver da ringere med tiden, og hvis man vil have den optimale ledeevne er det nok fint at skifte den hvert andet år.. Man man kan da sagtens bruge den længere tid, uden at noget bliver for varmt.. Nu afhænger det måske af dit hardware, og dit overclock, men at man ikke når to år uden nyt pasta vil jeg nu ikke gå så langt at sige 😉
Køler pasta går jo ikke bare sådan til og det ville heller ikke ødelægge temps på en sådan måde, i skal huske det kun er for at lukke evt. små revner eller ujævnheder på overfladen!
Jeg har været ude for at gammel kølepasta næsten bliver som cement/lim. Så hvis din kølepasta er blevet stiv og din montering på køleprofilen er blevet slap kan det sikkert godt give slip pludseligt når pastaen giver sig.
#4 Mon ikke det et forskelligt materialer de er fremstillet af. Der findes jo både kølepasta og thermalpads, så kunne godt forestille mig nogle andet har en længere holdbarhed. Som så ofrer lidt lede evne for levetid.
Men det er naturligvis bare spekulationer.
Jeg har ligeledes oplevet at kølepasta bliver meget stift, så tænker at hvis man har mokket lidt rundt med køleprofilen kan den sagtens have fået ringe forbindelse.