Jeg skal ud og ha fundet mig en anden cpu... Den skal fortrinsvis bruges til surf/vidio/gaming, og lidt OC + bench...
Men jeg har ingen planer om at bruge en formue, så jeg tænkte på hvad er forskælden på en billig Xeon, og en I5 i samme priskladse??? Tænker på Xeon E3-1220V2 og Core i5 I5-2300...
Xeon er server/workstation baseret og understøtter Error Correction Code RAM og instruktionssæt kun brugt i server/workstation software. Yderligere har de ofte en større mængde cache.
At købe en Xeon til almindeligt brug ville være som et købe et Quadro eller FirePro grafikkort til gaming. Det er hul i hovedet 🙂
Hvis du har fundet en Xeon i samme prisklasse som en i5, så er Xeon'en med garanti langsommere. Du skal tænke på du også betaler for Xeon brandet, og altså garantien for at processoren virker under absolut fuld belastning, og i meget lang tid. Det er som sådan ikke lavet til os forbrugere.
okay. Kan bare huske i de gode gamle dage hvor jeg havde min Opteron 165, det vaar en super CPU, og den ku Clockes ret brutalt uden den gjorde mogen tegn til at faile... Det var jo lige det om det samme galdt for en Xeon idag...