Ny Bruger
Tilføjet: 28-02-2013 21:27:07
Svar/Indlæg:
22/2
Goddag!
Jeg skal have bygget mig en ordentlig gaming pc (skal måske også bruges til lidt render) og har efter meget søgning fundet de her komponenter 🙂 Men da det er min første stationær ville jeg lige rådspørge genierne!
EDIT: forresten gør det noget at grafikkortet og bundkortet er forskelligt mærke? EDIT: hvordan finder man ud af hvilken strømforsyning er nødvendig? EDIT: Hvis der er nogen som er interesserede er den endelige pris ifølge EDB-priser 7331
Tråden blev redigeret 3 gange, sidst af Juicy d. 28-02-2013 21:41:47.
Du kan evnt overveje asrock extreme4-m der er er det billigste sli-kort, og en lidt større psu, evnt seasonic silver 750w fra mmvision til 699, eller bare xfx's core 650w til en hund mere - det vil gøre det muligt for dit at lave et sli setup i fremtiden, hvis det er noget du har i tankerne.
Ellers meget fint build du har lavet :)
spørgsmål 1) nej, de må gerne være forskelligt mærke 2) man googler "xxx power consumption", finder ud af hvad de bruger i max load / overclocking og regner ud derfra. Tallene for din maskine ser nogenlunde sådan ud her: i5+system ca 160w load / op til 260w load oc gtx 670 ca 170w load / op til 230w oc
dvs 320w load uden oc / op til 490w max oc'ed på almindelig køling
- et sli setup vil kræve 500w, og lidt mere for en sikkerheds skyld - et max oc'ed setup med sli vil kræve en 750w strømforsyning i max peak load, og gerne lidt større (dvs, den skal kunne holde til det - og her er xfx og seasonic gode mærker - det er samme indmad (xfx er seasonic rebrand)
Ny Bruger
Tilføjet: 28-02-2013 23:11:09
Svar/Indlæg:
22/2
Forstår ikke helt: husk at intel-cpu's ved stock (1600mhz) anbefales at køre max 1.5volt...
Mener du at stock cpu kun kan tage 1600mhz ram som max?
EDIT: Hvad er egentlig forskellen på den ram du viste og denne her? http://www.edbpriser.dk/ram/cr... (ikke at de 60,- gør det store men hey) EDIT: Tror jeg har fundet svaret på mit eget spørgsmål 😳 der er varmespreder på din og ikke på min..
Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Juicy d. 28-02-2013 23:19:33.
Altså stock er "standard" dvs, som den er lavet til fra fabrikkens side at køre. Når man overclocker bevæger man sig over stock. Fx er intel i5 ivy bridge (3xxx-serie) lavet til at køre med 1600mhz som standard (stock), men kan sagtens køre fx 2133mhz - intel garanterer så bare ikke længere for at man ikke brænder noget af :)
Forskellen på de 2 er, udover 60kr og en køleprofil (den gule plade), så er "de grønne" af dem cl9 hvor de gule er cl8
(det er et udtryk for hvor mange clock-cycklus der skal gå førend at de bliver færdige med deres opgave - det vigtigste er at vide at cl8 er hurtigere end cl9 - men ikke noget du overhovedet vil kunne mærke, da alle ram i dag er hurtige nok til at føde cpu og grafikkort med rigelig data, selvom det er de billigste modeller)
summa sumarum, tag de grønne hvis du er på stramt budget, tag de gule hvis du vil have lidt lir - de kan sikkert også lave et pænt overclock.
Ny Bruger
Tilføjet: 01-03-2013 08:14:30
Svar/Indlæg:
22/2
Tak for svaret, håber i kan tage lidt flere spørgsmål 😛 Hvad ville forskellen være mellem det valgte grafikkort (pt. 2910) og et http://www.edbpriser.dk/grafik... (pt 2629)? De er jo begge gtx670'er
Ny Bruger
Tilføjet: 01-03-2013 09:01:22
Svar/Indlæg:
22/2
Men som med alle de andre komponenter er grafikkort jo også en jungle... Hvis jeg nu bare lagde 300,- mere kunne jeg få en http://www.edbpriser.dk/grafik... 680 😲
Angående psu vil jeg helst køre på et minimum af strømforbrug, og går ud fra at det bruger mere strøm selvom systemet er det samme når W's er højere men kan selvfølgelig godt se fordelene ved at have større muligheder senere.. Angående hvilken psu jeg bør vælge er jeg i tvivl om XFX er "kvali" og vil gerne have noget ordentligt uden at det nødvendigvis er seasonic.
#7 Forskellen på kortene er primært køleren. Evga er kendt for sin garanti på kortene, og rimelige kundeservice, asus er kendt for at være markedets mest stille med deres dc2 køler
jeg kender ikke producenten på det billigste kort og har aldrig hørt hverken godt eller skidt om dem.. men det er godt nok billigt :)
caseking.de er der mange der handler hos i danmark, og har aldrig hørt dårligt om dem, de har også rimelig billig fragt (8 euro for max 5kg eller noget i den stil)
#9 hvis du gerne vil minimere støj og strømforbrug, er et enkelt kort vejen frem.
Du kan vælge 2 løsninger, at købe et med en god køler, eller købe et billigere og eftermontere en køleløsning hvis det bliver en gene - fx http://www.arctic.ac/en/p/cool... - dog er asus dc2 køleren kendt for at være mere stille end de eftermonterede kølere, dog ikke på gtx 680
Ny Bruger
Tilføjet: 01-03-2013 11:54:29
Svar/Indlæg:
22/2
Så... hvorfor Nvidia ?
Det behøves ikke nødvendigvis at være nvidia, det kunne sådan set også være amd men deres tilsvarende kort som normalt er mere "bang for the buck" har jeg ikke haft held til at finde til en god pris.
Derudover er jeg nvidia developer (ikke noget fancy det er kun hobby pt) og deres physX devkit virker selvfølgelig bedst med nvidia kort :)
EDIT: men det er kun en meget lille faktor men den eneste jeg kan komme på der gør at nvidia er værd at foretrække..
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Juicy d. 01-03-2013 11:55:16.
Dette er blot et eksempel, dog. I din prisklasse, er det fx. http://www.edbpriser.dk/grafik... Jeg mener, at HD 7970 ca. yder som GTX 680. Du kan selv se efter, rundt omkring på nettet.
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Anonym202158143552 d. 01-03-2013 12:10:03.
Ny Bruger
Tilføjet: 01-03-2013 14:07:06
Svar/Indlæg:
22/2
Det var tankevækkende... Tak fordi du lige gjorde mig opmærksom på det :) Jeg troede at de kort med samme egenskaber kostede omtrent det samme pga konkurrenceevnen...
(angående din post så yder gtx 680 så vidt jeg har fundet ud af lidt bedre end 7970) EDIT: Dette var forkert det ligner iflg. diverse benchmarks at HD 7970'eren rent faktisk yder mere :o http://www.techspot.com/review...
Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Juicy d. 01-03-2013 14:27:12.
Ny Bruger
Tilføjet: 01-03-2013 14:36:31
Svar/Indlæg:
22/2
Jeg tror jeg er ved at blive overtalt pga. den artikel jeg linkede ovenfor og dine beskeder. Medmindre jeg mirakuløst finder en GTX 680'er til samme pris tror jeg det bliver en HD 7970..
Ny Bruger
Tilføjet: 03-03-2013 20:06:58
Svar/Indlæg:
22/2
Hvilken forskel ville det gøre hvis jeg istedet investerede i et billigere grafikkort så som eVGA GeForce GTX 660 FTW Signature 2 hvor jeg ville spare omkring 1000,- kroner (hvilket er værdsat da jeg trods alt er på studenter-budget)
Ville det være en dårlig ide for ydelsen og ville det harmonere med mit system som det tidligere i samme grad?
Det skal lige siges, at det virkelig piner mig at skrive dette, da jeg selv mest er til nvidia. Dog synes jeg, du skal nuppe et Sapphire RADEON HD 7870 XT with Boost, det koster cirka 1.600kr,- og det køre næsten som et HD 7950, og det vinder og taber på skift mod et gtx 660 Ti i de forskellige spil, dog vinder det mest. http://www.computersalg.dk/pro...
Du kan sammenligne de forskellige kort i denne nye test fra ht4u.net, her jeg feks. sat det op imod et Gtx 660 Ti:
Eller måske mig som var lidt hurtigt ude. Har lige prøvet at samle de præcis samme dele hos komplett, og endte på 8.100kr for samme maskine. Nu er komplett heller ik en af de billige steder, men alt i alt så ender man nok omkring de 8k +- 2-300kr. Så Hvis du ik selv gider samle, og vil bruge 8k, så ser den da fin ud. Jeg ville dog samle selv, hvis jeg var dig, og finde andre dele, og putte en SSD i.
Ny Bruger
Tilføjet: 06-03-2013 20:17:57
Svar/Indlæg:
22/2
Tak for det :)
Var også lidt i syv sind med henhold til at købe en med komponenter som jeg muligvis ikke har brug for lige med det første... Hvilke andre dele tænker du på? Grunden til at jeg spørger er at det jo er mit første rig, og at jeg synes at det ville være meget overraskende hvis det jeg foreslog (med de relativt få ændringer som i fantastiske mennesker har foreslået) var ligeså godt som nogen der lever af at bygge computere... 🙂
Ny Bruger
Tilføjet: 08-03-2013 23:27:49
Svar/Indlæg:
22/2
Jeg har prøvet at sammenligne de her 2 grafikkort som koster stort set det samme... Jeg har ikke fundet frem til noget dokumentation der klart vælger det ene over det andet (udover udtalelser, men ingen benchmarks der støtter dem)
Nogle spil er Nvidia bedst og andre er det ATI, så hvad er det for benchmark du vil have test af? Kan dog sige, at hvis du bruger din PC til andet end at game, så tag Nvidia-kortet, da det understøtter CUDA, hvilket en del andre programmer benytter, hvis det er tilgængeligt, her er 2 eksempler: Ripning og pakning af 50Gbyte blurays så de kan være på en 25Gbyte skive.
Video-rendering og klipning, flere tools anvender CUDA som hjælp til FPU'en i CPU'en.
ATI har så nogle andre fordele, men du må ud med lidt mere om hvad du vil i forhold til valg mellem ATI og nvidia.
Andre har måske en anden holdning, men i dit tilfælde vil jeg så afgjort anbefale et Nvidia baseret kort pga CUDA så. Det er dette af dine link: http://www.edbpriser.dk/grafik...
Hvis du vil give et par hundrede mere, så er dette kort det absolut mest lydløse og alligevel kolde GTX670, og pga dette skulle det være ret let at OC. Læs evt den kommentar der er om det på edbpriser. http://www.edbpriser.dk/grafik...
Havde jeg råd pt, så købte jeg selv sådan et ASUS.
Det er nu ganske få programmer, som rent faktisk bruger CUDA. Desuden lover CUDA ikke nødvendigvis den bedste billedkvalitet, men derimod gør software-rendering langt oftest på CPU'en.