Nyt bundkort og CPU virker ikke

Bundkort / CPU d.  02. marts. 2013, skrevet af hejkat
Vist: 3395 gange.

hejkat
 
Ny Bruger
Tilføjet:
02-03-2013 17:31:34
Svar/Indlæg:
4/1
Halløj 🙂

Jeg har et lille problem, som jeg virkelig ikke kan få løst, så håber nogle af jer kan hjælpe? :)

Mit gamle bundkort mødte sine sidste dage for nogle måneder siden. Det betød, at jeg blev nødt til at investere i noget nyt.

Jeg valgte derfor at købe nyt bundkort, CPU og ram:
ASRock Z77 Extreme4
Intel Core i5 I5-3570K 6
Kingston HyperX blu 2 x 8 GB

Da jeg havde modtaget det, installerede jeg det hele, men da jeg var færdig og skulle tilslutte strømmen, startede computeren af sig selv, og slukkede igen få sekunder efter og jeg kunne intet andet gøre, end at tage strømmen ud igen eller trykke på Clear CMOS, og så ville samme situation bare forekomme igen.
Jeg har prøvet at tage det hele ud og i igen et par gange, hvor jeg også har prøvet tænde ind i mellem, hvor fx kun CPU'en var tilsluttede. Men intet gjorde nogen forskel, udover når kun bundkortet var tilsluttet, så ville den ingenting.

På mit gamle kabinet havde jeg en speaker, som kunne bippe nogle fejlmeddelelser. Men har jeg åbenbart ikke i mit nye kabinet (NZXT Phantom 410). Kan dog se nogle meddelelser direkte på bundkortet, men de viser ikke nogen fejl.

Jeg kan ikke se jeg mangler noget? Men man ved jo aldrig, så ville lige høre herinde. Har I nogle muligheder til hvad jeg kan gøre? :(

Mange tak på forhånd!


Tråden blev redigeret 2 gange, sidst af hejkat d. 02-03-2013 17:34:18.
Bonghætte
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-03-2013 17:50:17
Svar/Indlæg:
1271/38
Har du husket at smide strøm til bundkortet?
4/8pin sokkel oppe nær CPU soklen.
Det er en klassisk fejl-40 🙂

Dit bundkort nægter at starte op uden RAM, og ligeledes uden CPU. Det kan nemt være dine RAM den er gal med, og ikke din CPU, når nu du siger dit gamle bundkort afgik ved døden.
Meget kan have taget skade.


hejkat
 
Ny Bruger
Tilføjet:
02-03-2013 18:03:54
Svar/Indlæg:
4/1
Hey!

Tak for de mulige bud.

Har husket det med strømmen oppe ved siden af CPU, for har lavet fejlen før for lang tid siden :)

Jeg købte også nye ramblokke, og har også haft dem ude og i igen, så tror heller ikke det er dem. :/


Renissen2
 
Senior Skribent
Tilføjet:
02-03-2013 23:18:37
Svar/Indlæg:
2045/273
Hvad har du ellers af hardware ? PSU ? GFX ?

Til de fleste kabinetter medfølger der gerne en lille buzzer/højttaler som du kan få til at beepe fejlmeddelelserne. Kig i tilbehørsposen så finder du den nok. 🙂
Men ellers er der jo diverse fejlkoder på displayet på det nye bundkort, så se om ikke du kan se nogenlunde hvor det går galt. Der er jo en liste med displayfejlkoder i manualen.

Har lige prøvet at starte mit testsetup som netop er et Asrock Extreme 4 og når det er kommet helt op og køre slukker alle koder i displayet.

Hvis alt svigter så prøv som en sidste udvej at samle det hele på bordet og kun med en ramstang. 🙂


Svaret blev redigeret 3 gange, sidst af Renissen2 d. 02-03-2013 23:36:09.


clokker
 
Superbruger
Tilføjet:
03-03-2013 03:31:21
Svar/Indlæg:
755/6
gætter på strømforsyning eller kortslutning af bundkort på kabinet. Ligesom #3 skriver, prøv og samle det hele på bordet....


hamderD
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-03-2013 21:15:48
Svar/Indlæg:
7263/260
Har du fået det til at virke?? 🙂


hejkat
 
Ny Bruger
Tilføjet:
05-03-2013 23:15:42
Svar/Indlæg:
4/1
Nope, kan ikke få det til at virke :( har også hørt mig ad på andre forums, og der bliver foreslået mange af de samme ting, men kan stadig ikke få det til at virke :/

Tror snart jeg sender det tilbage og siger det er defekt.


vanovich
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-03-2013 23:33:04
Svar/Indlæg:
3972/242
Har du prøvt at set det hele oppe på bord? Prøve evt at set en ramblock i. Prøve skift i alle 4 slots. Dvs du skal have cpu og gfx i også 🙂 Prøve evt at tage cpu ud, og set i igen.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af vanovich d. 05-03-2013 23:34:44.


Cani83
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-03-2013 08:24:05
Svar/Indlæg:
2185/186
Har du tjekket, at det skulle være noget så irriterende, som din pwr knap som har sat sig fast,Det har jeg været ude for. Ellers lyder det mærkeligt, at den bare starter op og lukker ned. Hvis det var problem med rammene elelr den slags, så ville den ikke bare starte op, men ville tilgengæld ikke kunne boote.



MazdaMadsen
 
Moderator
Tilføjet:
06-03-2013 08:30:39
Svar/Indlæg:
5039/109
Har du prøvet at tage CPU'en ud og kigge ned i soklen? Hvis der er nogle bare lidt bøjede pins kan det gøre at det ikke virker.


zubrowka01
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-03-2013 16:20:22
Svar/Indlæg:
867/18
Det lyder for mig som 4 mulige fejl:

1) der er en fejl i start-knappen på kabinet. prøv at sætte pwr pins til reset knap i stedet

2) der er en kortslutning mellem bundkort og kabinet. Hvis du har prøvet at samle det på en antistatisk pose uden for kabinettet, er den fejl udelukket

3) kortslutning mellem cpu-køler og bundkort. Prøv at tage køleren af og sætte på igen, hvis du ikke har prøvet (sker somregel kun med aftermarket kølere, stockkøleren har svært ved at lave den fejl)

4) færdig cpu el mobo el psu. en af de ting er defekte. havde fejlen været ram, ville du sandsynligvis have fået et error på skærmen. hvis du har mulighed, så lån en anden pc og test de 3 dele.



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af zubrowka01 d. 06-03-2013 16:21:13.


hejkat
 
Ny Bruger
Tilføjet:
01-04-2013 17:36:18
Svar/Indlæg:
4/1
Halløj allesammen.

Jeg havde endelig tid / taget mig sammen til at kigge på computeren igen. Jeg var blevet ret sur dengang. Men nu har jeg fundet ud af det var en kortslutning mellem kabinet og bundkort. Jeg havde åbenbart sådan nogle små skruer til mit kabinet, som skulle holde kabinettet og bundkortet fra hinanden. (det kan muligvis også være en kortslutning mellem disse, der gjorde at mit gamle bundkort døde)

Så har jeg da også lært det! Tusind tak for alt hjælpen, da det er første gang jeg helt selv sætter lortet sammen 🙂


vanovich
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-04-2013 18:38:59
Svar/Indlæg:
3972/242
Hvis du kigget i tråd #7 og #10 var der jo svaret 🙂 Fedt du fik det til at virke

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af vanovich d. 01-04-2013 18:39:50.


hejkat
 
Ny Bruger
Tilføjet:
01-04-2013 19:13:05
Svar/Indlæg:
4/1
Jep, I know 🙂 havde bare ikke tid på daværende tidspunkt, og så blev jeg bare ved med at udsætte det.

Men ja, det er lækkert. Kunne ikke have klaret det uden hjælp, så mange tak!