Hej, jeg oplever at mit nuværende Radeon 5870 med 1GB vram bliver maxet ud når jeg kører DCS (Digital Combat Simulator). Dette er målt med GPU-Z. Computeren bliver primært brugt til at køre DCS.
Spørgsmålet er - er det tid til at opgradere til et hurtigere grafikkort med mere vram?
Har overvejet at opgradere til NVidia 680 GTX 2GB. Kan se at 4gb versionen kan fås for omkring 500kr ekstra. Har dog læst mig til at 4gb primært er for triple-screen etc. Kører pt. et assymetrisk setup med to skærme: skærmopløsning på 3200x1080:
(lidt uddateret foto, da jeg anvender hele den sekundære skærm nu)
Ifølge andre brugere af DCS, anvender det mellem 1,5-1,8GB vram. Hertil skal det bemærkes at DCS ikke kan gøre brug af SLI/crossfire.
Er bestemt ikke religiøs om at det skal være NVidia, men ville blot prøve det i stedet for Radeon, som jeg ellers er glad for (bruger ikke Catalyst Controlcenter, da jeg hader den bloatede brugerflade. I stedet anvender jeg ATI tray tools & indstilling af FAN-rpm gennem Rivatuner).
Nb. Mit eksisterende system er i5-750@3,8Ghz på et Asus P7P55D.
Tråden blev redigeret 2 gange, sidst af tietze d. 07-03-2013 10:59:04.
Synes blot det er en grim brugerflade og foretrækker derfor ATI Tray Tools. Dertil er det jo fedt at man bare kan undlade at installere den, men blot nøjes med driverne 🙂
Det lød bare som om at der var noget "galt" med CCC! Altså fejl eller mangler der evt. resulterede i f.eks. grafikfejl eller whatever!
OT:
Kan varmt anbefale et 7970, der er jo masser af Vram til ingen penge :)
Det er nu ikke helt OT, medmindre det er en forkortelse for on-topic 😉 Ønsker jo blot forslag til at opgradere mit 5870, som jeg ikke har andre problemer med end mængde af vram (og antal FPS).
Kunne sagtens finde på at gå efter et Sapphire 7970 Vapor-X igen, det mangler dog (igen) factory OC til prisen, som bemærket her - lavere temperatur og strømforbrug er dog heller ikke at kimse af (sidste paragraf efter overskriften The Bottom Line: http://www.hardocp.com/article...
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af tietze d. 07-03-2013 11:55:42.
Det skal i øvrigt nævnes at den ene skærm kobles på via VGA/ HD15 stik. Så vidt jeg kan se skal jeg på nogle modeller (ikke Vapor-X) derfor bruge en MiniDisplayport til VGA adapter. Er det uproblematisk?
Grunden til dette er at min primære skærm skal bruge Dual-DVI for at kunne køre 120hz.
Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af tietze d. 07-03-2013 12:31:48.
Jeg er selv meget glad for mit Vapor-X boost 7950 med 8+8 pin. Med Sapphire trixx kører jeg fast ved 1165 mhz på core og 1400 på ram (har aldrig testet ram højere da jeg ikke er begrænset ved denne hastighed)
Mine temps i 64 mands battlefield 3 bane med maks load på 100% og med mit system hvor min 2500k kører ved 4,7 ghz har jeg fælgende temps:
gpu temp maks: 59. VRM 1: 65 VRM 2: 62
Jeg bruger et Lian Li PC-71 kabinet der har 2 fans på hver side af mine ssd diske som også leverer luft til gfx. Her er der screenshot vedr. temps underBF3 ved maks load.
Koretet er meget stille og ydelsen er kanon. Jeg hældte selv mellem 670 og 7950, men valgte at blive på ati vognen og med de gode drivere i dag er jeg glad for valget.
Hvilken temperatur ender du da på? (f.eks preset benchmark 1080p eller 720p)
Nej har ikke kørt furmark. Til streestest af overclock bruger jeg Heaven benchmark samt 3d mark og diverse spil for at finde punkt for 100 stabilitet og hvor overclock er 100% fri for artifacts. Jeg har endnu ikke haft et eneste nedbrud ved de 1165 mhz på kernen ved den spænding du kunne se i anden post. Kortet responderer fint på spænding og det passer ca. med spænding under maks load er lig med ca. mhz stabil overclock indtil nu.
Jeg kan prøve ved lejlighed at loope Heaven benchmark som plejer at være god til at presse temps også, men furmark holder jeg mig fra, da programmet er blevet frarådet flere gange pga. skader på kort af tidligere generationer. PT håber jeg at kunne få råd til en skærm med 25xx opløsning i stedet for 1920*1080 som min 25" maks kan nu, da jeg ikke udnytter rammængden helt.