Ny router?

Diverse d.  10. marts. 2013, skrevet af per_folmann
Vist: 2011 gange.

per_folmann
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-03-2013 11:00:59
Svar/Indlæg:
176/83
Hej!

Jeg skal ud og have en ny router, og vil lige spørge jer til hjælp, da jeg ikke ved så meget om netværk i dybden.
Ved godt at har været oppe at vende flere gange, har læst mange tråde, men bliver bare mere i tvivl 😕

Behovet er 2 stationære, en bærbar, en tap, 2 smart phones og 1-3 gæste bærbare når knægten har venner med hjem for at game, så har jeg en NAS til backup og mit sonos musik system, det hele køre trådløst,
Jeg er selvfølgelig interesseret i nem opsætning, så høj hastighed som muligt, samt stabilitet for de ca. 600 jeg vil ofre, og håber jeg kan få en god mellemklasse router for det beløb, vil godt kunne "fremtidssikre/opgradere" det lidt, evt. med hurtigere forbindelse, hurtigere donkels og evt. 5 GHZ.

Vi har på nuværende kun 150 mb. Dongles, men opgradere gerne hvis det er en fordel, egentlig køre det okay mht. surf og gaming, men hvis jeg skal flytte store data mængder via det trådløse går det meget langsomt, ved godt at det er helt normalt når jeg nu ikke har det nyeste, det er muligt at smide et kabel på om nødvendigt, på den maskine hvor der sjældent bliver flyttet store mængder.

Vi Skal have en ny udbyder med 12 mb. ( ja ja, ved godt det ikke er meget i jeres verden 😀 )
Jeg har været meget utilfreds med Telia, det er så slemt at de nu vil bryde min 6 mdrs. binding.

Jeg har tidligere haft en D-link DIR-615, men den blev ustabil efter ca. 2 år, så vil ikke have D-Link igen.

Har lige et par spørgsmål:

 Hvilken router vil i anbefale?
 Er det godt med 5 GHZ. Kan det svare sig at opgradere?
 Er der nogen gode sider med test af Router som i vil
anbefale?
 Har kikket lidt på denne her, er den god:


Hilsen

Per




per_folmann
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-03-2013 11:37:54
Svar/Indlæg:
176/83
Hov, link mangler, sorry 🤡

 Har kikket lidt på denne her,
TP-Link TL-WDR4300 N750 Dual-Band Router with Gigabit and USB, er den god:

http://www.edbpriser.dk/router...


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af per_folmann d. 10-03-2013 11:38:57.


per_folmann
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-03-2013 20:25:59
Svar/Indlæg:
176/83
Ingen der kan hjælpe? 😳

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af per_folmann d. 11-03-2013 20:26:11.


hea
 
Superbruger
Tilføjet:
11-03-2013 21:05:48
Svar/Indlæg:
5/0
5 ghz frequens er god vis du er i tæt bebyggelse af 2 grunde 1. der er ikke så mange der bruger det så du nemmer kan få en et område for dig selv 2. 5 ghz rækker ikke så langt så dine naboer forstyrre ikke dit område så nemt

så vil sige kun vis du bor i lejelighed eller kollege kan det rigtig være relevant

personligt vil jeg købe et mærke jeg kendte dlink netgear asus linksys men kender ikke market ret godt :)


per_folmann
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-03-2013 21:37:52
Svar/Indlæg:
176/83
Tak for svar 🙂

Kan godt se det med 5gzh, men er det ikke hurtigere end 2,4?

Jeg kender kun til min gamle D-link, og den Thomson jeg har fra Telia nu, og vil gerne have noget andet :yes:


hea
 
Superbruger
Tilføjet:
20-03-2013 23:09:50
Svar/Indlæg:
5/0
der er måske en teoretisk hastighed forskel, men det er ikke nået man snakker om, uden at havde læst op på det tror jeg 5 ghz er de sidst myg hurtigere, men igen kun teoretisk i praksis er de det samme så længe routeren under støtter n standarten,så vil du få en 150 mbps når du sidder ved siden af den,
nogen router har også 2-4 antenner så de kan bruge flere frequens bund, et lille ester egg til sidste om 1-4 år kommer der en ny standard ac :)

frequens bund
http://da.wikipedia.org/wiki/W...
ieee 802.11 (måden hvordan de snakker på som har betydning for hastigheden)
http://en.wikipedia.org/wiki/I...

sry jeg først for svaret en 14 dage sener XD