-> #14
Altså, igen - min erfaring og viden på området er meget begrænset, men.
Jeg har to (teknisk set, "tre") computere på vores hjemmenetværk, hvor jeg ofte flytter forholdsvist store mængder data imellem (typisk video som jeg har captured på) min laptop som skal over på den stationære.
Til det formål, sætter jeg kabel i laptoppen, finder den stationære (som er en Hackintosh - deraf "tre" computere), smider filerne over i en delt mappe.
Jeg har gjort det samme fra laptoppen, og til Windows-installationen på samme stationære. Resultatet er det samme.
Når den er "lav", dykker den lige hurtigt ned på 90 MB/s. Men som regel ligger overførselshastigheden ret stabilt på ca. 100 MB/s.
Det er dog typisk fra SSD (laptop) til HDD (desktop). Den kan godt hoppe lidt længere op, når det er fra SSD (laptop) til SSD (systemdisk på desktop), ca. 103-105 MB/s.
Derimod, så ligger min NAS ofte (read/write) og cykler rundt på 20-30/15-20 MB/s - men så er det dælme også en god dag.
Jeg læste et sted, hvor de netop testede over netværk, at systemernes diske og håndtering af filsystemerne (eller hva' det nu hedder), havde en stor indvirkning.
Som sagt, så ved jeg ikke så meget om det tekniske. Det eneste jeg ved er, at når jeg pløkker min laptop i ledning (der sidder i switchen, der sidder i en router) og overfører filer, så går det hurtigt. Meget hurtigt 🙂