Hjælp: reset'ede BIOS instillingerne til default, nu kan pc'en ikke starte.

Bundkort / CPU d.  10. marts. 2013, skrevet af bakke94x
Vist: 2737 gange.

bakke94x

Ny Bruger
Tilføjet:
10-03-2013 16:35:31
Svar/Indlæg:
5/2
Hej med jer,

Jeg har en forholdsvis gammel stationær, som i sin tid var noget nær high-end og stadig klarer Battlefield 3 mm. på low-mid. En dag ville den ikke starte op, det fik jeg fixet ved nyt bundkort og nu er den så væk igen på ret mystisk vis (se titel). Her følger en oversigt over betydelig hardware og efterfølgende briefing af problemet.

Bundkort: Puha, kan faktisk ikke finde den præcise model for det nye. Det gamle hed Gigabyte GA-EP35-DS4 og det nye er af samme socket (LGA 775).
CPU: Intel Q9300 (quadcore 2,5 ghz).
Ram: 2 x 2 gb DDR2.
Grafikkort: Nvidia 8800 GTS (512 mb-udgave).

Og fejlen i sig selv:

- Computer startede ikke op. Den tændte og slukkede et halvt sekund efter. Jeg har ingen problemer haft op til dette. Erstattede batteriet, men det ændrede ikke noget.
- Jeg erstatter bundkortet med et brugt, jeg har lånt af en ven. Jeg har hverken navnet på modellen eller en manual. Kender kun chipsettet.
- Computeren starter op med nye bundkort, men jeg får beskeden "No array defined" inden boot. Jeg læser mig til det må have noget at gøre med raid-configuration af harddiske men min ven mente ikke at have haft hans gamle setup i raid, og heller ikke i BIOS-instillingerne kunne jeg finde noget. Dog boot'ede maskinen efter beskeden og i første omgang blev jeg sendt ind i noget Windows 8-repair der ikke virkede.
- Jeg sætter SATA-kablerne fra drev og harddisk i nogle andre SATA-indgange på bundkortet. Hermed får jeg samme besked men denne gang fuldfører Windows 8 en 40 minutters repair, hvorefter jeg nu kan boot'e ind i Windows - dog stadig med "No array defined"-meddelelsen.
...
- Og vupti, her kommer mysteriet. Jeg lader mig irritere af "No array defined"-meddelelsen ved opstart, så jeg går ind i BIOS-instillingerne og reset'er til default. Computeren genstarter og her står jeg så - intet sker. Blæsere og alt kører, men der kommer intet skærmbillede. Normaltvis vil blæserne ro sig ned efter 5-10 sekunder fra opstart, men den her gang kører de fuldt speed indtil jeg bare slukker igen. Drevet reagerer og har prøvet at smække Windows 8-disken i uden held.

Jeg er ikke superskarp på den her slags, håber i har nogle idéer til en løsning. Det er vel 99% sikkert bundkortet og mere specifikt BIOS der er en fejl i? Jeg har fjernet batteriet i 5 sekunder og isat det igen uden held. Endvidere har jeg afkoblet både drev og harddisk fra bundkortet uden held (og samme med grafikkortet).

Kan godt vedhæfte billeder eller video hvis det vil hjælpe.

På forhånd tak. :)

OBS: Hvis nogen ligger inde med et bundkort af samme socket (LGA 775) er jeg nok interesseret. Bor i Hillerød.
wilson

Elitebruger
Tilføjet:
10-03-2013 20:12:28
Svar/Indlæg:
781/21

bakke94x

Ny Bruger
Tilføjet:
10-03-2013 20:15:46
Svar/Indlæg:
5/2
# Wilson

Jeg kan jo ikke komme ind i BIOS, det er det der er mit problem. Såfremt jeg en gang finder en løsning, så jeg igen kan starte min computer, skal jeg prøve. :)

Bonghætte

Elitebruger
Tilføjet:
10-03-2013 20:50:56
Svar/Indlæg:
1271/38
Hvis blæserne ikke 'falder til ro' så kører motherboardet uden opstart af BIOS overhovedet, eller i fejlsikret tilstand (altså hvor intet må overophede) fordi der er et eller andet der ikke virker.

BIOS er det første der initialiseres ved opstart, og normalt vil motherboardet bare give fuld knald til det meste indtil BIOS er startet op (1-2 sekunder), hvorefter den tager over og kører efter de definerede indstillinger.

Hvordan resettede du BIOS?
Har du husket at sætte tingene på plads igen efter reset?
Prøv at køre med én RAM blok, og så lidt udvidelseskort som muligt. Hvis du har onboard grafik, så prøv at tage grafikkortet ud også. Se om den vil.

Angående RAID meddelelsen sagde motherboardet jo bare at der ikke var noget RAID overhovedet. Du skulle bare have været inde i BIOS og slå RAID controlleren fra. ^^

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Bonghætte d. 10-03-2013 20:52:33.

bakke94x

Ny Bruger
Tilføjet:
10-03-2013 21:46:10
Svar/Indlæg:
5/2
Hej igen

Jeg resettede BIOS-instillingerne (vel og mærke inde i BIOS-interfacet) i første omgang dels fordi jeg tænkte det ville fixe RAID controller-beskeden, dels for god orden skyld da bundkortet havde siddet i en anden computer. Det jo et ret harmløst træk og derfor er problemet også lidt mærkeligt.

Efterfølgende kunne computeren ikke starte og dér fjernede og isatte jeg batteriet uden held.

Der er ikke onboard grafikkort desværre, men jeg har ikke testet hver enkel RAM blok. Jeg vender lige tilbage når jeg får prøvet det.

Tak for informationen ellers, det klargjorde lige nogle basale ting for mig, lol. :D

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af bakke94x d. 10-03-2013 21:47:56.