-> #3
Ok. Skal forsøge at skære det ud i pap. Kan godt se, at jeg nok formulerede det lidt kludret 😳
Jeg har min egen computer (den i profilen), hvor jeg har en ekstern boks jeg bruger som dock til SATA-diske (boksen kan sættes til min computer via eSATA).
Så får jeg en computer ind, først en Dell bærbar m. Windows Vista og nu her senere en Medion stationær m. Windows 7.
I begge tilfælde, sidder jeg med en installation (på henholdsvis laptop og desktop) som helst ikke må gå tabt. Det nemmeste for mig, som "supporter" er jo også at reparere installationen, komme ind i Windows (hhv. Vista og 7) og få ryddet op dér.
Jeg har tilfældigvis installationsfilerne til begge dele liggende. Men når jeg starter fra installationsprogrammet (både Vista og 7) siger de, at jeg ikke kan reparere pågældende Windows-installation, da det ikke er samme version (noget ala "den version du forsøger at reparere er nyere end den du har... blah blah".
Så kan jeg tage diskene ud, og sætte i min dock, og kigge lidt på diskene dér. Men jeg kan fortsat ikke komme ind på installationen.
Vista-installationen siger, at der mangler nogle filer (og det bliver den ved med, uanset hvor mange jeg erstatter) og Windows 7-installationen (Medion) går direkte til en splash hvor der bare står "tryk F11 for recovery" - her bliver jeg så mødt med en skærm, der (tilsyneladende) kun vil lade mig lave fuldstændig recovery, men ved at trykke F8 for "avanceret", kan jeg så starte installationsprogrammet... der så crasher og jeg er kommet ligevidt.
Modsat Vista-installationen, hvor de eneste "ikke standard"-programmer var Chrome, WinRAR og Office, gik jeg direkte til at lave en backup (dokumenter, billeder, download, etc.) køre en frisk installation og så lægge dokumenterne tilbage og i det mindste kunne installere Chrome og WinRAR.
Windows 7 installationen, altså den stationære Medion, er dog lidt mere kritisk, og som før nævnt, skulle der ligge nogle specielle programmer på den.
Nu er der så et par ting der gør, at jeg ikke umiddelbart tør lave recovery.
For det første, er der kun tre mapper på C-drevet.
- Bruger
- AppsData (skjult)
- Windows
Det er ikke just hvad jeg ville forvente, og jeg ved reelt heller ikke hvor meget computeren er fucked (hvad ejerne har gjort inden jeg fik den) eller hvor meget Medion har ændret i standardinstallationen. Alene det, at der ikke er en "programmer"-mappe, studser jeg lidt over.
For at gøre en i forvejen lang forklaring endnu længere:
- derfor tænkte jeg, om man kunne lure hvilken version af Windows der ligger på en ekstern disk (altså forstået som non-boot drev).
Er det boot-drevet, kan man bare starte winver, men det fungerer ikke via non-boot drev.
Problemet er ikke vildt stor. Jeg har en tom harddisk liggende og kan så se hvad Medions recovery-tool gør ved dén, før jeg piller ved systemdisken der sad i [Medion] computeren. Så er jeg på den sikre side under alle omstændigheder.