Case mod af P180 mini med vand

Case-modding d.  15. marts. 2013, skrevet af Vognen
Vist: 5101 gange.

Vognen
 
Overclocker
Tilføjet:
15-03-2013 09:05:14
Svar/Indlæg:
411/38
Hejsa folkens. Jeg havde egentlig lovet mig selv, at jeg ville vente med at oprette den her tråd til jeg var færdig med at samle det hele, men jeg kunne simpelthen ikke vente så nu kommer første opdatering 😲

Som overskriften siger er det et Antec P180 mini der bliver moddet på. Jeg har tidligere malet kabinettet og skåret et vindue i, det har jeg også en masse billeder af, og i den her omgang valgte jeg at kaste mig ud i et mod med vand. Kabinettet er ikke født med ret meget plads, så min oprindelige tanke var faktisk bare at installere en 240 mm rad og måske en 120 mm på bagblæseren, men efter at have set Tahiti's tråd inde på OCTD besluttede jeg mig for at jeg skulle prøve det samme



Det er også den første gang jeg prøver vandkøling af, og det er noget jeg har tænkt længe over at prøve. Jeg har læst utallige artikler på nettet, og også skrevet lidt på overclockers.com, men jo mere jeg læste, jo mere skræmt blev jeg. Ikke fordi jeg var bange for at det ville ødelægge mit hardware, men simpelthen fordi der var for mange spørgsmål jeg ikke kunne få svar på(dem inde på overclockers.com er pikhoveder der oftest svarer dine spørgsmål med "LOL U NOT HAF RED ALL 6 MONTHS POSTS ROFL LOL WE NO HELP U!!!"). Nu valgte jeg til sidst at tage springet, og så må det briste eller bære.

Lidt om min computer:
Antec P180 Mini kabinet
Point of View Black Diamond 500w PSU
Asus P7P55-m motherboard
Intel i7-860 processor
Kingston ValueRAM, 8 gb @ 1333 mhz
Crucial M4 128 gb SSD
En eller anden 500 gb WD 3,5' harddisk

De ting jeg gerne vil have smidt i nu:
3 x Gentle Typhoon AP-15, 1850 RPM
En Alphacool NexXxoS XT45 360 rad
XPSC RayStorm cpu køler
eVGA GTX 680 SC+ m. kølerblok
En fancontroller af en art
Hvis økonomien tillader det, en 2,5' lagringsdisk i stedet for den store(ligger I inde med nogen til billige penge, så sig endelig til 🙂)

Jeg vil opdatere hvad der sker i projektet i enkelte posts, så når det hele står klart kan jeg smide billeder ind i den her post uden at skulle lave alt for meget om

Det var alt til den her post, og lad os komme i gang med det spændende, altså ombygningen
-Thomas


Projektet er nu færdigt, og her er lidt billeder af det hele:











Tråden blev redigeret 5 gange, sidst af Vognen d. 21-03-2013 23:21:00.
Vognen
 
Overclocker
Tilføjet:
15-03-2013 09:29:29
Svar/Indlæg:
411/38
Første opdatering:
I går, 14-03-13, kom de sidste dele til mit kabinet. Der var en pakke fra Aquatuning.de med godt med habengut(og vingummibamser) og den flinke postdame kom med en pakke fra MisterNiceHands! med den pumpe jeg havde købt af ham. Andre brugere der har solgt mig gode ting er Stump1221, det lækre grafikkort, og Haldrup inde fra hol.dk, et reservoir til DDC pumper + slange og fittings. I onsdags kom der desuden en pakke fra coolgamers med lidt vinkelfittings og kølervæske. Jeg havde sørget for at låne en dremel af en jeg læser sammen med, og derudover havde jeg bevæbnet mig med en vinkelsliber og en boremaskine med fuldt batteri, så nu var jeg klar 🙂

Jeg startede med at afmontere alle indvendige dele + det udvendige så kun skelettet af kabinettet stod tilbage. Jeg lavede et par grove streger med en markeringspen og gik i gang med vinkelsliberen. Efter nogen tids skæring fik jeg hul igennem, og nu skulle der bare skæres fint til. Til det brugte jeg den dremel jeg havde lånt, og det gik også nogenlunde smertefrit. Slutteligt blev det hele slebet af, så man ikke skærer sig i tide og utide.
Resultatet ses her



Nå, men der kan jo ikke monteres mange blæsere i det der, så jeg havde også købt et blæsergitter til montering af de tre 120 mm blæsere.



Gitteret kom rimelig hurtigt på, men her stødte jeg på det problem jeg havde frygtet ville opstå; fronten ville ikke lukke fordi gitteret var for tykt + de skruer der holdt gitteret på plads stak for meget ud. 😐 Igen Challenge Accepted! Jeg gik i krig med min dremel på plastikken, og den tabte ... STORT! Det tog meget tid, og mange skæringer inden det hele var på plads, og som gratis bonus til mig, var de klips der skulle holde fronten på plads nu blevet så trætte, at de ikke længere duede. Det blev ordnet med et par skruer fra indvendig side, og til sidst kunne jeg endelig nyde mit arbejde.



Og lige et med side på



Planen for pumpe + reservoir er at det skal sidde mellem motherboard, rad og grafikkort. Det vil forhåbentligt få det til at virke som "hjertet i kabinettet", hvilket det jo også lidt er. Harddisk(ene) skal monteres bag på bagpladen, så de ikke er til at se. Jeg overvejer også at korte min PSU af. Den alligevel skal skiftes ud næste gang jeg skal have nyt hardware, da den er presset max som det er

Jeg får ikke lavet noget på den i dag, så I må vente til lørdag med en opdatering 🤣

Håber I vil følge med
-Thomas


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Vognen d. 15-03-2013 09:30:57.


crankyrabbit
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-03-2013 09:56:04
Svar/Indlæg:
7765/230
nice.


Brander9400
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-03-2013 10:24:49
Svar/Indlæg:
2231/97
Ser godt ud indtil videre.. 🙂


BiRdX
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-03-2013 10:27:25
Svar/Indlæg:
302/71
Mere mere mere :D

Ser godt ud so far :D


Ferns
 
Korrekturlæser
Tilføjet:
15-03-2013 11:10:35
Svar/Indlæg:
1442/81
Ja, for dælen! lad os se noget mere.


Tahiti
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-03-2013 20:54:43
Svar/Indlæg:
2676/147
Ser godt ud Thomas - og rigtig glad for at kunne have inspireret :)

Fedt at du løste det med fronten, for det havde jeg også lidt bøvl med 😳

Jeg valgte istedet at skære i min grill, da jeg havde luret at de plastik fætre der var i vejen, hvis jeg skar i plastiken :) hehe

Men, rigtig fedt, glæder mig bestemt til at se mere imorgen! :)


hamderD
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-03-2013 12:47:09
Svar/Indlæg:
7263/260
Det ser rigtig godt ud - glæder mig helt bestemt til at se mere 🙂.


Vognen
 
Overclocker
Tilføjet:
16-03-2013 18:43:18
Svar/Indlæg:
411/38
Hejsa folkens! Her kommer dagens første opdatering, jeps der kommer hele to i dag. Jeg har nu fået samlet systemet og fået smidt alle komponenterne i i dag.

Nå, men jeg kunne jo ikke helt lade være med at arbejde lidt i går, så jeg fik lavet den hylde min pumpe og reservoir skal stå på.



Dagens plan var at få skåret de sidste ting ud af kabinettet, boret huller til pumpehylden og få tjekket layoutet på det hele.

Jeg har besluttet mig for at alle kabler skal kunne føres under pladen midt i kabinettet, så vidt som muligt, så der ikke er noget grimt at se på. Derfor var jeg nødt til at skære lidt i den for at få plads til USB, start, reset, lyd osv. Det endte med at se sådan her ud



Her er et billede af hvor pumpehylden kommer til at sidde, jeg glemte at tage et efter jeg havde boret ud



Med alle tingene boret/skåret ud var det tid til at tjekke layoutet af det hele. Ville ideerne i mit hoved blive ført ud i virkeligheden, eller ville jeg ende med en gang juks der kunne smides lige ud i skralderen?

Tja... Bedøm selv. Jeg er blevet ret godt tilfreds med resultatet 🙂





Det sidste I nu skal forestille jer er en blå væske der er UV reaktiv og et par UV katoder der lyser det hele op. Forhåbentligt kommer der billeder af det senere 😉

Det var alt i denne her opdatering. Jeg regner med at smide en op senere når jeg har fået kørt noget væske igennem.

P.S: Slangeklips eller strips? Jeg har begge dele, men kan ikke finde ud af hvad der er bedst.

-Thomas


Tahiti
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-03-2013 20:35:58
Svar/Indlæg:
2676/147
Strips imo.

His du har mod på det, så ser det bare federe ud :D


Vognen
 
Overclocker
Tilføjet:
16-03-2013 21:34:30
Svar/Indlæg:
411/38
Nå, der kommer desværre ikke nogen 2. opdatering i aften. Et af mine 90 graders stykker er utætte og lækker. Det er pænt træls!


Tahiti
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-03-2013 23:19:08
Svar/Indlæg:
2676/147
Det sker, men det gør det jo ikke bedre :)

Vi venter UTÅLMODIGT til imorgen så! :D


gabbo
 
Superbruger
Tilføjet:
16-03-2013 23:38:03
Svar/Indlæg:
392/41
Nok måske forsent nu, men det vil se rigtig fedt ud med push on fittings, men ellers ser det godt ud 🙂


BiRdX
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-03-2013 02:13:26
Svar/Indlæg:
302/71
Lige et spørgsmål, som alle gerne må svare på :D

Når man bruger sådan et custom vandkøling, samler man det så først, og fylder væske i bagefter, hvordan er fremgangsmåden for dette?


Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
17-03-2013 10:30:43
Svar/Indlæg:
4981/47
Har åbnet #0 samt dine andre indlæg her med indhold 🙂

Mere hvis du vil holde det samlet i #0 løbende.

Ser godt ud ellers, men farven (den blå) er ikke mig ihvertfald, men sådan er vi forskellige nu engang jo 🙂


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Cocio21 d. 17-03-2013 10:31:26.


Vognen
 
Overclocker
Tilføjet:
17-03-2013 11:38:41
Svar/Indlæg:
411/38
Nå, men min ene 90 graders fitting er defekt. Jeg får en ny af CoolGamers kvit og frit, men den bliver først sendt i morgen. Det vil sige at systemet bliver ikke færdiggjort før tirsdag. Det var lidt et anti-klimaks når alt det andet ellers har gået så godt. Men intet er så skidt at det ikke er godt for noget. 🙂 Nu har jeg nemlig masser af tid til at ordne UV-rør, kabelføring og lignende, så det bare spiller max når jeg engang er færdig.

#12 Det var faktisk det jeg aller helst ville have gjort 🙂 Men push on koster jo en del mere, og jeg har allerede sprængt mit budget med en pæn sum penge. 😛 Derudover synes jeg ikke at det ser så slemt ud med de fittings jeg har købt(de var også brugte, så det er endnu et +)

#13 Jeg har fundet svar på alle mine spørgsmål omkring samling/dræning/fyldning i den her post: http://www.overclockers.com/be... men for lige at give dig et hurtigt svar, så ja. Man samler systemet først, tjekker det hele ser forsvarligt ud og så fylder man vand på. Når vandet så er i systemet lader man det køre lidt tid for at tjekke for utætheder. Det er her mit er gået galt 😀

#14 Mange tak for det. Jeg vidste ikke at ens posts blev låst for redigering efter en bestemt tid. Og tak for de rosende ord om layoutet. Det er jeg også selv blevet meget tilfreds med(Det er overraskende meget jeg har fået klemt sammen på så lidt plads). Som du siger med farven, så er vi jo alle forskellige og blå er bare min yndlingsfarve. 🤣 Men jeg må indrømme jeg også er lidt hooked på at prøve et grønt eller orange design af på et tidspunkt. Hvad farve ville du vælge?

Jeg laver måske en lille opdatering i dag hvis jeg føler mit kabelværk går tilfredsstillende, ellers må I vente til mandag/tirsdag

-Thomas


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Vognen d. 17-03-2013 11:40:03.


Cocio21
 
Moderator
Tilføjet:
17-03-2013 12:36:05
Svar/Indlæg:
4981/47
#15

Så lidt.

Grønt er nok mere i min boldgade 😉 Det sagt kan orange også fås i nogen fede nuancer 🙂


Vognen
 
Overclocker
Tilføjet:
19-03-2013 18:12:07
Svar/Indlæg:
411/38
Så blev det endelig tirsdag. Dagen hvor jeg regnede med det hele skulle samles og komme op og køre. Den 90 graders fitting der skulle komme med posten i dag kom dog ikke. Jeg besluttede mig for(mest fordi jeg kun har en bærbar der bedst egner sig til kontorbrug) alligevel at samle systemet. Jeg lavede en lille ændring i det hele og fik det samlet og fyldt væske på



Leak-testen gik fint og den fik lov til at køre 3 timer uden der var noget væske der løb ud og på det tidspunkt var nok af boblerne forsvundet.
Her er i øvrigt et billede med lys på



Nå, men så var der jo egentligt ikke andet tilbage end at få HD, PSU og kabler proppet ind, og damn... Mit næste køb bliver næsten helt sikkert en modulær PSU. Det kaos der er i bunden af min maskine er ikke til at holde ud



Jeg fik smækket siderne på og ville boote op, men...

Computeren frøs inden jeg kunne foretage mig noget! Det har sidenhen vist sig, takket være bekræftigelse af andre herinde, at min mistanke om at min PSU ikke leverer nok juice var rigtig. Så lige P.T står der en rigtig flot computer, helt klar til at køre på mit skrivebord, men jeg kan ikke starte den. 😢

Nu må vi se hvad dagene bringer, ellers må jeg vente til den første med at få liv i dyret, og det vil trods alt være lidt træls

-Thomas


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Vognen d. 19-03-2013 18:57:40.


Hakan1986
 
Overclocker
Tilføjet:
19-03-2013 18:52:02
Svar/Indlæg:
424/11
Tror det strømmen til grafikkort, der er problemet 😕 . Hvor mange PCI-E 6/8 pins stik har du på din psu (og GFX)?
Fandt ud af din PSU har 2 +12v linjer, hvoraf de max. kan levere hhv. 16A (192W)og 17A (204W)...


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Hakan1986 d. 19-03-2013 18:52:54.


Vognen
 
Overclocker
Tilføjet:
19-03-2013 18:56:51
Svar/Indlæg:
411/38
De to linjer kan desværre dårligt nok levere til mit kort alene hvis det er spidsbelastet 🤣 Og oven i købet kommer så en processor, en 18 W pumpe og lidt andet. Men hvad pokker.. Nu har jeg i det mindste en lovlig undskyldning for at købe mig en lækker, forhåbentlig modulær, PSU


Stump1221
 
Nørd
Tilføjet:
19-03-2013 21:39:43
Svar/Indlæg:
264/8
Hehe, ja gtx 680 har et tdp på 190W :) så man er hurtigt oppe på de 300 - 400W.. Og så leverer psu'en jo under 80 % af de 500W :)

Det ser sgu godt ud Thomas! Kan du smide et billede op af fronten, færdigmonteret? Syntes det er ret fedt! Er det et bitspower gitter eller hvad er det ? :)


Vognen
 
Overclocker
Tilføjet:
19-03-2013 22:45:18
Svar/Indlæg:
411/38
Det var også det jeg fandt ud af. Desværre på den hårde måde, men sådan er det jo 🙂

Mange tak. Jeg er også selv blevet rigtig tilfreds med projektet. Nu vil jeg bare gerne have det op og køre så jeg kan få prøvet af om det var besværet værd

Det er faktisk en Phobya af den her slags http://www.aquatuning.de/produ... og grunden til det lige blev den, er at den simpelthen bare var den billigste 🤣

Men her er et par billeder af fronten og hvordan den ser ud med gitteret på. Når plastikken er skruet på kan man faktisk ikke se det.







Stump1221
 
Nørd
Tilføjet:
19-03-2013 23:03:33
Svar/Indlæg:
264/8
Det ser da super godt ud :)

kunne godt være lidt bekymret over luft modstanden ved det yderste "skjold" men det kan du nemt høre, hvis det er et problem :) og se på temperaturerne ;)

Bruger selv de samme blæsere, de er super gode, men de kan nu godt høres når de kører 100%.. For det meste kører jeg mine ved 45% cirka, og der er de stort set lydløse :)
men det er så også med en 360mm + en 240mm


Vognen
 
Overclocker
Tilføjet:
19-03-2013 23:12:50
Svar/Indlæg:
411/38
Ja, det har jeg også tænkt på, men så er det jo bare at åbne lågen 🙂
Du har helt ret i blæserne kan høres. Det er også derfor jeg leder efter en fan controller, men jeg tror så småt jeg er ved at have besluttet mig. Du har også oc'et dit setup + du har en noget varmere CPU end mig 😉 Iflg. hvad jeg har læst mig frem til burde den radiator + de blæsere sagtens kunne holde et setup som mit køligt med ~1200 rpm på de blæsere


Vognen
 
Overclocker
Tilføjet:
21-03-2013 22:48:53
Svar/Indlæg:
411/38
Hejsa folkens! Her er min sidste update. Jeg har fået samlet min computer, fået ny strømforsyning og nu spiller det hele bare. Det eneste der mangler nu er småting som jeg ikke betragter for en væsentlig del af moddet, jeg skal nok poste lidt billeder af hvad det er når jeg engang får det lavet, men jeg betragter nu mit case-mod som færdigt 🙂

I dag kom den nye strømforsyning. Valget faldt på en XFX 750 W Semi-modulær af den her slags: http://www.jonnyguru.com/modul...

Et fint billede af pakken



Nu var der egentlig kun tilbage at samle det hele og få sat det til, så her er lidt billeder





Oooog efter mørket faldt på kunne jeg få et par "scene" billeder af mit gaming hjørne :)







Det var det for denne gang. Jeg håber I synes det har været halvt så sjovt at følge med i, som jeg har synes det har være at lave det 😀

P.S: Det er sjovt så meget mit kabinet har ændret sig siden jeg købte det 🙂



Tahiti
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-03-2013 15:20:33
Svar/Indlæg:
2676/147
Det ser sq godt ud.
Håber du er lige så tilfreds med den tripple i fronten som jeg er. Synes det har været fedt at lave noget som ikke alle andre har :)

Og ens temp er også lidt lavere med sådan en fremfor en 240 som så mange andre har valgt at smide i.

Så er det jo bare tilbage til tegnebrættet, og tænke nye planer til det næste mod ;)