Jeg har desværre glemt modelnummeret, men har en idé om, at det var noget alá CG-3000/3100 - den så i hvert fald sådan ud (link: http://www.netgear.com/service... ).
Det er så for nylig gået op for mig, hvor vigtigt det har været for mig, at kunne tilgå eks. vores NAS via LAN. Selvom 100 Mbit burde være nok til de flestes behov, så er vores overførselshastighed (som ikke var prangende i forvejen) gået ned på 5-7 MB/s. Det er både over LAN og WiFi 😐
Jeg ville derfor høre, om der var eventuelle anbefalinger, som lå inden for ovenstående beskrivelse - måske i prislejet kr. 500-1.000,- ? 🙂
jeg har lige købt en tp-link wdr 4300, kan varmt anbefales (den kan gigabit til WAN 😲 ). En wdr3600 skulle være lige så god, bare minus en antenne, dog opnår den samme hastighed over wlan, men 100 kr billigere... Ellers køb en billig switch og smid foran ? det koster kun 150 kr for en 5-portes gb switch...
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Swayde d. 15-03-2013 21:04:06.
#2 nope. En switch kører højest mulig hastighed på hver port. En hub kører samme hastighed på alle porte (og broadcaster al trafik). hvis du feks har: computer1 -> switch computer2 -> switch computer3-> switch og switch -> router ->internet. Så kan hver port køre forskellig hastighed. Switchen vil automatisk vælge den hurtigste (medmindre man har fancy switche) Hvis computer 1&2 er GB så vil de kunne overføre ca 125MB/s full-duplex imellem hinanden. Er computer 3 100 Mb/s vil den kunne overføre 12.5 MB/s i alt(full eller half duplex). Er routeren kun 10 Mb/s så kan computerne kun overføre 1.25MB/s tilsammen (igennem routeren til den anden side). Analogien med rør virker meget godt, computer 1 & 2 har samme kapacitet, computer 3 har 1/10 og routeren har 1/100.
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Swayde d. 15-03-2013 21:41:01.
Jamen, så smækker jeg da bare switchen på igen, og krydser fingre 🙂
Hvis jeg har forstået dig ret: Internet -> Router -> Switch -> Computer1/Computer2/NAS/Etc.
Eftersom jeg ikke har det store behov for båndbredde på eks. streaming (AppleTV og PS3), kan jeg smække de enheder direkte i routeren.
Mine computere, hvor jeg ofte udveksler data samt NAS'en, smækker jeg på switchen. Så snakker disse enheder med Gb, med mindre de skal "ud af huset" eller til AppleTV/PS3 - hvor 100 Mbps er alt rigeligt hvad angår båndbredde.
Egentlig sjovt, at jeg ikke har tænkt over det før. Kan faktisk ikke huske hvordan det sad i den gamle Yousee-router. Men jeg har tidligere kunne overføre med ca. 100 MB/s
#0 Enheder som er i samme IP-segment/subnet kommunikere på den mest direkte måde. Så hvis du kobler alt dit grej til en Gigabit switch, vil alle 1Gbit enheder kommunikere 1Gbit. Hvis en 100mbit og 1Gbit enhed skal snakke sammen, vil de køre 100Mbit, da det er laveste fælles nævner.
#4 lige præcis #5 man kan også have forskellige subnets på éen switch, det er ikke noget problem, men så er der bare ikke så meget fidus ved at have et subnet 😛 (det er selvfølgelig bad practice) se feks. http://serverfault.com/questio... trafikken skal så om routeren for at komme fra subnet til subnet EDIT: mit tastatur er løbet tør for stave-væske :/
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Swayde d. 15-03-2013 23:46:53.
Jeg retter lige en tak til #3, Swayde. Fulgte hans råd, og har sat NAS, stationær samt en ekstra ledning til den bærbare på Gb-switchen, og ydelsen sprang fra 6.5 MB/s til 30-40 MB/s (NAS). Har dog ikke testet mellem de to computere (stationær og bærbar) endnu, men jeg regner med at se overførselshastigheder på +100 MB/s igen 🙂
Tak for hjælpen, især fordi jeg ikke skulle ud og bruge yderligere moneter (da jeg/vi er ret glade for vores WNR2200) ❤
Hvis din bærbare ikke er kablet til nettet får du ikke Gbit-hastighed. 🙂
Jeg har haft en hub der kørte højest mulige hastighed på alle porte (Det var en 10/100 Mbit hub). Den samlede alle 10 Mbit forbindelser i et segment og alle 100 Mbit i et andet segment og bridgede mellem dem. Den kunne endda gøre operationen over en stak på 4 stk identiske 8-port hubs. :yes:
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af McCleod d. 31-03-2013 07:18:08.