Når fantasien overgår virkeligheden (som "IT-supporter")

Hyggehjørnet d.  17. marts. 2013, skrevet af NoNig
Vist: 5027 gange.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
17-03-2013 09:08:15
Svar/Indlæg:
23132/740
Hey all

En lille historie, fra den virkelige Verden - om hvordan TV-serier kan ødelægge det for folk som os.

Fik en computer ind, for et års tid siden, der kørte mildest talt elendigt. Faktisk, så fungerede den slet ikke.

Jeg får computeren overbragt (af et kvindeligt bekendtskab), med følgende beskrivelse (ca.):

"Ja. Den kører jo ikke så godt. Den lukker ned konstant, blæseren kører for fulde gardiner, nogle gange efter en halv- til en hel time, nogle gange efter et minut. Når den så starter op, siger en alt muligt. Jeg har prøvet at køre sådan noget reparation, men når jeg kommer ind, er der ingenting, og mine programmer fungerer ikke. [Navn] sagde, at du var god til computere, så tænkte om ikke du kunne kigge lidt på den?"

Umiddelbart, så var der flere ting i den beskrivelse der fangede min opmærksomhed. Først og fremmest delen med, at den lukkede ned af sig selv. Jeg tænkte først på varme. Men at der skulle være et interval på ca. en time virkede usandsynligt. Måske den var gået ned efter eks. en time, og hun forsøgte at åbne den igen, så den var lukket ned det med samme.
Uanset hvad, var det ikke godt for computeren.

Da hun så siger, at hun har forsøgt at køre noget "reparation", tænker jeg med det samme "recovery" - hvormed det også ville give mening at hendes ting var forsvundet.

Heldigvis havde hun backup af sin musik og billeder på en ekstern harddisk. Men det var ikke grundet rettidig omhu, det var simpel paranoia om, at - som hun sagde "når man ser TV, kan de jo altid hacke computeren". Hendes logik var derfor, at når harddisken sad "udenfor" computeren, kunne den ikke hackes.

... mjaeh 😐

Anywho 🙂

Jeg sagde til hende, at jeg nok skulle kigge på den, men at det nok ville tage en weekends tid før jeg kunne sige noget fornuftigt om hvad der var i vejen.

Hun kigger på mig, kigger på computeren, kigger på mig, kigger på computeren, tager en dyb indånding og siger: "Men. Jeg troede, at du kunne finde ud af sådan noget."

Lidt overrasket siger jeg til hende "mjaeh... altså. Hva' mener du? Man kan jo ikke bare sådan kigge på en computer og finde ud af hvad der er i vejen i løbet af 30 sekunder. Altså, jo. Måske hvis den er blevet smadret med en hammer, kan man sige 'den ligner noget der er blevet smadret med en hammer' - men derudover, så tager det gerne lidt tid. Også at fikse den 🙂"

Hun holder en lille kunstpause og siger:

"Det gør det da ikke på CSI!"

... ja ok, truntenlil. Men nu er jeg hverken en TV-serie med et millionbudget, der gør brug af montage-klip *IRL*, eller i besiddelse af alle programmer og værktøjer til den slags. Recovery-programmer tager nu en gang den tid recovery-programmer gør, og hvis du har kørt gendannelse flere gange, bliver opgaven bare desto mere kompliceret.

Jeg siger til hende: "Desværre. Så tager den slags lidt mere tid i virkeligheden. På TV har man ikke flere timer til at vise en statusbar, som langsomt kører frem. Så ville folk jo hurtigt zappe væk."

Hun ser mistroisk på mig, med store øjne og siger:
"Du kunne jo bare sige til, hvis du ikke kan finde ud af det, i stedet for at finde på!"

... hun fik lov til at gå igen, med sin computer 😴
AliasGus

Elitebruger
Tilføjet:
17-03-2013 09:14:52
Svar/Indlæg:
1300/30
Haha :D Hvor er vores verden os meget misforstået til tider.

Laver selv meget com for familie og venner, og nu engang sjovt at høre alle deres teorier omkring det.

Men den der var nok én af de bedre. :) Iøvrigt vildt utaknemmeligt af hende!

jønner

Elitebruger
Tilføjet:
17-03-2013 09:25:56
Svar/Indlæg:
1082/13
🤣

Prebbish

Superbruger
Tilføjet:
17-03-2013 09:34:07
Svar/Indlæg:
648/5
Omg... Det er ikke nemt at hjælpe den slags mennesker 🤣

Pvt.P.Nutz

Elitebruger
Tilføjet:
17-03-2013 09:49:47
Svar/Indlæg:
5224/222
Hun lyder som en super intelligent dame... nice 🤣

krikke

Elitebruger
Tilføjet:
17-03-2013 10:11:00
Svar/Indlæg:
2335/16
Det er da lidt skræmmende,når folk tror at alt hvad de ser på tv er virkelighed 😲

Splat-

Elitebruger
Tilføjet:
17-03-2013 10:12:39
Svar/Indlæg:
437/7
lol..

kender det alt for godt, man skal finde sig i meget for at være hjælpsom

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Splat- d. 17-03-2013 10:13:27.

Cocio21

Moderator
Tilføjet:
17-03-2013 10:26:58
Svar/Indlæg:
4983/48
"Det gør det da ikke på CSI!" 🤣

Hun er vist bedre stillet med en proff til 300-600.- i timen efter min mening 😲

Eller bare en ny Pc, det går jo endnu hurtigere 😛

Pizzadude

Redaktør
Tilføjet:
17-03-2013 10:55:10
Svar/Indlæg:
5363/442
Findes den slags mennesker virkelig in real life, troede kun den slags eksisterede på reality TV. 🤣

gaming-king

Superbruger
Tilføjet:
17-03-2013 11:11:51
Svar/Indlæg:
1001/5
Jeg tyder normalt ALDRIG til vold.. men jeg får seriøst lyst til at give hende et lap over hovedet. Jesus! Hvor dum har man lov til, at være!?!

kvist1992

Elitebruger
Tilføjet:
17-03-2013 11:39:20
Svar/Indlæg:
3565/372
Nice story! 🙂

Oplevede selv nogen lignende med en ældre herre jeg var ude ved sidste år. Han undrede sig over, at tastaturet ikke virkede, og at maskinen derudover var ganske langsom. For det første var tastaturet ikke sat i, hvilket han heller ikke mente var nødvendigt, da den slags jo "burde" være trådløst. Det med den var langsom, skyldes at han havde tabt en kop kaffe ned i den, fra toppen af. Det havde sat sig i CPU blæseren, der var stoppet med at virke, og så bliver maskinen varm og langsom.

Der findes et hav af sjove folk derude! Men #0s var en af de bedre! 😲

p0Pe

Elitebruger
Tilføjet:
17-03-2013 11:54:22
Svar/Indlæg:
3100/53

E2X

Elitebruger
Tilføjet:
17-03-2013 12:02:05
Svar/Indlæg:
4018/217
Oh my good 😲 🤣 😢

Sikke en blank dame, forhåbentligt kender du hende ikke personligt.

Bliver lige nød til at dele nogen af mine egne tanker og erfaringer når det kommer til at rende rundt og ordne computer stuff:

Jeg syntes det er sjovt, lige så snart at fremmede eller folk jeg kun har mødt en gang eller to høre at jeg er god til computer, så nærmest forventer de at jeg lige bruger 3-4 timer af min søndag på at fixe deres computer gratis.

Altså come on hvad forventer folk? At jeg intet andet har at foretage mig eller at jeg faktisk syntes at det er verdens bedste fornøjelse at fjerne virus og installere windows.

Det samme gælder for familien og vennerne. Altså ment på den måde at det er helt fint at hjælpe sine venner og familie, men at jeg ikke er en 24/7 hotline. Eller at folk decideret skider på min tid og mit arbejde ved som det første at deaktiveret det virusprogram jeg har lagt ind fordi at et eller andet inficeret program ikke virer og så forvente at jeg vil komme en uge eller en måned senere og bruge endnu 3-4 timer af min søndag på at gøre det hele om.

Derfor er jeg begyndt at lade være med at hjælpe folk omkring mig mere end en gang med computer stuff hvis de ikke har gjort noget for mig. Det gælder både for familie og venner. Og jeg gider på igen måde at hjælpe folk jeg ikke kender jo mindre det kan gøres på øjeblik. Desværre har mange i min omgangskreds samt familien været meget uforstående på en ret tarvelig måde.

Jeg ved godt det jeg lige har skrevet kan lyde lidt tarveligt eller egocentreret men hva fanden det er altså vigtigt at tænke på sig selv en gang imellem og spørge sig selv om der er noget som man hellere vil eller om der er noget vigtigere eller sjovere som foregår i samme tidsrum eller om man mangler at gøre noget for sig selv. Det er nemlig meget nemt at glemme sine egne problemer og gøremål ved at begrave sig i andres problemer og gøremål.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af E2X d. 17-03-2013 12:06:02.

whoa

Overclocker
Tilføjet:
17-03-2013 12:08:16
Svar/Indlæg:
428/18
Haha hvor sjovt :D CSI BABY!!

Men ja, jeg er som #12 også stoppet stortset med at hjælpe folk, har sku haft kammeraters kæresters lillesøskende der har ringet om jeg kunne hjælpe dem osv! xD og når det åbenbart skal foregå over tlf og de ikke ved hvad en start menu osv er.. for satan..

Havde også en kammerat der spurgte for noget tid siden om jeg ville kigge på hans bærbar.. så sagde jeg jo du kan bare komme op med den (vi bor 30km fra hinanden) eller jeg kan hente den når jeg lige er i aalborg..
Han mente så han skulle være der samtidig hvor jeg så også kom med den forklaring at skal jeg lave den, så er det noget jeg gør når jeg lige har tiden, og mange af tingene tager jo tid at køre igennem.. det kunne han så ikke "acceptere" så gad jeg sku ikke hjælpe.. folk kan være utroligt utaknemmelige specielt når man tænker på de får det gratis..

E2X

Elitebruger
Tilføjet:
17-03-2013 12:18:41
Svar/Indlæg:
4018/217
#13 Lige netop! De fleste kender sikkert også når der er nogen der ringer som man ikke har snakket med i 3-4år hvor de første par minutter af samtalen starter med smalltalk og gamle dage, hvorefter samtalen pludselig tager drejningen hen på, "hov forresten jeg har det her problem som du ikke lige kan hjælpe mig med" eller den direkte med "hvordan fjerner man en virus".

Det værste er at jeg hopper direkte i den hver gang. Altså ment som at jeg tror at de ringer fordi de faktisk vil mig noget og ikke kun vil have min hjælp. Det er i hvert fald ikke nemt at være godtroende.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af E2X d. 17-03-2013 12:20:37.

speed

Elitebruger
Tilføjet:
17-03-2013 12:42:22
Svar/Indlæg:
786/83

Mod tåber kæmper selv guder forgæves...

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
17-03-2013 12:55:41
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #15

Har da også overvejet at skifte mellemnavnet ud, så jeg kunne kalde mig "Allan Prometheus Meineche" 😛

-> Alle

Og, som flere af jer også tilkendegiver, så er hun desværre ikke et enkeltstående tilfælde. De fleste har dog forståelse for, at det nok tager tid og langt de fleste er også ret ydmyge over for det faktum, at de har gjort noget ved computeren og de aner ikke hvad.

Det ændrer dog ikke på, at vi er nogle - især på/i dette forum - som kender en Scumbag Steve/Stacy eller to 😐

Tahiti

Elitebruger
Tilføjet:
17-03-2013 13:15:27
Svar/Indlæg:
2676/147

Det var da fantastisk! :) Havde også bedt hende om at pakke sne ting og smutte.

Helt enig.

Jeg er også stoppet med at hjælpe folk, venner og familie.
De regner hele tiden med at det er gratis, da det jo bare lige er en pc - i deres øjne er det nemlig IKKE det samme som en mekaniker, som de med glæde betaler 200 kr. sort i timen. Og så vil de have råd til tv/medie center, pc, laptops osv, og når man så endelig møder dem igen, så har de snakket med en eller anden gut, som anbefalede den der fujitu i bilka, og den skulle bare være rigtig god .... Se, så stopper jeg sq med at hjælpe folk.

Yup, kender dem godt. Man kan heldigvis altid sige; nej, det har jeg ikke leget med i flere år nu, eller; Var det bare det du ville? Det skal nok få de fleste ud af røret igen :)

Men, vi nørder er nok bare nogle, som folk de tror de kan vade henover.... No more I say! :D

speed

Elitebruger
Tilføjet:
17-03-2013 13:20:20
Svar/Indlæg:
786/83
Det er jo fuldstændig grotesk, at hun nærmest nedgør dig, fordi du ikke blot ved at stikke en finger i vejret kan fikse maskinen

Her gik man lige og troede, at du var Allan Prometheus Meineche. 😀

Shadowhunter

Elitebruger
Tilføjet:
17-03-2013 16:11:48
Svar/Indlæg:
5474/39
sjove de kvinder til tider.
Jeg tror havde tabt kæben i gulvet, hvis en kvinde havde sagt noget med CSI.
Jeg havde nok lige spurgt hende ad om hun ved hvad land lever i.

Klump

Elitebruger
Tilføjet:
17-03-2013 16:19:09
Svar/Indlæg:
447/2
Just another day at my work..

80% af vores brugere er sådan på mit arbejde.. engang imellem kan 7½ timer føles som 48 timer..

Skal nævne jeg arbejder for et Forsikringsselskab :)

Pizzadude

Redaktør
Tilføjet:
17-03-2013 16:20:57
Svar/Indlæg:
5363/442
#20 Har også arbejdet i IT-support, men heldigvis for mig er jeg ikke løbet ind i den slags før. Nogen der ikke vidste ret meget om IT ja, men så blev man jo bare anset som frelseren fra oven 😀

freak_master

Redaktør
Tilføjet:
17-03-2013 16:41:09
Svar/Indlæg:
6368/477
Ja, jeg har oplevet det samme, hos mig er det, blandet oveni, ofte også noget gammelt lort der skulle have været smidt ud for 2 år siden. Så får man stukket sådan en gammel pentium 4 bærbar i hånden fordi den køre pisse langsomt og skal have nyt windows, og det der følger med. Der bruger man også gerne lige en 5 timer fordi computeren er så langsom at man skal vente 100 år på lortet gider lave noget.

Når man så har fixet det, og de får den igen, går der en uge, så har de købt en anden fordi den er for langsom.

Den er jeg faldt i et par gange, så jeg er også totalt stoppet med at kigge på alt under core 2 duo, jeg giver dem et standard svar: "Skift den ud". Så kan de flæbe alt det de vil over at de ikke har penge til en, jeg er squ ligeglad, de køber jo alligevel en ny efter man har lavet den gamle.

Jeg har dog aldrig prøvet at folk vil være mistroiske, jeg får bare lortet stukket i hånden med en "fix det" kommentar. Nej, fix det selv du!

Lige i tiden er jeg dog helt booket op med folk der vil have lavet deres lort, og det er som om, at de kigger på mig, og forventer et eller andet slags mirakel for at deres 10 år gamle spand kan blive som et 3960x system.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af freak_master d. 17-03-2013 16:43:26.

lumske

Elitebruger
Tilføjet:
17-03-2013 17:02:37
Svar/Indlæg:
3485/76
Startede på nyt studie her til februar, computerne skulle sættes op til skolens netværk og der er kun support hver tirsdag kl 10-12. Så jeg finder naturligvis ud af det på egen hånd og hjælper lige de to der sidder ved siden af mig, for at være en buddy buddy.
Dagen efter og de næste 3-4 dage frem, kom halvdelen af holdet på 66 op for at få mig til at fixe deres netværk 😲 Og de fleste spurgte på en sød måde, men kiggedeså ellers væk og prøvede ikke at fange hvad der foregik på skærmen, så de selv ville kunne gøre det. Ahmen altså.. 😕
Det var sgu belastende til sidst og de tog min tid, jeg skulle bruge til at læse, men nu havde jeg jo hjulpet de første 20, så følte ikke jeg kunne afvise resten 😩

BEAR

Overclocker
Tilføjet:
17-03-2013 18:19:22
Svar/Indlæg:
208/25
Dagens grin! 🤣

Tak!

Pizzadude

Redaktør
Tilføjet:
17-03-2013 20:09:26
Svar/Indlæg:
5363/442
#23 En oplagt løsning ville være at skrive en vejledning - trin for trin? :)

sesam

Elitebruger
Tilføjet:
17-03-2013 20:19:00
Svar/Indlæg:
2516/381

Hey all

En lille historie, fra den virkelige Verden - om hvordan TV-serier kan ødelægge det for folk som os.

Fik en computer ind, for et års tid siden, der kørte mildest talt elendigt. Faktisk, så fungerede den slet ikke.

Jeg får computeren overbragt (af et kvindeligt bekendtskab), med følgende beskrivelse (ca.):

"Ja. Den kører jo ikke så godt. Den lukker ned konstant, blæseren kører for fulde gardiner, nogle gange efter en halv- til en hel time, nogle gange efter et minut. Når den så starter op, siger en alt muligt. Jeg har prøvet at køre sådan noget reparation, men når jeg kommer ind, er der ingenting, og mine programmer fungerer ikke. [Navn] sagde, at du var god til computere, så tænkte om ikke du kunne kigge lidt på den?"

Umiddelbart, så var der flere ting i den beskrivelse der fangede min opmærksomhed. Først og fremmest delen med, at den lukkede ned af sig selv. Jeg tænkte først på varme. Men at der skulle være et interval på ca. en time virkede usandsynligt. Måske den var gået ned efter eks. en time, og hun forsøgte at åbne den igen, så den var lukket ned det med samme.
Uanset hvad, var det ikke godt for computeren.

Da hun så siger, at hun har forsøgt at køre noget "reparation", tænker jeg med det samme "recovery" - hvormed det også ville give mening at hendes ting var forsvundet.

Heldigvis havde hun backup af sin musik og billeder på en ekstern harddisk. Men det var ikke grundet rettidig omhu, det var simpel paranoia om, at - som hun sagde "når man ser TV, kan de jo altid hacke computeren". Hendes logik var derfor, at når harddisken sad "udenfor" computeren, kunne den ikke hackes.

... mjaeh 😐

Anywho 🙂

Jeg sagde til hende, at jeg nok skulle kigge på den, men at det nok ville tage en weekends tid før jeg kunne sige noget fornuftigt om hvad der var i vejen.

Hun kigger på mig, kigger på computeren, kigger på mig, kigger på computeren, tager en dyb indånding og siger: "Men. Jeg troede, at du kunne finde ud af sådan noget."

Lidt overrasket siger jeg til hende "mjaeh... altså. Hva' mener du? Man kan jo ikke bare sådan kigge på en computer og finde ud af hvad der er i vejen i løbet af 30 sekunder. Altså, jo. Måske hvis den er blevet smadret med en hammer, kan man sige 'den ligner noget der er blevet smadret med en hammer' - men derudover, så tager det gerne lidt tid. Også at fikse den 🙂"

Hun holder en lille kunstpause og siger:

"Det gør det da ikke på CSI!"

... ja ok, truntenlil. Men nu er jeg hverken en TV-serie med et millionbudget, der gør brug af montage-klip *IRL*, eller i besiddelse af alle programmer og værktøjer til den slags. Recovery-programmer tager nu en gang den tid recovery-programmer gør, og hvis du har kørt gendannelse flere gange, bliver opgaven bare desto mere kompliceret.

Jeg siger til hende: "Desværre. Så tager den slags lidt mere tid i virkeligheden. På TV har man ikke flere timer til at vise en statusbar, som langsomt kører frem. Så ville folk jo hurtigt zappe væk."

Hun ser mistroisk på mig, med store øjne og siger:
"Du kunne jo bare sige til, hvis du ikke kan finde ud af det, i stedet for at finde på!"

... hun fik lov til at gå igen, med sin computer 😴

NoNig skrev d. 17-03-2013 09:08:15

Ar syntes du er lidt nærtagende 😲 😛