Superbruger
Tilføjet:
17-03-2013 15:21:52
Svar/Indlæg:
353/59
Jeg har et system som nedenstående beskrevet (alternativt se min profil) som ALDRIG har været overclocket eller rodet med overhovedet. Bruger det en gang i mellem til computerspil som Starcraft 2 eller lign., men sjældent.
Igår da jeg booter min computer kommer der ikke noget skærmbillede (sort skærm). Blæserne spinner op og kører i ca. 15 sekunder, herefter genstarter computeren spontant - og sådan fortsætter det i en uendelighed.
Sidst jeg brugte computeren brugte jeg word 1 time, og lukkede herefter ned ordinært. Har derfor ikke brugt tunge applikationer eller lign.
Computeren står det samme sted som den altid har gjort, med fuld cover på, og der er ikke røget væske eller andet ned i den. Den står heller ikke i direkte sollys eller ved radiator eller lign. der kan udsætte den for varme. I det hele taget har jeg ikke rodet med den overhovedet.
Ærligt taget fatter jeg ikke hvad der er sket, men mistænker CPU, RAM eller bundkort for at være toast. Håber i kan hjælpe med fejlfinding.
Bundkortet har en fejl/debug LED hvor der står 55 på før computeren går ned. Ifølge manualen hører tallet 55 til "early memory initialization". Er dog ikke sikker på at det nødvendigvis er her det fejler da computeren som bekendt efter tallet 55 genstarter. Der er ingen "bip".
Der har som bekendt ikke været tordenvejr og alle andre enheder i huset inkl. skærm der er tilsluttet samme strøm netstik fungerer upåklageligt.
Følgende ting er prøvet:
1) Skifte BIOS (computeren har 2), resette BIOS, tage CMOS batteriet ud.
2) Tage alle eksterne kabler ud.
3) Tage alle interne kabler ud (SATA stik, USB stik, 1394 connectors og så fremdeles
4) Skifte de 4 RAM sticks ud i random orden. Og tage alle RAM ud i det hele taget.
5) Tage grafikkortet ud (og andre tilsluttede komponenter)
6) Tjekket alle strømstik v. PSU og bundkort.
Intet hjælper på problemet, eller ændrer problemet. Der er stadig spontant genstart hver 15. sekund uden skærmbillede.
Er ved at løbe tør for gode råd. Leder selvfølgelig først og fremmest efter en løsning, men tænker der er een af de essentielle ting der er futtet af for good, så leder sekundært efter en måde at finde ud af om det er RAM, bundkort, CPU eller noget andet der udløser fejlen (eller en combo).
Mit setup er som følger (alle enheder købt Maj 2012):
Bundkort: MSI Z77A GD-65
CPU: Intel 3770K
RAM: 4 x 4 gb Corsair Vengeance
GFX: Gigabyte GTX 670
Diske: 2 x 256gb Vertex 4 + 3TB Seagate
PSU: Corsair AX850 Gold Series
Håber i kan hjælpe 😢
Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af sortiarius d. 17-03-2013 15:23:08.