oprette søgning i access 2010

Software d.  21. marts. 2013, skrevet af gizand
Vist: 1563 gange.

gizand

Superbruger
Tilføjet:
21-03-2013 10:01:00
Svar/Indlæg:
78/9
Jeg har forsøgt at søge på google efter en løsning men har ikke kunne finde nogen, så derfor spørger jeg herinde.

Jeg har lavet en flad database til en som skal bruge det til noget varenummer ting.
Jeg ved godt at access ikke er det optimale at bruge men den skal jo bare være en flad en.

1. Det jeg så skal have hjælp til er at lave en søgning så man f.eks kun får batterier frem, dog vil jeg gerne undgå at skulle lave en søgning for alle de forskellige ting der er, så der er en rapport for alle ting (eller hvad de lige hedder i access).
Ville være rart hvis der et søgefelt eller lignende.

2. Er det muligt at flytte rundt på sine poster så alle typer batterier står efter hinanden.
eksempel.
batteri AA
knapcelle batteri
osv.

Håber det giver lidt mening.
@ngler

Redaktør
Tilføjet:
21-03-2013 14:09:30
Svar/Indlæg:
4033/364
1) man kan via en form med et felt som bruges som kriterie godt lave en rapport der kun viser dette. Typisk med en forespørgsel som bruger feltet i formen som kriterie.. enten like forms.formnavn.feltnavn eller =

så lav formen først.. så laver du forespørgslen vælger generer i kriterie , så kan du vælge formen og feltet den vej over (nok det nemmeste).

en rapport er dog primært til at printe ud.. ellers vis det i forms..

Alternativt lav det som pivot i Excel.. og brug datasættet fra Access.

2) det er bare at lave en gruppering / sortering på det felt som der skal adskilles med..

gizand

Superbruger
Tilføjet:
21-03-2013 20:54:09
Svar/Indlæg:
78/9
ok det prøver jeg at kigge på når jeg kommer på arbejde i morgen, har stort set kun arbejdet med MySQL så det er noget af en omvæltning at "gå ned" til access.

jeg har prøvet med sortering og det hjælper ikke da B kommer langt før K, gruppering har jeg ikke hørt om før, men skal se om jeg kan finde noget.

tak for det

@ngler

Redaktør
Tilføjet:
21-03-2013 22:24:58
Svar/Indlæg:
4033/364
Sql delen er måske ikke så avanceret i Access, men frontend delen er langt mere avanceret især med vba (jeg arbejder den anden vej, dvs med Access og lidt med MySQL, da Access synes jeg er nemmere). Med subquiries og funktionen iif bør du kunne lave en form for filter du kan bruge til at grupperet med. Dog er Access ikke super hurtig og den kræver en noget mere streng overholdelse af nøgler end fx MSSQL.

Access kan godt forbinde til MySQL hvis det er (ved ikke lige om man kan lave views g MySQL)?

Ellers kan du da bare lave det med php / MySQL eller Javascript? Access er jo frygtelig dyri klicens.

gizand

Superbruger
Tilføjet:
22-03-2013 07:15:32
Svar/Indlæg:
78/9
jeg må prøve mig frem, der er betalt for hele office pakken så kan man lige så godt bruge det.

@ngler

Redaktør
Tilføjet:
22-03-2013 07:28:44
Svar/Indlæg:
4033/364
så er det bare at gå i gang.. :)

bruger dog kun 2003'eren - mest fordi jeg synes godt nok at Access 2007 (og formodentlig 2010) er blevet meget mere rodet når man har en db fil med masser af linket tabeller og rigtig mange forespørgsler.. + nogle VBA funktioner findes ikke mere i 2007 og nyere..

gizand

Superbruger
Tilføjet:
22-03-2013 11:08:21
Svar/Indlæg:
78/9
kan kun give dig ret, efter office 2007 synets jeg det er blevet lidt rodet men det er jo nok bare en smags sag