Skal lave lidt computerhalløj for en kammerat. Men har ikke rigtigt været så meget med på det nyeste nye i noget tid. Det skal holdes inden for et budget på 4-5000,-
Krav i5, tænker en 3570 SSD 180-256 gb 4-8 gb ram
Altså Onboard GFX er rigeligt fint. Computeren skal kun bruges til internet, Word og den slags.
Har kigget på nogle af de billige H61 bundkort, som jo kun har de mest basale funktioner. Men er der nogle begrænsninger i forhold til fx SSD?
Jamen den skal gerne holde 4-5 år. I3 bliver skal også overvejet. Jeg tænkte bare, når vi nu kan holde inde for budgettet med en i5, så var det måske det værd på længere sigt.
Jeg bryder mig ikke selv om ordet "fremtidssikring" - Da det jo ikke findes inden for dette felt. Men jeg tænker at fx Windows 8, når det vinder lidt mere indpas, måske bedre kan gøre brug af en 4 kernet CPU.. eller ?
Enig fremtidssikret findes ikke 🙂 Men netop det gør at der om 2-3 år er sket så meget at man alligevel godt kunne finde på at opgradere sin "dinosaur" af en cpu. Selv om man måske ikke rigtig har behovet for det.
Det er som udgangspunkt udelukket at der allerede om 2 år skal ske udskiftning i hardware'n. Det skal laves nu, og så skal det bare virke de næste 5 års tid ca :)
Alt over en i3 3220 er overkill til internetbrug, også til HD streaming, blu-ray osv. Husk på at de ældre Sandy Bridge chipset ikke understøtter Ivy Bridge uden en BIOS opdatering (hvis der er udkommet en). Køb et 7-serie chipsæt i stedet, for at være sikker. Ellers fine tanker vedrørende hardware 🙂
Windows 8 bruger flere kerner ligeså godt som Windows 7. Det skal du ikke tænke særligt meget på.
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Bonghætte d. 23-03-2013 00:34:13.
Alle Sandy og Ivy's har så vidt jeg erindrer en indbygget grafik processor. Det er KUN de modeller der hedder 'P' efter navnet, f.eks. i3 3220P, som kun er processor. Det sker eksempelvis at der er fejl i den batch der er lavet, og hvis fejlen ligger på grafik processoren sælges processoren udelukkende som CPU, med GPUen slået fra.
Lad være med at købe en K-model hvis du køber noget mindre end Z77 chipsættet - det kan ikke betale sig.
#8 rammer ret godt hvad jeg vil anbefale. En i5 er overkill til langt de flestes forbrug. Det er kun gamere, budget-workstations og enthusiaster der skal der op. 🙂
Jeg ville også gå i3/i5. RAM og SSD er lidt sekundært. Bare vælg dem med bedst kr./GB ratio, så går man ikke helt galt. Hvis det er større (RAM)kits, så kig evt. på producentens QVL/kompatibilitetskriterier, så er man på den sikre side.
Tag evt. en SSD på 128 GB til OS og programmer og en harddisk til lager.
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af NoNig d. 24-03-2013 13:38:24.
Tjek evt. anmeldelser og fejlrate. Måske en af "sidste års" modeller kunne være interessant? Uanset hvilken SSD, vil det være en opgradering. Så ville jeg hellere vælge en "true and testet", end det seneste skrig.
#25: Sådan et sæt http://www.komplett.dk/k/ki.as... magen til dem jeg har i min stationære. Lige nu kører alle PC'erne med Crucial BallistiX ram (DDR2 og DDR3 😛 )
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Gripen90 d. 27-03-2013 09:55:52.
Jeg kan dog også anbefale dem som Low Profile og kun på 1.35v hvis der skal bruges en høj og bred køler på bundkortet. http://www.komplett.dk/k/ki.as...
Kan sådan et i5/B75 bundkort som udgangspunkt tage alle alle DDR3 ram, uanset spænding de kører med ?
Det skulle der ikke være nogen problemer med, men igen anbefalet max til z77 & B75 er 1.65v, men lavere er klart at foretrække. Det er vist kun en fordel i ITX system da det er mindre wattforbrug og mindre varme udledning. Tyske PCGHW har lavet et ITX build med CM Elite 120, Asrock B75M-ITX og Crucial BallistiX Low Profile 1.35v 1600mhz ram http://www.youtube.com/watch?v... 🙂
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Gripen90 d. 27-03-2013 10:30:23.
Til Intel skal man huske at kigge efter RAM der kører ved 1.5v spænding. De er ikke glade for de Corsair XMS3 1.65v RAM. Det er i hvert fald anbefalet af Intel. Følg rådet hvis du vil. 🙂
Synes jeg har læst et sted at garantien ryger hvis RAM spændingen ryger over 1.575.. Kan godt være det bare er mig. Det har ikke så meget at gøre med bunkortet, men den indbyggede memory controller i CPU'en.