i5 3570k overclock på Gigabyte GA-Z77-DS3H

Overclocking d.  05. april. 2013, skrevet af LARSMUR
Vist: 9986 gange.

LARSMUR

Overclocker
Tilføjet:
05-04-2013 17:41:59
Svar/Indlæg:
10/4
Hej folkens.
Nu er jeg ikke den skapeste kniv i skuffen når det kommer til overclocking af hardware, så jeg ville høre hvordan i synes disse temperaturer lyder.

Setup er:
Motherboard: Gigabyte GA-Z77-DS3H, Socket-1155
CPU: Intel® Core i5-3570K Processor, Socket-LGA1155, Quad Core, 3.4GHz, 6MB, 77W
Ram: Corsair Dominator DHX DDR3 1600MHz 8GB, CL9-9-9-24
Powersupply: 750W Corsair
Køler: Cooler Master Hyper 212 Evo CPU Køler

Jeg har pt. prøvet at overclock min CPU til 4.3ghz. Det er ikke muligt at rette vcore i min bios, så vidt jeg kan se, så jeg går ud fra den er på auto. Når jeg tester med prime95 på max ser det således ud:

Vcore: 1.224V
Core #0: min. 25c, max: 67c
Core #1: min. 25c, max: 70c
Core #2: min. 34c, max: 69c
Core #3: min. 29c, max: 68c

Gennemsnitligt ligger alle 4 core på: 60-64c på max load.

I bios har jeg sat multiplier 43 på hver individuel core, og jeg har sat turbo power limit (watts) til 250 og core current limit (amps) til 250, da jeg har fulgt en video på youtube. Ellers har jeg sat CPU PLL til 1.645v.

Er disse temperaturer fine og vcore fine eller hvad kan jeg gøre for at optimere? Vil evt. gerne op på 4.5 ghz hvis det er muligt med dette setup, jeg ved bare ikke så meget om det, så har ikke styr på hvad max voltage må være for vcore osv.

På forhånd tak - Lars

Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af LARSMUR d. 05-04-2013 17:57:05.
LARSMUR

Overclocker
Tilføjet:
05-04-2013 18:35:30
Svar/Indlæg:
10/4
Update. Jeg prøvede at ændre alle cores til 45. Men derefter kunne jeg hverken komme ind i windows eller bios, så jeg var nød til at reset CMOS på bundkortet, så nu er den tilbage på 3.4 ghz. Nogen der har nogle forslag til bedre settings i bios?

Waszipa

Superbruger
Tilføjet:
05-04-2013 23:51:00
Svar/Indlæg:
184/11
Tjo.. Jeg har ikke egene erfaringer med hverken bundkortet eller 3570K, men 3470

Der snakkes meget om dem på overclock.net og jeg snakker med fordi jeg gerne vil have en. Så kan da dele det jeg ved so far.

Hold Vcore på manuel, evt. load-line calibration level 1, MAX 1.3v på luft. Temps må helst ikke snige sig over 75c peak ved stress tests, bare rolig der sker ikke noget ved det, men hvis den er under det i stress test skal den nok hold i mange år. Forvent ikke meget højere clock end du har nu, formodenligt max 4,5GHz.

Den store forskel i min. temp og grunden til at temperaturen svinger meget ved stress tests er fordi Intel har produceret dem med tandpasta imellem kerne og "kappen/skjoldet" istedet for at lodden det sammen som AMD. For at få temperaturen ned bliver du nød til at tage "skjoldet" af cpu'en, rense den og samle den med ultra tynd lag Artic Silver (den gode af dem!). Det er det jeg gerne vil til :D
Det får man et 5-20c temp drop af (Jep nogle få er produceret decideret af helved til), i dit tilfælde er den ikke så gal igen så det vil nok kun være ca 6-10c temp drop til eks. max 64c på alle cores. Det vil give mere stabilitet så 4,5-4,7GHz er stabil, hvis du er heldig 4,8.

Video guide til at fjerne kappen.
http://www.youtube.com/watch?v...

Efter at have lavet et "3570K FIX" kan du jo se på vand køling, hvor jeg klart vil anbefale at købe H100i + 2 ekstra 120mm fans eller brugt "rigtig" vandkølings loop. Det vil gøre du kan pres Vcore op til 1.45 og gøre det mulig at køre over 5GHz stabilt

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Waszipa d. 05-04-2013 23:54:17.

Risaan

Superbruger
Tilføjet:
06-04-2013 00:33:47
Svar/Indlæg:
279/10
set vcore til 1.350v og 45*100mhz (mit gæt)
jeg køre 4.5ghz i7 3770k med 1.300v vcore. så prøv at få din vcore så lave som mulig ved 4.5ghz
mine temps med 212 evo ved 4.5ghz fulload 74c. ved gaming brug max 60c
Ivy bridge overclocking guide link (engelsk)
kort version 9m15s
lang version 33min
http://www.youtube.com/watch?v... 33min :)

min guick guide til oc ivy bridge 3570k/3770k
hold den under 80C
vcore Max=1.350v
brug aida64 eller andet program der forstå ivy bridge til stress test(helts ikke prim95)
http://download.aida64.com/aid... 1 mdr trial skulle være nok til du får et stabilt oc :)

her snakker han om hvorfor det ikke er så godt at bruge ældre stress test på ivy bridge
http://www.youtube.com/watch?f... =235s (3m55sec)

jeg håber det kan hjælpe dig lidt :)

Svaret blev redigeret 3 gange, sidst af Risaan d. 06-04-2013 00:45:31.

Waszipa

Superbruger
Tilføjet:
06-04-2013 01:08:02
Svar/Indlæg:
184/11
#3 Enig.

Men pas på temperaturen ved over 1.3v, da det genere meget varme, meget mere. Ved ikke hvorfor der er et knæk i curve ved lige 1.3 men det er rapporten fra mange OC'er.

Test med OCCT 4.4; det er et kanon program der presser systemet hårde end AIDA64 og du har mulighed for at skifte mellem large date set og small for at test efter henholdsvis cores command errors og max operating temp. Der kan du også teste efter GPU errors når du vil presse dit grafikkort noget. Det er desuden også det program der tilbyder den absolut bedste real-time sensor reading. Også det bedste af det hele, det er gratis 😀

Aida64 er bedre til at søge hardware info og køre ustabille benchmarks med, som da også er 2 ting du får brug for. Bemærk Aida64's stabilitets test er kun designed til at se om du kan presse din PC til BSOD, crash eller at programmet lukker evt også windows stifinder 🙂

BSOD = forkert settings i RAM eller IMC
Crash = høj CPU clock (eller for lav vcore 😛 )
Programmer lukker = for høje temperature -> ustabilitet

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Waszipa d. 06-04-2013 01:13:12.

Risaan

Superbruger
Tilføjet:
06-04-2013 01:13:42
Svar/Indlæg:
279/10
#4 nice info jeg må få kigget på OCCT 4.4 :)

Waszipa

Superbruger
Tilføjet:
06-04-2013 01:19:57
Svar/Indlæg:
184/11
Nårh jo

RAM timings du ved: 9-9-9-24, det sidste nummer der har en kæmpe effekt på system stabiliteten.
Mine erfaringer siger mig at forskellen mellem et system der crasher en gang i timen og et 100% stabil kan være så lidt som at ændre timming til 9-10-9-27

Nickzy

Elitebruger
Tilføjet:
06-04-2013 05:47:23
Svar/Indlæg:
263/26
Her er lidt til at hjælpe dig på din rejse, en omgang bsod koder. Så hvis du får nogle af dem ved du hvad du skal gøre.

0x101 = increase vcore
0x124 = increase/decrease vcore
0x0A = unstable RAM/IMC
0x1E = increase vcore
0x3B = increase vcore
0x3D = increase vcore
0x50 = RAM timings/Frequency unstable
0x109 = Not enough or too Much memory voltage
0x116 = Low IOH (NB) voltage, GPU issue
0x7E = Corrupted OS file

Brug evt. det her program til at se alle din bsod's.
http://www.nirsoft.net/utils/b...

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Nickzy d. 06-04-2013 05:48:45.

Waszipa

Superbruger
Tilføjet:
06-04-2013 11:42:37
Svar/Indlæg:
184/11
#7 WHAT?
BSOD = forkert settings i RAM eller IMC
Crash = for høj CPU clock (eller for lav vcore)
Programmer lukker = for høje temperature -> ustabilitet
Det er de almindelige guidelines alle extreme OC'er følger!!

Så ja hvis du regner IMC delen af CPU'en som CPU og alle de der "increase vcore" er kun aktuelle hvis du ikke direkte kan sætte IMC's voltage op.

Husk BSOD er en windows ting, din PC styres fra BIOS et sted windows ikke kan se ind! De BSOD commands der er windows's beste bud på hvad der er galt, men hvis du går efter max stabile OC kræver det træning. Bare at følge BSOD error command kan resultere i for høje temps eller for høj vcore!!! Desuden er det i 95% af alle BSOD lykkes at lave systemet stabil ved at slække timings en lille bitte smule (som jo alligevel er den sidste ting man OC'er, så pretty simple. Har aldrig oplevet BSOD når jeg leder efter CPU max, en smule når max mobo clocks skal findes og meget når max RAM skal findes)

Jeg vil klart anbefale at du ignorer BSOD's koder!

Svaret blev redigeret 4 gange, sidst af Waszipa d. 06-04-2013 11:53:09.

Waszipa

Superbruger
Tilføjet:
06-04-2013 12:03:05
Svar/Indlæg:
184/11
Hvis du begynder at få BSOD nårh du leder efter max CPU, så prøv mere RAM stabilitet først dvs. fast lås timings ved 1600 MHz og slæk clock divideren længere ned til ex 1066 eller 800. Soter yderligt mere RAM/IMC ustabilitet fra ved at sænke intern mobo communication ex. NB clock. Sæt CPU/NB eller IMC eller CPU VVC eller CPU VID (Alt efter mobo's producent) voltage en smule op

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Waszipa d. 06-04-2013 12:03:52.

ParadoXX

Superbruger
Tilføjet:
06-04-2013 19:49:17
Svar/Indlæg:
185/2

Tjo.. Jeg har ikke egene erfaringer med hverken bundkortet eller 3570K, men 3470

Der snakkes meget om dem på overclock.net og jeg snakker med fordi jeg gerne vil have en. Så kan da dele det jeg ved so far.

Hold Vcore på manuel, evt. load-line calibration level 1, MAX 1.3v på luft. Temps må helst ikke snige sig over 75c peak ved stress tests, bare rolig der sker ikke noget ved det, men hvis den er under det i stress test skal den nok hold i mange år. Forvent ikke meget højere clock end du har nu, formodenligt max 4,5GHz.

Den store forskel i min. temp og grunden til at temperaturen svinger meget ved stress tests er fordi Intel har produceret dem med tandpasta imellem kerne og "kappen/skjoldet" istedet for at lodden det sammen som AMD. For at få temperaturen ned bliver du nød til at tage "skjoldet" af cpu'en, rense den og samle den med ultra tynd lag Artic Silver (den gode af dem!). Det er det jeg gerne vil til :D
Det får man et 5-20c temp drop af (Jep nogle få er produceret decideret af helved til), i dit tilfælde er den ikke så gal igen så det vil nok kun være ca 6-10c temp drop til eks. max 64c på alle cores. Det vil give mere stabilitet så 4,5-4,7GHz er stabil, hvis du er heldig 4,8.

Video guide til at fjerne kappen.

Efter at have lavet et "3570K FIX" kan du jo se på vand køling, hvor jeg klart vil anbefale at købe H100i + 2 ekstra 120mm fans eller brugt "rigtig" vandkølings loop. Det vil gøre du kan pres Vcore op til 1.45 og gøre det mulig at køre over 5GHz stabilt

Waszipa skrev d. 05-04-2013 23:51:00

Ikke for at stjæle tråden, men her er lige lidt erfaring og spørgsmål ang. min 3570K.

Nogen herinde der har haft stor succes med manøvren at fjerne den originale kølepasta???

Jeg syntes selv at min bliver for varm ved luftkøling og har oplevet en lille forbedring ved at hive låget af min 3570K (vil dog aldrig anbefale det til andre, medmindre de ved hvad de gør og har råd til at smide den ud af vinduet hvis den bliver ødelagt - jeg ville blot teste metoden).

I mit tilfælde er der ingen vej uden om vandkøling hvis jeg vil højere op i GHz (CPU temp 89 overall, på kerneniveau er den værste 96 ifølge Speccy).

Core voltage 1.232 V ifølge CPU-Z, og den høje temp opstår med det "forbudte" IntelBurnTest i Very High mode, AIDA64 kommer aldrig over 71 grader.

Jeg køre lige knap 4.3 GHz, med fuldkommen stabilt system, har bare ikke lyst til at komme længere op pga. temp med min nuværende luftkøling.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af ParadoXX d. 06-04-2013 19:50:41.

Waszipa

Superbruger
Tilføjet:
07-04-2013 15:55:50
Svar/Indlæg:
184/11
Så er der noget galt!

ved 1,23v @4.3 burde den ikke rende over 80 overhoved!! Som sagt har jeg kun leget med 3470 i virkeligheden, den blev fik en 3.8 base clock (max turbo 4,1) og lå på 68c max peak med en stock Intel luft køler, ved OCCT small data set (max temp test). Jeg kan ikke huske hvad vcore var da jeg lå den stå på auto ved multi increase, tror ikke den har up'et vcore ved FSB clock ændringer. Startede med auto vcore da temperaturene var fine (uden IHS fix utroligt nok) og det jo alligevel var en stock køler.

Hvis du kan engelsk se tjek overclock.net. Der bruges uhygligt meget tid på Intel's CPU'er for tiden da de jo både er de hurtigste og pt. levere bedere fps/$ end AMD.

Der er der MANGE der har lavet IHS fix, flere er faktisk blevet tvunget til det, grundet for høje temps til OC selv med sealed loop køler.

Siden din rammer 89c er det nærliggende og sørge om dit kabinet lever op til ATD 2.0?
Om du køre med IHS på eller ej?
Rensede du det hærdede lim HELT af (der er en på overclock.net der har lavet en serie seriøse forsøg)?
Hvilken køler bruger du?
Hvilken CPU load-line level køre du?

Forslå du køre OCCT tests før du svare, så du kan se sammenhænget mellem de forskellige sensore. Der er forskel på hvordan de forskellige test programmer køre/ behandler data. i OCCT har du mulighed for både at køre small data set for max temp test og large data set til at teste efter CPU command/cycle error. Det kan også bruges til at tjekke efer artifacs ved GPU OC og tilbyder den absolut beste real-time sensor reading. + det er gratis 😲

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Waszipa d. 07-04-2013 16:04:41.

ParadoXX

Superbruger
Tilføjet:
08-04-2013 12:36:45
Svar/Indlæg:
185/2
#11 Jeg køre med IHS monteret, blot med fint tyndt lag kølepasta fordelt med pensel (ZM-STG1), og jeg var grundig med adskillelse og rensning.

Masser af airflow i et Antec P182 kabinet samt Zalman CNPS8900 Extreme (ikke den bedste og ja det larmer meget på maks omdrejninger).

Jeg fik leget en hel del med strømstyring på mit ASUS P8Z77-M PRO og endte faktisk med at kunne køre "stabilt" (ja den blev varm, men uden at throttle) 4.5 GHz 😲 .
(Dette kunne ikke lade sig gøre før IHS fix)

Nu har jeg den så til at køre 4.4 GHz og kommer ikke over 70 grader i AIDA64, den skal dog tilbage på 4.3GHz for at OCCT er rigtig glad.

Ja der er plads til forbedringer, og nu skal der finpudses på 4.3 GHz OC til dagligdagsbrug på luft, og vandkøling er sparet væk lidt endnu 😀 .

IHS fix har hjulpet, men jeg vil stadig kun anbefale det til folk der ved hvad de gør, og har store temp problemer.

ParadoXX

Superbruger
Tilføjet:
08-04-2013 16:06:54
Svar/Indlæg:
185/2
#0 Hej Lars, din temps ser fine ud, i hvert fald en hel del bedre end mine var, nu er det lykkedes mig at sænke temp under Prime 95 med 10-15 grader ved 4.3 GHz.

Jeg kom på 4.5 GHz, men min 3570k blev så varm i mit setup allerede ved 4.3 GHz, at jeg var nød til at lave det omtalte "IHS fix" og det gav pote i samarbejde med at jeg kunne køre lavere vcore.

Jeg tror faktisk sagtens du kan komme derop uden at du ændre fysisk på dit setup, der skal bare fifles en del med strømstyring på dine VRM indstillinger også og prøves frem med vcore.

Mit 4.5 GHz OC endte med en vcore aflæst i OCCT på 1.281, men med de temps jeg fik, var det ikke et OC der kunne bruges til hverdag selvom jeg rent faktisk kunne få systemet stabilt.

Jeg har nu et OC på 4.3 GHz stabilt (og 24/7 venlig) på 1.192 vcore men mine temps er stadig højere end dine.

Waszipa

Superbruger
Tilføjet:
09-04-2013 02:55:30
Svar/Indlæg:
184/11
Det er da utroligt så varm din chip køre så. Jeg viste virkeligt ikke det kunne svinge så meget fra chip til chip, på samme måde som stabiliteten i Silicon'nen!!

Jeg bliver nød til at prøve og forhøre mig på overclock.net for at høre hvor mange der har de erfaringer. Jeg har set en enkel der var tvunget til det (som du tydeligvis også har været). Han fik et 15-21c temp drop, men de lå også stadigt lige over LARSMURs temps. Han var også omkring 70 ved stock og 100 ved 4,1-4,2 GHz OC, FØR han besluttede at det nok ik var normalt og posted et SS af AIDA64... 😛

Han lavede en omfattede rapport af problemet, løsningen, alle de fakta'er man kan forstille sig og en række tests. Den mest interessante test var en hvor han lage et stykke A4 papir mellem IHS's bund og print delen af CPU'en. Det gav en teoretisk mellemrum på 0,08-0,1mm. Selv med AS mellem chippen og IHS (med A4), var temps omkring det samme som stock. Uden IHS kunne temperaturen presses yderligt 2-3c ned. Der blev desuden fortaget fysisk udmåling af chip højden i forhold til IHS's indvendige dybe, der viste 0,03mm luft fra IHS bund til CPU print. Dermed kunne det jo fastslåes at Intel simplen bare producerede dem dårligt (i hvert fald til at starte med, det kan jo faktisk godt være det er i orden nu, LARSMURs temps ser jo fine ud uden IHS fix)

Jeg mener også det var ham der prøvede at tage det kølepaste Intel havde brugt og komme det over på IHS isted, for at se hvor varme ledene det var. Det var overraskende dårligt!!! Derfor bliver det kaldt alt muligt, jeg synes bedst om "tandpasta"

Svaret blev redigeret 3 gange, sidst af Waszipa d. 09-04-2013 03:15:58.

LARSMUR

Overclocker
Tilføjet:
09-04-2013 07:17:24
Svar/Indlæg:
10/4
#3 og #4, min bios har af en eller anden grund ikke Vcore som jeg kan indstille manuelt, den er i hvert fald ikke under advanced voltage control eller hvad det hedder, der hvor CPU PLL og CPU PTT er. Det er derfor jeg ikke har sat manuel vcore, da jeg også har læst mig til at det er det mest optimale. Ved ikke om det bare hedder noget andet på mit bundkort? Ellers kan jeg tage nogle billeder af BIOS og upload så I evt. kan se hvordan det ser ud? Har kørt 4.3 I nogle dage nu og det har kørt stabilt nok, undtagen 1 gang hvor jeg skulle genstarte, der kom der BSOD.

ParadoXX

Superbruger
Tilføjet:
09-04-2013 09:14:33
Svar/Indlæg:
185/2
#15 Jeg kom kun op på 4.5GHz ved at styre vcore manuelt (og bl.a. derfor kan jeg også holde mine tåbelig høje temperatur nede), jeg har lige ledt igennem din BIOS i manualen og nej vcore kan ikke indstilles 😢

Måske er det en fejl der er rettet i en ny BIOS.
Køre du BIOS F8 eller F9 (F10 kan godt hentes men er i BETA)

ParadoXX

Superbruger
Tilføjet:
09-04-2013 09:36:47
Svar/Indlæg:
185/2
#15 Jeg tror desværre at jeg må ændre min formodning om at du kan nå 4.5GHz... 😕

Din CPU kan godt med de temperature, men dit bundkort er nok ikke det rigtige til de vilde OC har luret lidt på de forskellige Z77 board fra Gigabyte og du skal over i et GA-Z77-D3H det er et kort til 10-20 kr ekstra 😲 og det understøtter bl.a. deres "Digital Power Engine"/3D Power feature (samtidig med at der er kommet bedre kølerprofiler på bundkortet).

Så mangel på vcore indstilling på dit nuværende kort er altså ikke en fejl.

Skal det være rigtig godt så skal du over i GA-Z77X-UD4H

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af ParadoXX d. 09-04-2013 09:42:09.

LARSMUR

Overclocker
Tilføjet:
09-04-2013 12:05:55
Svar/Indlæg:
10/4
#17 Okay. Men har egentligt ikke noget imod at CPU'en "kun" kører 4.3, men min vcore ligger på omkring 1.224-1.236 på max load, når jeg kører 4.3 ghz. Er det et problem eller kan det siges at være et stabilt 24/7 OC? Mine temperaturer ligger som sagt på omkring 60-64c på max load på alle core.

Edit: Kører forresten F9 BIOS. Jeg opdaterede den tidligere i håb om at finde Vcore, men som du siger, så tror jeg ikke det findes på dette bundkort. Det irritere mig, fordi 20 kr. er jo intet, men spurgte min ven som har "meget" forstand på hardware og han sagde jeg skulle have et chipset Z77 uden nogle andre bogstaver (X), men det er jo så ikke tilfældet, og da jeg ikke selv er særlig meget inde i hardware stolede jeg blindt på ham, hvilket godt kan irritere mig lidt, men sket er sket og jeg har ikke noget imod at køre med 4.3 ghz, hvis det ellers viser sig at være stabilt.

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af LARSMUR d. 09-04-2013 12:12:51.

ParadoXX

Superbruger
Tilføjet:
09-04-2013 12:24:42
Svar/Indlæg:
185/2
Jamen så er dit mål jo nået med de 4.3GHz hvis du kan køre OCCT uden fejl.

Der er kun tilbage at køre Prime 95 i alt fra 1 til 24 timer for at se om den køre stabilt, hold øje med dine temp, de kommer nok aldrig over 85 grader.

Din vcore ligger også i et fint område, jeg har bare sænket min for at passe på varmen.

freak_master

Redaktør
Tilføjet:
09-04-2013 12:35:08
Svar/Indlæg:
6368/477

#15 Jeg tror desværre at jeg må ændre min formodning om at du kan nå 4.5GHz... 😕

Din CPU kan godt med de temperature, men dit bundkort er nok ikke det rigtige til de vilde OC har luret lidt på de forskellige Z77 board fra Gigabyte og du skal over i et GA-Z77-D3H det er et kort til 10-20 kr ekstra 😲 og det understøtter bl.a. deres "Digital Power Engine"/3D Power feature (samtidig med at der er kommet bedre kølerprofiler på bundkortet).

Så mangel på vcore indstilling på dit nuværende kort er altså ikke en fejl.

Skal det være rigtig godt så skal du over i GA-Z77X-UD4H

ParadoXX skrev d. 09-04-2013 09:36:47

Gigabyte er god til at lukke for ALT volt ændringer på CPU'en, det har jeg set på flere kort, hvor det er meningen Gigabyte har lukket for det. Da jeg sidst testede et Z77 bundkort fra Gigabyte der ikke kunne ændre volt brokkede jeg mig over det, men det fik dem desværre ikke til at ændre mening.

Der skal laves et mod for at du kan ændre volt. 😕

ParadoXX

Superbruger
Tilføjet:
09-04-2013 12:58:31
Svar/Indlæg:
185/2
Ja man kan desværre ikke generalisere at bare det er et Z77 chipset så kan man det hele, de billige bundkort duer bare ikke for producenterne fjerner nogle features og kan samtidig lige bruge lidt billigere komponenter på MB.

freak_master

Redaktør
Tilføjet:
09-04-2013 13:15:51
Svar/Indlæg:
6368/477
Ja desværre 😕

LARSMUR

Overclocker
Tilføjet:
09-04-2013 17:25:30
Svar/Indlæg:
10/4
#20 og #21 okay. Det er da træls :/
Noget andet jeg tænkte på er mit ram. Det er Corsair Dominator 1600 mhz dual block ram. Hvis jeg sætter frekvensen til 16.00 i BIOS, viser den nedenunder at den stadig kører 1333mhz, selvom den viser i siden hvor jeg ændre den til 1600mhz at den står på 1600. Betyder det at den kører 1600mhz eller kører den stadig 1333mhz? Undskyld de dumme spørgsmål, men kan ikke helt finde ud af det :)

ParadoXX

Superbruger
Tilføjet:
09-04-2013 18:46:25
Svar/Indlæg:
185/2
#23 Jeg kan ikke se hvad der sker i din BIOS, men hvis du sætter XMP Enable, kan du så ikke vælge imellem 2 profiler, hvor jeg gætter mig til at de 1333 er den ene og 1600 den anden

Fearless

Elitebruger
Tilføjet:
09-04-2013 23:36:08
Svar/Indlæg:
4536/104
#21 det ved jeg nu ikke ... mit Asrock Z77 Extreme4-M køre og clocker nu utroligt godt efter min mening for et sølle 830krs bundkort.

Waszipa

Superbruger
Tilføjet:
10-04-2013 02:29:27
Svar/Indlæg:
184/11
#21 Så vid som jeg ved er et Asrock Z77 Pro3 også et rigtigt fint bundkort, med masser at indstillings muligheder så man kan presse "k"erne godt op (har bygget en PC med den, men det var med 3470, så ingen virkelig testing, snuppede 4 GHz uden at blinke)
Citat "de billige bundkort duer bare ikke"
Det er så langt fra sandheden som du kan komme. Jeg har dog aldrig selv haft et billigt Gigabyte kort. Har haft en billig MSI og den var meget låst, ellers har jeg kun set "låste" kort med de billige chipset serier.

Hvis du virkeligt mener at dyre bundkort kan mere end de billige så prøv at google lidt omkring. Prøv helt specifikt at tjekke op på den nye Z7x serie, siden der er meget stof omkring og det er jo høj aktuelt

Svaret blev redigeret 4 gange, sidst af Waszipa d. 10-04-2013 02:33:56.

Waszipa

Superbruger
Tilføjet:
10-04-2013 02:43:50
Svar/Indlæg:
184/11
#19 BTW OCCT presser pc'en hårde end Prime 95, da OCCT også køre 100% på IMC og NB, hvor det "bare" er en del af prime 95's cyklus. OCCT og Prime 95's error følsomhed er nogenlunde ens.

Almindelig stabilitets test:
Hvis du køre Prime 95 = minimum 4 timer (først 3-4 timer inde bliver IMC and NB presset)
Hvis du køre OCCT = minimum 1 time (Alt presses 100% fra start)

Et "24/7 clock" er en der har kørt Prime 95 i 24 timer eller OCCT i 12. Halvdelen kan også godt gøre det, men sæt den da bare til inden arbejde/skole.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Waszipa d. 10-04-2013 02:46:17.

ParadoXX

Superbruger
Tilføjet:
10-04-2013 08:41:51
Svar/Indlæg:
185/2
# 25 + 26 I misforstod desværre mit udsagn, fordi jeg ikke forklarede mig selv tydeligt nok.

Det jeg mener som #22 forstod var, at hvis du ser på én producent ad gangen, så er det galt med nogle af de billige bundkort.

Gigabyte laver ca. 20 bundkort med LGA1155 og Z77 chipset i prisklassen ca. 700,- til 2700,-.

Det ville være besynderligt hvis alle kort havde samme OC potentiale, og der var heller ingen grund til at bygge særlig egnede MB til folk der gerne smider 1.000,- til 2000,- for at lave vilde OC.

Skulle det forholde sig anderledes hos andre producenter, så kan jeg ikke udtale mig om det på nuværende tidspunkt, da jeg ikke har været dem alle igennem, og der ville det jo være lækkert med input fra andre bruger som kender modelrækken hos de andre producenter.

Lige præcis ASRock som I nævner, er en producent der førhen var en del billigere end konkurrenterne, de beholder for det meste alle features i BIOS, men deres billige kort kan i sidste ende stadig ikke yde det samme som deres dyre kort.

Men hvis du køber 5 MB, til lad os sige 700,-, fra forskellige producenter, så er der sikkert et der ikke er særlig fantastisk, men det er jo netop derfor man bruger så meget tid på at sammenligne specifikationer, hver eneste gang man skal finde et stykke hardware og gerne vil have mest muligt for sine penge.

Direkte sammenligning er det ikke men ASRock og Gigabyte laver næsten samme antal LGA1155-Z77 MB i disse prisklasser:
Ca. 700,- til 2700,- Gigabyte
Ca. 650,- til 3000,- ASRock

Det essentielle er, at TRÅDSTARTER har et GA-Z77-DS3H, hvor han ikke kan køre med manuel vcore settings, men for en lille skilling mere kunne have købt GA-Z77-D3H, som understøtter "Digital Power Engine"/3D Power feature.
Han skulle dog smide en del mere for at få et GA-Z77X-UD4H, som Gigabyte har designet bl.a. med OC i tankerne, alligevel har de endnu dyrere kort i deres Z77 lineup.

Undskyld den lange smøre, det er bare vigtigt at folk ikke bare køber et Z77 MB - "fordi det kan det hele" - for det er ikke sandt, og man skal sætte sig ordentlig ind i det specifikke produkt, hvis man har specifikke krav.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af ParadoXX d. 10-04-2013 08:44:08.