Jeg tilslutter mig #2.
Såfremt der ikke er tale om et lufttomt rum, så vil luftens påvirkning mod boldene være ens, men den kinetiske energi/energitilførslen ved tyngdeaccelerationen være langt større i det tunge legeme.
Luftmodstanden er beregnet udfra former og størrelse, ikke vægt af legemet, hvorfor de er ens. I et lufttomt rum vil boldene også accelerere lige hurtigt da accelerationen er 9,82m/s^2. Forskellen på de to bolde er den kinetiske energi de fører med sig, som er fundet udfra masse og fart. Der er derfor, fra tyngdekraften en konstant tilførsel af kinetisk energi til hver bold. Denne "rå" kraft fra tyngdeaccelerationen, skal luftmodstandens "negative" kraft modregnes. Den procentvise "negative" kraft fra luftmodstanden ift. kraften fra tyngdekraften er langt større på den luftfyldte bold kontra den sandfyldte grundet den totale højere energimængde.
På lidt omtumlet matematik:
1: kraften fra tyngde accelerationen er: masse * (kraft/masse)-koefficient * hastighed (9.82m/s^2)
2: Luftmodstanden er en funktion af hastighed: luftmodstandskoefficient * 9.82m/s^2
Den totale energi er: 1 - 2 -> den reelle acceleration
Jeg ved ikke om det giver mening, men hvis det giver mening for jer, så er det faktisk lykkedes mig at forklare nogenlunde, selvom hovedet må siges at være andet steds 😛
EDIT:
På kort og godt dansk:
Den totale nedadpåvirkende kraft (accelerationen) er produktet af: Tyngde_F - LuftModstand_F = Total_F
F = Force = kraft. Tyngde_F bliver større jo større massen er (er beskrevet i newtons love, og er citeret før i tråden), mens luftmodstanden ikke er afhængig af masse hvorfor den er ens.
Så er der ikke flere gentagelser herfra i samme post xD
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af 1EaR d. 08-04-2013 13:30:11.