valg af kamera hybrid vs DSLR

Hyggehjørnet d.  11. april. 2013, skrevet af xkalibur
Vist: 4643 gange.

xkalibur

Superbruger
Tilføjet:
11-04-2013 09:48:36
Svar/Indlæg:
739/62
det er på tide at pensionere mit 4 år gamle ixus 970IS.

har egentlig overvejet et DSLR i et stykke tid, men tror egentlig jeg bliver træt af at slæbe rundt på det!

så tænkte at et de her hybrid kameraer ville være et fornuftigt kompromis umiddelbart tænker jeg mest på Samsung NX1000 eller canon EOS-M
umiddelbart er de rimelig lige i de fleste reviews..

nogen folk med større viden om cameraer end mig der kan hjælpe lidt?
NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
11-04-2013 10:00:04
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Jeg synes ikke selv specielt meget om hybriderne. Det er som om, at man har taget det der er det værste ved begge "platforme", og samlet det i ét kamera.

Man køber et dSLR, fordi man vil have et "værktøj". En anden faktor er jo også ergonomien.

Man køber et kompaktkamera, fordi man vil have et point and shoot. En anden faktor er jo også, at man gerne vil have et kompakt kamera.

Hybriderne (ligesom ultrazoom-modellerne) er så lige præcis det modsatte af ovenstående.

For små, til at være ordentligt ergonomiske og for store til at være nogenlunde kompakte.

Så er der hele spørgsmålet om billedkvalitet, og det er nok dér jeg er mest i tvivl, for de tager jo rent faktisk gode billeder. Men, det kan man også med et alm. kompaktkamera, og vil man ikke printe dem ud hele tiden, kan sågar en moderne telefon også godt leve op til ens behov.

Det bedste kamera, er ikke det du køber eller det med de bedste specifikationer. Det bedste kamera, er det du har med dig [hele tiden].

Jeg har selv et dSRL, men det går jeg ikke rundt med til hverdag. Jeg bruger det til "større opgaver", ferie, fester, o.lign.

Men husk på, at du altså ikke køber et mini dSLR når du køber en hybrid. Du køber et kompaktkamera, med et SLR-objektiv. Det er selvfølgelig positivt, hvad angår billedkvalitet osv. - men jeg forbeholder mig nu stadigvæk kritisk over for konceptet, ligesom ultrazoom-modellerne.

Derudover, så er den ubetingede fordel ved dSRL, at billedsensoren (som udgangspunkt) er større. Det er den ikke nødvendigvis i hybriderne 🙂

Pvt.P.Nutz

Elitebruger
Tilføjet:
11-04-2013 10:03:48
Svar/Indlæg:
5224/222
"Det bedste kamera, er ikke det du køber eller det med de bedste specifikationer. Det bedste kamera, er det du har med dig [hele tiden]."

So true... derfor har jeg investeret i et RX100 og mit umiddelbare indtryk er virkelig godt. Synes det er et godt forsøg på at kombinere kvalitet med en kompakt størrelse.

Har dog ikke nået at lege med det endnu, men det kommer jeg til i næste uge mens jeg er på ferie 🙂

ParadoXX

Superbruger
Tilføjet:
11-04-2013 10:29:55
Svar/Indlæg:
185/2
Jeg er meget glad for mit nuværende "store" kompaktkamera (og det kamera jeg har ejet i længst tid = jeg er ikke blevet træt af størrelsen eller dets funktioner), og så har det mulighed for alle manuelle indstillinger, som jeg er glad for i de situationer der er behov for dem, men i 95% af tiden står det på iAUTO.

Der er tale om et Olympus XZ-1, som hele familien er glad for, konen og ungerne der bare bruger "point and shoot" samt mine behov for lidt ekstra:
http://www.dpreview.com/review...

Der er sket meget i det segment ligesom Micro Four Thirds (PEN-kameraerne).

Hvis du ikke kender siden dpreview.com så prøv den og sammenlign de kameraer du har kig på.

EasterKanin

Elitebruger
Tilføjet:
11-04-2013 14:23:22
Svar/Indlæg:
4337/121
Synes det her ser nice ud til ca 4300kr http://www.dpreview.com/search...

ellers ville jeg gå efter et tilbud som dette hvis det skal være godt uden at være for nørdet 😀 http://www.elgiganten.dk/produ...

morra19

Moderator
Tilføjet:
11-04-2013 14:33:28
Svar/Indlæg:
2672/468
Jeg har et Nikon D5100 med et par objektiver til, efter jeg fik det har vores Canon Ixus lommekamera ikke forladt skuffen - det andet tager simpelthen så meget bedre billeder.

Man skal selvfølgelig vende sig til størrelsen, men muligheden for dybdeskarphed og at man selv kan regulere hvor meget lys der skal på billederne er fantastisk når man først bliver bekendt med det.

Pvt.P.Nutz

Elitebruger
Tilføjet:
11-04-2013 15:23:27
Svar/Indlæg:
5224/222
#4 Samme som jeg nævner

#0 Prøv at læse et par reviews af RX100 og ikke kun på dpreview.

xkalibur

Superbruger
Tilføjet:
11-04-2013 16:36:56
Svar/Indlæg:
739/62
RX100 ser rigtig spændende ud, havde egentlig ikke brug for endnu en mulighed at vælge imellem 🤣 havde det svært nok i forvejen, men tak, det er umiddelbart et virkelig godt kamera. dog kommer vi så op hvor jeg kan få et canon G1x hvilket jeg også er blevet anbefalet.

et powershot S100 er nok ligegyldigt, så kan jeg lige så godt beholde mit ixus

dpreview er slet ikke nogen tosset side, tak for den og tak for alle de andre svar!

M.Beier

Passiv Hwt crew
Tilføjet:
11-04-2013 18:12:09
Svar/Indlæg:
2086/124

-> #0

Jeg synes ikke selv specielt meget om hybriderne. Det er som om, at man har taget det der er det værste ved begge "platforme", og samlet det i ét kamera.

Man køber et dSLR, fordi man vil have et "værktøj". En anden faktor er jo også ergonomien.

Man køber et kompaktkamera, fordi man vil have et point and shoot. En anden faktor er jo også, at man gerne vil have et kompakt kamera.

Hybriderne (ligesom ultrazoom-modellerne) er så lige præcis det modsatte af ovenstående.

For små, til at være ordentligt ergonomiske og for store til at være nogenlunde kompakte.

Så er der hele spørgsmålet om billedkvalitet, og det er nok dér jeg er mest i tvivl, for de tager jo rent faktisk gode billeder. Men, det kan man også med et alm. kompaktkamera, og vil man ikke printe dem ud hele tiden, kan sågar en moderne telefon også godt leve op til ens behov.

Det bedste kamera, er ikke det du køber eller det med de bedste specifikationer. Det bedste kamera, er det du har med dig [hele tiden].

Jeg har selv et dSRL, men det går jeg ikke rundt med til hverdag. Jeg bruger det til "større opgaver", ferie, fester, o.lign.

Men husk på, at du altså ikke køber et mini dSLR når du køber en hybrid. Du køber et kompaktkamera, med et SLR-objektiv. Det er selvfølgelig positivt, hvad angår billedkvalitet osv. - men jeg forbeholder mig nu stadigvæk kritisk over for konceptet, ligesom ultrazoom-modellerne.

Derudover, så er den ubetingede fordel ved dSRL, at billedsensoren (som udgangspunkt) er større. Det er den ikke nødvendigvis i hybriderne 🙂

NoNig skrev d. 11-04-2013 10:00:04

Ville egentlig kun have snuppet en del af det;

Du kan få system kamera som er bedre end Canon 5D Mark II / Canon 7D... Sandt man får ikke de 18MP, eller 21MP, men billede kvaliteten er kniv skarp...
System må du typisk 'nøjes' med 12MP eller 16MP..

Anzelz

Elitebruger
Tilføjet:
11-04-2013 19:12:31
Svar/Indlæg:
2343/272
Klart spejlrefleks! Det er uendeligt meget bedre som point and shoot, synes alle de små kameraer fokuserer mega langsomt ift. og så er liveview bare en pest stadig. Desuden har de langt bedre måling og standardindstillinger end de fleste kompaktkameraer.
De små spejlrefleks som Nikon D3200 er heller ikke slemme at rende rundt med :)

myrizzle

Elitebruger
Tilføjet:
11-04-2013 19:39:52
Svar/Indlæg:
1895/41
Tror da vidst også jeg skal ha kigget på det RX100 selv. Har et gammel canon 85is som blev købt spontant da det gamle cam gik i stykker 1 dag før sommerferie..

Har aldrig været rigtig glad for det.
Så kunne være man skulle prøve noget nyt 🙂

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
11-04-2013 20:28:29
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #8

Jeg skrev heller ikke at det var en dårlig idé, eller at dSLR var overlegent på alle områder. Forsøgte blot at redegøre for plusser og minusser ved de forsk. løsninger.

Jeg har selv et dSLR og min telefon fungerer fint som "hverdags"-kamera til mit/vores behov 🙂

M.Beier

Passiv Hwt crew
Tilføjet:
11-04-2013 20:55:49
Svar/Indlæg:
2086/124
Nu er en telefon ikke helt fair sammenligning 🙂
Jeg kan godt nævne features på mit camera men.... Det passer ikke helt med det er forsvindende lille, eller ikke duer til samme opgaver som spejlrefleks.

Men lur denne video, billeder kan man også finde på nettet... :)

http://www.youtube.com/watch?v...

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
11-04-2013 20:58:26
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #12

Point being: Det er ikke udstyret men fotografen. Yes. Altdetder. Vi er enige.

wuffer28

Superbruger
Tilføjet:
11-04-2013 21:20:14
Svar/Indlæg:
202/76
Jeg følger lige med.

Hvordan med sony nex serien. Er de pengene værd??

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af wuffer28 d. 11-04-2013 21:20:29.

xkalibur

Superbruger
Tilføjet:
13-04-2013 17:21:13
Svar/Indlæg:
739/62
valget faldt på et Nex5R.

kan godt lide størrelse og vægt og greb, og det skulle være nemt at bruge for en foto idiot som mig.

EOS-M var dog stadig min favorit rent kvalitets mæssigt, det var virkelig lækkert at have i hånden, og med min 3 tidligere canon cameraer var det nok det åbenlyse valg, men det får virkelig hård kritik for deres AF system som skulle være virkelig langsomt!

BEAR

Overclocker
Tilføjet:
13-04-2013 18:14:25
Svar/Indlæg:
208/25

Spejlrefleks hele vejen. Giver #5 fuldstændig ret har samme vidunder af et kamera - Nikon D5100 og et par objektiver. Det er helt fantastisk og den kontrol man har.

xkalibur

Superbruger
Tilføjet:
13-04-2013 19:15:16
Svar/Indlæg:
739/62
#16, det er helt rigtig, det bare super upraktisk at skulle slæbe det hele verden rundt. vi håndbagage er i forvejen tung nok, har ikke brug for yderligere et "kæmpe" kamera og 2-3 objektiver:)