Pris og ydelse går baglæns for notebooks ?

Bærbar d.  12. april. 2013, skrevet af pcb
Vist: 957 gange.

pcb
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-04-2013 09:44:56
Svar/Indlæg:
93/22
Jeg undrer mig lidt over at det ser ud til at priserne stiger for notebooks. Vi har jo ellers altid været vant til at man enten kunne få bedre ydelse eller mindre pris hvis man venter lidt.

Mine betragtninger går på at jeg lige før nytår købte en lille ultrabook Ideapad U310 med en i3 3217U for 3.995,-. Maskinen er forsynet med en Hybriddisk og det fungerer super godt, så derfor er jeg på udkig efter noget tilsvarende.

Lige den model er udsolgt hos forhandleren nu men jeg kan da få den hos en anden for 4.480,- eller jeg kan få en i5 der er hurtigere til ret meget mere.

Jeg havde forventet at kunne få bedre ydelse eller en billigere maskine. Jeg havde nok forventet at jeg her 3½ måned senere kunne få enten samme maskine med ssd eller nyere cpu til samme pris...

Jeg er så bare nysgerrig - er her nogen der ved om det er fordi markedet lige nu venter på en større bølge af bedre produkter eller hvad sker der lige med konkurrencen her?
noxon
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-04-2013 10:54:24
Svar/Indlæg:
3321/21
Jeg har også lagt mærke til at priserne er steget igen, jeg købte en bærbar i august sidste år, den faldt lidt i pris i efteråret, men nu koster den mere end jeg gav dengang..

Eneste jeg ved er at RAM priserne er steget med 10-15% siden nytår..


Swayde
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-04-2013 11:35:29
Svar/Indlæg:
2246/14
http://arstechnica.com/informa...
færre enheder ~> dyrere pr. enhed.


noxon
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-04-2013 11:55:58
Svar/Indlæg:
3321/21
#2
Tak, dog en Lenovo jeg købte. Men artiklen giver god mening :)


pcb
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-04-2013 12:26:19
Svar/Indlæg:
93/22
#2 Tak for artiklen. Den giver da noget af forklaringen.
Selvom det også er en Lenovo jeg har set på, så vil dens pris jo også blive påvirket af markedet.


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-04-2013 17:24:56
Svar/Indlæg:
23132/740
Udbud og efterspørgsel. Markedet blev oversvømmet med billige netbooks, som folk købte i vildskab mod bedre vidende. Så ramte iPad'en og andre tablets, samt div. smartphones pludseligt kunne tilfredsstille en stor del af de alm. brugeres behov.

Markedet for billige netbooks (hvor man har valget imellem noget skrammel til kr. 3.000,- eller en "kvalitets"-tablet til samme beløb) forsvandt nærmest i ét hug. Det satte markedet under pres, da Apple samtidig lancerede en billigere udgave af deres pre-Ultrabook oversvømmelse, nemlig MacBook Air.

Problemet med ultrabook'en er, at den måske er lidt for dyr. Så valget stod reelt imellem en "fuldblods"-bærbar, eks. MacBook Pro 13", der taler til folks mærke-forfængelighed, eller en given high-end bærbar til samme pris.

Alt imens de bærbare bliver kraftigere og kraftigere, div. iOS/Android-baserede enheder blev mere udbredte, glemte markedet lige så stille og roligt alt om netbooks.

Behovet (efterspørgslen) er der bare ikke, og så sker der en ud af to ting. De markedsfører produktet agressivt, eller sætter prisen op (enten gennem bedre spec., højere pris el. bedre byggekvalitet - for at konkurrere med eks. ultrabook'sne) og det er så præcist hvad der er sket.

I min optik, er det ikke særligt overraskende, og jeg er reelt også glad for, at netbook'en (potentielt) er på vej ud. Den har intet godt ført med sig, andet end at den var "billig" til at starte med. Men det er, i sig selv, ikke nødvendigvis en kvalitet.