Jeg leger også med plugins/vst og med henblik på netop det, satte jeg mig for at bygge en maskine til formålet sidste år.
Mine primære tanker var, ligesom du selv er inde på, et højt antal cpu-kerner og lige så vigtigt dét at maskinen var lydsvag.
Efter at have læst side op og side ned med reviews, for og imod, skælden-ud og ros af både AMD og Intel-løsninger endte jeg med at vælge en 8-kernet AMD-løsning, med high-end komponenter. Især prisen blev en afgørende faktor her og forskellene var egentlig ikke de store - Bortset fra en erigeret e-penis faktor, som jeg ikke kunne bruge til noget.
Valget faldt på en FX-8320, da den var billigere end 8350 og i bund og grund den samme processor som sin storebror. Der skulle bare lidt OC til. OC var heller ikke min styrke, men i dag er det slet ikke så svært som det tidligere har været. Det kan faktisk, groft sagt, sammenlignes med plug'n play.
Det bragte mig videre til bundkortet. Jeg vidste nu jeg skulle OC, men jeg ville også have et der var støjsvagt. Der måtte ikke være "elektronikstøj". Igen, side op og side ned. Valget faldt på Crosshair V fra ASUS. Det havde fået bunkevis af gode anmeldelser og var samtidigt OC-venligt. Både på brugerfladesiden med en sin nemme BIOS og Asus Suite samt den høje kvalitet på komponenterne, som gjorde at det ikke afgav støj.
Næste skridt var RAM - Et hurtigt kig i qvl-listen på ASUS' hjemmeside indsnævrede valget og med tanker om stramme timings og høj hastighed, valgte jeg 16GB Corsair Vengeance (CMZ8GX3M2A1600C8). Jeg glemte dog den fysiske højde og skulle jeg vælge anderledes i dag, så havde jeg valgt dem i Low Profile (LP).
Grunden til at jeg skulle have valgt LP var at jeg ikke havde overvejet/gennemtænkt den fysiske CPU-køleløsning. For efter at have konkluderet at jeg ikke ville have vand i mit system, var det naturligt at vælge en stor basse af en luftkøler. Den skulle ikke afgive den mindste lyd, men stadig køle godt - OC og AMD går jo hånd i hånd med varme. Valget kom til at stå mellem Evo 212 og Noctua NH-D14. Jeg gik high-end og valgte Noctua'en. Da jeg skulle samle det, fandt jeg dog ud af hvorfor jeg skulle have valgt LP. For jeg blev nødt til at pille heat-spreaderen af RAM'mene i blok 1 og 2, for at køleren kunne monteres.
Strømforsyningen var det næste jeg kiggede på. Igen med støjafgivelse som en afgørende faktor. Silentpcreview.com blev min alt-vidende mentor her. Der var faktisk ingen tvivl, for efter at have læst deres anmeldelse/anbefaling af SeaSonic X-1050 og dens absolut lydløse komponenter, valgte jeg den. Det er overkill ifht. mit forbrug af watt, men det var ikke det der skulle afgøre det.
Jeg ville trods alt også gerne have mulighed for at game med eyecandy, når lysten til at lege opstår.
Hvilket jo så førte mig til valg af GFX.
MSI og ASUS løb et tæt løb. Det samme gjorde Nvidia og Radeon Chippen. Crossfire/SLI-løsninger roterede. Jeg endte med et MSI R7950 TwinFrozr 3GD5/OC. Det kunne levere en løsning kombineret af begge mine krav, uden kompromis.
Kabinettet skulle selvsagt være støjsvagt og her behøver jeg vel ikke skrive de store forklaringer, da du jo selv har valgt sådan FD R4 som også var det jeg endte ud med (Igen efter utallige timers konsumering af kværulering).
Hvad jeg dog blev overrasket over, var at hullet til backplaten var placeret for højt, så for at skifte CPU-køler i fremtiden, skulle jeg pille bundkortet ud. Enten det eller skære hullet større. Jeg valgte den sidste løsning og skar 5mm af.
Mht lydkort var det vigtigt at jeg kunne tilslutte en mikrofon samt et enkelt instrument - Igen med prisen som en af de indspillende faktorer, men uden store kompromisser. Derfor gennemrodede jeg også nettet for lydkortsløsninger, på samme måde som med processorvalget. Efter at kunne konkludere at lyd/musik-verdenen er ikke en hujende fis anderledes end IT-verdenen og der findes fanboys overalt endte jeg med at tage et, for mig overraskende, lydkort fra Creative.
Overraskende fordi jeg havde regnet med at uanset hvor meget jeg egentlig læste, ville lydkortet være produceret af M-Audio og være firewire. Eller i mindste, IKKE af Creative og slet ikke USB. Jeg valgte et Eksternt E-mu 0204 med USB.
I dag er systemet selvfølgelig samlet og jeg er ikke det mindste ked af mit valg. Jeg har tilsluttet mikrofon og elguitar og leger, som nævnt, med masser af plugins. Maskinen æder det hele, støjsvagt.
Opsummering af specs.
Bundkort:
Crosshair V Formula
Processor:
AMD, FX-8320
Grafikkort:
AMD, MSI R7950 TwinFrozr 3GD5/OC
Hukommelse:
Corsair Vengeance 2 x 4 GB - RED, CMZ8GX3M2A1600C8R,
Corsair Vengeance 2 x 4 GB, CMZ8GX3M2A1600C8
Harddisk:
1 Samsung Spinpoint F4EG HD204UI 2 TB,
1 Samsung SpinPoint F1 Desktop Class HD103UJ 1 TB
Optiskdrev:
Plextor PX-L890SA
Strømforsyning:
Seasonic x-1050
Skærm:
Samsung T240, 5ms, 20000:1
Kabinet:
Fractal Design R4
Tekniske spec, lyd.
Eksternt lydkort:
E-MU 0204
Mic Preamp (Vil senere udskifte denne med en GA Project Pre-73 MK2):
ART tube MP
Mic:
AKG C214 m. T.Bone MS 250 popfilter
Mic, Phantom power:
Millenium PP2B
Micscreen:
T. Bone (16cm to 62cm bred) monteret på en Millenium MS-2005 boomstang.
Instrument:
Fender Squire Classic Vibe 50's strat
Højtalere (Bliver udskiftet i 2, 3 eller 4 omgang):
Selvbyg i JBL-trækabinet
Forstærker (Bliver også udskiftet):
Technics SU-Z15
Det blev til en længere forklaring, men jeg håber at det gav dig lidt til dine overvejelser - Også selvom du går Intel-vejen 🙂
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Ferns d. 15-04-2013 08:07:23.