Ustabil HDD - S.M.A.R.T

HDD/SSD/RAM d.  17. april. 2013, skrevet af stoffer6740
Vist: 1782 gange.

stoffer6740

Ny Bruger
Tilføjet:
17-04-2013 10:39:53
Svar/Indlæg:
7/1
Hej HWT :)

Har igennem en længere periode (1 år eller mere), haft problemer med min Seagate Momentus XT 250 gb harddisk. Det er en hybrid SSD disk.

Den opfører sig mærkeligt. Eller jeg tror i hvert fald at det er den. Har før haft både processor og grafikkortet i tankerne. Men her kommer lige en beskrivelse af mit problem:

Den har random 1 sekund freezes. Fx sidder jeg i word og skriver noget, så vil den rimelig tit lige fryse i 1 sekund. Dette sker kun når jeg sidder og skriver. Det sker fx ikke nu her hvor jeg skriver her på hjemmesiden. Så dette kan måske være fordi når man skriver i word, så er der data der bliver skrevet til cachen, og derved skal bruge lidt mere HDD end det her.
Dette sker også i nogle spil. Ikke alle, men nogle. Derfor jeg også havde gfx og processoren i tankerne. Især i WoW er det et problem. Samme 1 sekund freeze sker når jeg skal bruge en skill. Det kører med 60 fps flydende, brug skill, 1 sek freeze og så tilbage til 60 fps. Dette får mig igen til at tænke på HDD fremfor gfx, da gfx mere er random mht freezes og slowdowns. Det her sker altså pludseligt og kører uhindret derefter.

Undskyld den lidt lange smøre. Bakker lige mit problem op med et billede af min HDD's SMART værdier.

Mit problem er ikke kun i word. Det sker også i windows explorer når jeg skal access filer eller bare klikker lidt rundt. Derudover kiggede jeg på mine SMART værdier mens jeg klikkede, og trykkede derefter update, og kunne se at mange af de høje værdier der, de fik lige et nøk opad. HDD'en er testet for "bad sectors" og det andet gøjl, men der er der ikke noget at se.
Swayde

Elitebruger
Tilføjet:
17-04-2013 10:55:57
Svar/Indlæg:
2246/14
kig i event viewer og se om du får disk timeouts - det kan være disk/chipset/driver den er galt med.
Ellers kan du køre en disk benchmark for at fremprovokere opførslen, og se om der kommer noget i eventviewer.

stoffer6740

Ny Bruger
Tilføjet:
17-04-2013 11:22:28
Svar/Indlæg:
7/1
Får ingen disk timeouts så vidt jeg kan se på det hele. Har også opdateret min chipset driver til den nyeste som passer til mit system. Derudover har jeg også forsøgt mig med benchmarking, men alle tests deri viser at den fungerer normalt. Problemerne kommer aldrig under benchmarks, altid under normal brug. Også efter en frisk formatering.

SpaceDog

Elitebruger
Tilføjet:
17-04-2013 11:54:09
Svar/Indlæg:
1455/78
du skal opdatere firmware, og hvis den stadig fryser så skal den til RMA

Jeg havde samme problem, det endte med at jeg sendte den til RMA og fik en ny, den var der ingen problemer med

stoffer6740

Ny Bruger
Tilføjet:
17-04-2013 15:56:25
Svar/Indlæg:
7/1
den er også opdateret :)

RMA hos hvem? Seagate? eller der hvor jeg kæbte den (mm-vision)?

Jeg har haft den siden august 2010, så RMA er vel for sent :S

clokker

Superbruger
Tilføjet:
17-04-2013 17:27:32
Svar/Indlæg:
755/6
lave også lige en ram check..! 😕

SpaceDog

Elitebruger
Tilføjet:
17-04-2013 19:35:19
Svar/Indlæg:
1455/78
Det er for sent at sende den til mm-vision, du kan tjekke på seagate hjemmeside om der stadig er garanti på

Bonghætte

Elitebruger
Tilføjet:
17-04-2013 21:13:49
Svar/Indlæg:
1271/38
Lidt et uhørt problem, og dermed en lidt uhørt løsning jeg kommer med. Det kan være Windows har sat din harddisk til en meget langsommere standard, som gør du får hakken og sprutten ligeså snart den skal det mindste. Nu siger du den hakker meget i WoW, og det er et spil hvor verdenen streames dynamisk fra harddisken konstant. Har du problemer med at høre musik og lave andet imens?

I så fald prøv at læse dette:
http://winhlp.com/node/10

stoffer6740

Ny Bruger
Tilføjet:
17-04-2013 22:49:39
Svar/Indlæg:
7/1
hmm, jo lyden hakker også når det sker. Kan sagtens have ting kørende, men så snart jeg laver et klik med musen eller tastaturet, så brækker den sig :P

Jeg vil da lige kigge på dit link og vende tilbage hvis der er bid

SpaceDog

Elitebruger
Tilføjet:
18-04-2013 00:10:19
Svar/Indlæg:
1455/78
Det er et kendt problem med de første hybrid diske, med de random 1 eller 2 sekund freezes, på nogen diske hjælper det at opdatere til den nyeste harddisk firmware, andre skal til RMA

stoffer6740

Ny Bruger
Tilføjet:
18-04-2013 09:05:21
Svar/Indlæg:
7/1
@SpaceDog

Ja det har jeg lige fundet ud af, og garantien er vidst udløbet.. Må lige tage kontakt til mm-vision senere i dag og se om de gider noget. Men det gør de nok ikke :P

Møg diske! Sidste gang jeg køber Seagate.

stoffer6740

Ny Bruger
Tilføjet:
18-04-2013 09:13:57
Svar/Indlæg:
7/1
Min BIOS er også totalt lukket, så kan ikke få lov til at ændre fra PIO til DMA eller UDMA. Det er godt nok surt! Kan forstå på det hele at windows resetter til PIO mode når den rammer et bestemt antal read errors. Dvs at den gør det lidt efter at computeren er blevet tændt.. Nu hvor jeg har læst det, så kan jeg egentlig godt se at problemet først opstår efter lidt brug af computeren.

Bonghætte

Elitebruger
Tilføjet:
18-04-2013 09:57:41
Svar/Indlæg:
1271/38
Det er selvfølgelig ikke sikkert det lige præcist er det, så det er bare et skud i tågen. Jeg har dog oplevet det nok gange, uden selv at have fundet andre der kender til den løsning, så tænkte jeg ville lufte den. 🙂

Det kan naturligvis også være firmware, når det nu trods alt er noget så flyvsk som en hybrid disk. 🙂

stoffer6740

Ny Bruger
Tilføjet:
18-04-2013 13:26:44
Svar/Indlæg:
7/1
Jeg er næsten 100 på at det er det som er galt. Kørte alle mulige former for tests i går. (memtest, prime95, grafik) og tog de lange tests fra SeaTools. Alle tests passede uden problemer, men computeren laver stadig random freezes :P Så nu har jeg åbnet en Supportsag ved Seagate, da MM-vision ikke kunne hjælpe.

Har garanti til 2015

stoffer6740

Ny Bruger
Tilføjet:
23-04-2013 11:22:02
Svar/Indlæg:
7/1
Venter stadig respons fra Seagate.. De er godt nok langsomme